• Anonym (TS)

tänker stämma brallorna av "pappan"!!

Iam skrev 2013-01-14 16:22:44 följande:
    Intressant vinkling som är så sann.  OM TS skulle lyckas skulle det ju även innebära att män som blivit förälder mot sin vilja pga kvinnan lurat dom, kan stämma brallorna (eller kjolen?) av kvinnan för livslång sveda och värk.  

Givetvis. Allt handlar om vilken sorts överenskommelse de inblandade har. Så tycker jag i alla fall.
  • Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-14 12:16:20 följande:
    Ok. Det är första steget. Andra steget då? Hur mycket ekonomisk skada har du lidit av avtalsbrottet? För ideell skada (kränkning) jan jag lova dig att du inte får skadestånd för.
    42.

Det handlar också om hur mycket extraarbete jag tvingas utför varje vecka på grund av "pappans" avtalsbrott (hans arbete). Veckan har 168 timmar. Barnet sover i runda slängar hälften 84 timmar och är på förskolan 40. Eftersom man som förälder ändå har beredskap under de timmarna och kan tvingas till arbete så är det värt kanske hälften, 62 timmar av arbete. Resterande 44 timmar handlar om att ta hand om barnet. Det blir sammanlagt 106 timmars arbetsvecka. 53 timmar i veckan är mitt ansvar. 53 timmar är "pappans" ansvar. Med andra ord utför jag 53 timmar gratisarbete i veckan åt "pappan". Det finns roligare saker att göra än att tvingas göra någon annans arbetsuppgifter gratis.
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-14 16:59:13 följande:
    Jag ser inte mitt barn som en arbetsuppgift. Göt du verkligen det? Utan som en gåva. Är glad för varje stund jag kan få med mitt lilla barn.

Vad konstigt att de flesta par bråkar om vem som tvingas stiga upp på natten när barnet vaknar. Aldrig hört talas om par som slåss om ynnesten att vara den som tar hand om barnet varenda natt. Eller byter varenda blöja. Jag är inte annorlunda från alla andra föräldrar som inte gillar upphackad och förkortad sömn. Eller som hellre drar på ett träningspass än att byter ännu en blöja.
  • Anonym (TS)
    adaeze skrev 2013-01-14 17:13:34 följande:
    Kul att du kallar det att "slava" att vara med ditt barn. Visst att det inte alltid är jättekul att vara ensam med barn och att man behöver paus, men om du känner att du slavar mer än 50% av tiden så är nåt fel. Varfr inte bara gå vidare med huvudet högt som en vuxen människa istället? Tycker det är barnsligt och löjligt att hämnas sådär, hur gammal är du egentligen? Självklart ska du kräva det du har rätt till, alltså hälften av kostnaderna kanske etc, men att "stämma brallorna" av honom bara för att straffa honom är väl ujävligt onödigt? Han vill inte vara med dig, bara acceptera det, skulle du hellre velat att han ljög och låtsades som ingenting och fortsatte vara med dig fastän han inte vill? För han kan ju int ekonteollera sina känslor. Däremot så är det riktigt kassta tt han inte träffar sitt barn, men det kommer han antagligen själv inse en dag och må dåligt över och vem vet, om du gått med huvudet högt så kanske han tillochmed våndas resten av livet av sitt gdåliga samvete. Stämmer du brallorna av honom och straffar honom så kommer han bara hata dig och tycka att du förtjänat allt han gjort mot dig istället. Vill du inte att han ska ångra vad hon gjort? Eller vill du bara att han ska må dåligt i allmänhet?

Återigen är jag inte ute efter att hämnas på eller straffa "pappan" för att han inte vill leva familjeliv med mig. Det jag är ute efter är att "pappan" antingen ska ta ansvar över sin del av vårt gemensamma barn eller kompensera mig för att jag tvingas göra hans jobb.
  • Anonym (TS)
    adaeze skrev 2013-01-14 17:13:34 följande:
    Kul att du kallar det att "slava" att vara med ditt barn. Visst att det inte alltid är jättekul att vara ensam med barn och att man behöver paus, men om du känner att du slavar mer än 50% av tiden så är nåt fel. Varfr inte bara gå vidare med huvudet högt som en vuxen människa istället? Tycker det är barnsligt och löjligt att hämnas sådär, hur gammal är du egentligen? Självklart ska du kräva det du har rätt till, alltså hälften av kostnaderna kanske etc, men att "stämma brallorna" av honom bara för att straffa honom är väl ujävligt onödigt? Han vill inte vara med dig, bara acceptera det, skulle du hellre velat att han ljög och låtsades som ingenting och fortsatte vara med dig fastän han inte vill? För han kan ju int ekonteollera sina känslor. Däremot så är det riktigt kassta tt han inte träffar sitt barn, men det kommer han antagligen själv inse en dag och må dåligt över och vem vet, om du gått med huvudet högt så kanske han tillochmed våndas resten av livet av sitt gdåliga samvete. Stämmer du brallorna av honom och straffar honom så kommer han bara hata dig och tycka att du förtjänat allt han gjort mot dig istället. Vill du inte att han ska ångra vad hon gjort? Eller vill du bara att han ska må dåligt i allmänhet?

Och jag bryr mig inte vad han tycker om mig eller har för känslor för mig. Vi har ingen relation med varandra längre så det är rätt irrelevant kan jag tycka.
  • Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-14 17:44:38 följande:
    1. Han kommer påstå att du skulle tagit hand om barnet mesta tiden eftersom du är kvinna. 2. Har du någon siffra på exakt hur mycket du anser detta arbete vara värt och hur du har räknat på det?
    42.

