Vi som köper En cell =)
Det brukar finnas rätt många trådar under forumet så se om du kan ansluta dig
Jag kan förstås inte följas åt eftersom mitt barn finns nu, även om jag ibland måste smyga in i sovrummet för att försäkra mig om saken.
Det är alltid en stor omställning att lämna sina egna ägg och våga ta emot någon annans. Det kommer inte spela någon roll hur många gånger jag skulle försäkra dig om att det verkligen inte spelar någon roll nu, att det inte finns en chans att jag skulle känna annorlunda för min dotter om hon delade mina gener - det är en process vi måste igenom.
Jag har från tid till annan sett olika på mina donatorer. Jag började med att använda spermadonator redan för 6 år sedan och mycket av de funderingar jag hade då tror jag har gjort att jag fick lite gratis när det visade sig att mina ägg helt enkelt tog slut i förtid. Ett tag såg jag donatorn mer som en affärspartner, vi är överens och gör det här. Så ser jag fortfarande på det ibland. Kanske har det spelat roll senare att jag fått embryon från par som själva IVF:at och haft embryon över, nu har jag mer känslor för mina donatorer. Det hade kunnat vara jag som fick embryon över, jag som lyckades med IVF. De delar samma vånda som jag har varit igenom och är liksom lika mig. Jag är oändligt tacksam att de gav mig möjligheten att få henne. Däremot ser jag absolut inte dem som något annat än donatorer, JAG är hennes mamma, hon är MIN dotter. Jag drabbades av stora stora lyckokänslor någonstans runt att dottern var 2 månader, och då kunde jag börja gråta för att de aldrig skulle få se hur fantastisk hon blev. Där är jag inte längre, men jag fick med mig en liten skärva av det jag vill berätta för dottern när hon blir större. Om hur fantastiskt det var att vi fick bli familj och att vi fick hjälp.
När jag första gången nosade på ägg/embryodonation kändes det mest märkligt. Som att föda någon annans barn (och jag kände att jag hellre utnyttjade min kötid för adoption så småningom). En del handlar kanske om att jag lärt mig mer, en del om att vänja mig... Men jag landade i att det barn jag föder inte skulle ha varit samma barn om det legat i donatorns livmoder, liksom det inte heller skulle vara samma barn om det var mina ägg. Det barn jag får kan BARA bli som det blir genom att vi tre tillsammans varit med och skapat det. Jag är inte det minsta oviktig för att mitt barn blir precis så.