Hoppfull02 skrev 2013-01-15 01:44:04 följande:
Hej
Jag precis idag fatt reda pa att pga av AMH pa 0.5 och in alder 39 sa tycker inte min doktor att det ar vart IVF utan foreslar agg donator. Blev chockad eftersom jag hade forberett mig pa IVF. Vet ej vart jag ska borja denna resa. Valdigt overvaldigande. Jag ser massa tradar dar man forsoker med agg donator men jag ser inte nan som har skrivit om det funkade forsta gangen etc. Vilket land ar bast att vanda sig till? Ar det natt land som har frysta agg for det verkar som om all har farska och det verkar ta mycket langre tid.
Berattar man for barnet eller gor man inte det?
Tack
Det är som sagt oerhört chockerande att få veta att man inte kommer att få genetiska barn. Eller bestämma sig för att inte fortsätta, som jag gjorde. Det tar ofta lite tid att landa. Och då är hela världen bakvänd och det är svårt att börja någonstans alls nästan.
Jag blev gravid på första försöket - vilket ändå relativt många blir om det visar sig att man på så vis kommit ifrån de problem som gjorde att man inte blev gravid tidigare. Däremot förlorade jag det barnet i andra trimestern eftersom fostret fått en kromosomskada som gjorde att han inte klarade en förkylning han fick i livmodern - för att uttrycka det kort
Sedan blev jag gravid på tredje försöket igen och har en liten dotter nu.
Jag använde frysta embryon som ett par som gjort IVF hade över i frysen och donerade när de fått de barn de ville ha, en del kliniker i Europa har den typen av embryodonation - ibland efter att någon annan gjort äggdonation med färska ägg. Det lär finnas frysta ägg också på en del kliniker, men eftersom tekniken när det gäller att frysa själva äggcellerna är relativt ung (embryon har man fryst länge) är det kanske inte jättevanligt. Min upplevelse är att det är vanligare att det inte är kö för ren äggdonation med färska ägg. Jag vill minnas att jag köade 2 månader vid första försöket (och gjorde försöket 5 månader efter första konsultation) och sedan 5 månader för andra försöket och 2 månader för tredje försöket.
Jag kommer att berätta för min dotter, eller egentligen har jag redan gjort det... Hon är ju bara 4 månader så hon har ingen aning om vad jag säger, så jag ser det som ett ypperligt tillfälle att öva och höra mig själv försöka berätta på ett enkelt sätt innan hon förstår. Min baktanke är att om jag berättar om att jag fick en bebisgrodd innan hon är stor nog att komma ihåg och har det med redan när hon _börjar_ förstå kommer det bara att vara en del av henne - och hon behöver aldrig minnas Den Stora Dagen när jag berättade. Är det alltid med behöver det inte bli ett traumatiskt minne, även om hon förstås kan komma att grubbla över det senare. Men då har jag i alla fall gjort det jag kan för att berätta det på det sätt jag vill att hon ska veta.