1. Om han skulle påstå att jag ändå skulle tagit hand om barnet för att jag är kvinna kan jag hävda att han i såfall skulle bytt mina bildäck, skottat garageuppfarten, tagit junior på fotboll och dragit in pengarna till hushållet. Ingen kvinna tar hand om barn och hem gratis. 2. Mitt arbete har ett pris och det är min alternativkostnad. I princip min timlön om jag skulle vara på arbetet (vilket jag inte kan eftersom JAG tar hand om VÅRT barn). Jag är högavlönad och därmed en dyr "barnvakt" för en low life "pappa".
  • Anonym (TS)
    Anonym (3 barnsmamma) skrev 2013-01-14 19:41:51 följande:
    Heja TS, helt otroligt att att många som svarat dig inte förstår poängen i ditt inlägg! Vissa svarar att barn är en gåva och hur kan man se barn som en arbetsbörda och inkomsbortfall, eller att ts borde adoptera bort sitt barn. Tycker absolut att det borde gå att ta frågan om avtalsbrott vidare, och att pappan borde få betala, så det svider. Jag är själv inte ensamstående och skulle aldrig vilja vara, det är jävligt slitsamt, min syster är det och jag har fått ställa upp mycket som avlastning. En del har svarat ts med,-hur tror du alla andra ensamstående har det, det är bara att bita ihop- , förstår inte varför ts ska behöva ha det kämpigt, bara för att andra ensamstående har det, var ligger logiken i det? Tyvärr så är det ogenomförbart i Sverige att få ekonomisk skadestånd från pappan i sådana här fall, men jag tycker det skulle vara möjligt.    

Tack :)
  • Anonym (TS)
    Anonym skrev 2013-01-15 07:40:56 följande:
    1. Att byta bildäck kostar tvåhundra kronor höst och vår, han medger detta och för det fall domstolen finner att skadeståndsskyldighet föreligger medger han ett skadestånd på fyrahundra kronor per år. 2. Att skotta garageuppfarten är ingenting han skulle gjort eftersom han tyvärr har ryggproblem. Om ni hade fortsatt tillsammans skulle ni ha flyttat till lägenhet så ni hade sluppit detta med era dåliga ryggar. 3. Att ta junior på fotboll är för det första inte nödvändigt och för det andra inte förknippat med någon ekonomisk skada för dig. Fotbollsmatcher ligger sällan på normal arbetstid och i enlighet med vad han tidigare anfört så fanns det 100 dagtidsjobb att söka i din kommun med bättre betalt än ditt gamla nattjobb. Med din fantastiska kompetens borde du kunnat få något av dem. Din inkomstförlust är därför frivillig och inte barn- eller fotbollsrelaterad. Eventuellt fotbollsskadestånd är dessutom för tidigt väckt eftersom junior inte spelar fotboll i nuläget och man vet inte vilka intressen som uppkommer i framtiden. 4. Det bestrids att du skulle arbetat alla de timmar på dygnet som du yrkar ersättning för. Det bestrids att du skulle arbetat mera över huvud taget. Som han uppfattade din inställning före skilsmässan så önskade du gå ner i tid ändå. Han själv var mycket nära att bli arbetslös härom året och hade han varit gift skulle han förlorat jobbet. Intygas av hans chef tillika kompis. Familjen skulle därför inte varit särskilt mycket rikare om ni varit ihop. Det är du som påstår och yrkar, så det är du som har bevisbördan för din exakta skada. Ditt drag. Advokaterna debiterar sannolikt minst 1 timme per sida i varje inlaga de skriver, plus inläsningstid plus tid för att gå igenom nästa drag med klienten. För din kännedom antagligen ca 1500 kr per timme.

Det handlar om nuet. "Pappan" utnyttjar mig fortfarande. Det är så att säga ett pågående beteende från hans sida. Jag har ett intyg på att jag skulle kunna gå tillbaks till mitt gamla jobb om "pappan" tog sitt ansvar. Jag tänker mig ett månatligt alternativt årligt skadestånd baserat på hur mycket eller lite "pappan" tar ansvar för barnet. Vet inte riktigt hur min advokat tänkt lägga upp stämningen än. Men jag litar på henne.
  • Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-15 14:16:55 följande:
    Javisst. Men inte formellt och inte juridiskt. Alltså inte skadeståndsgrundande.
    42.

Problemet är att jag inte kan lämna över halva barnet till myndigheterna. Jag vill ju behålla "min halva" eftersom jag älskar barnet.
  • Anonym (TS)
    Ramborg skrev 2013-01-15 11:23:31 följande:
    Att du känner dig kränkt är inte grund för skadestånd. Ett pågående dåligt beteende i största allmänhet, inte heller. Att du skulle kunna gå tillbaka till det gamla jobbet är väl en sak men det visar inte ekonomisk skada eftersom du med din kompetens borde kunnat hitta ett dagtidsjobb med motsvarande lön. Tänk på att det han säger inte måste vara sant. Det kan vara svårt att motbevisa ändå.
    42.

En relation handlar om ett givande och ett tagande. Oavsett vilken sorts arbetsfördelning vi skulle haft så skulle den sett annorlunda ut än nu. Om jag skulle tagit hand om barnet helt själv så skulle han förmodligen bidragit med sitt lönekuvert. Eller så skulle vi delat på omhändertagandet av barnet och jag skulle kunnat ha kvar mitt arbete. Varje dag som "pappan" skiter i sitt barn kostar mig tid och pengar. Det är tid och pengar som han borde stå för som barnets andra förälder. Det är tid och pengar som han stjäl från mig. Som sagt är jag inte intresserad av att subventionera hans liv.
Svar på tråden tänker stämma brallorna av "pappan"!!