• kakkia

klipper man vid varje förlossning?

Har kollat på några förlossningsvideos och till min skräck så har dom klippt upp slidan med en metallsax eller liknande  (från sjukhuset så klart inte en kökssax eller papperssax)!!
    Jag e inte gravid men vill gärna bli snart men va fan jag vill inte bli uppklippt när jag ska föda!!
    Är det bara i vissa fall eller klipper man alltid??
    Snälla berätta lite om eran förlossning, blev ni uppklippta, vad tänkte ni på hur kändes det.
    Känner mig väldigt rädd och nojig för tillfället!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 13:00
    Tack alla fina starka kvinnor som vågat dela med sig av sin egna förlossning.
    Lite nojig kommer jag alltid vara men jag känner mig ändå lugnare nu när jag vet att det inte är så farligt som det ser ut!!

• Svar på tråden klipper man vid varje förlossning?
  • StinaBengtsson

Välkommen på föreläsning om trygg graviditet och trygg förlossning på Danderyds sjukhus på torsdag. Talarna, som båda är barnmorskor, kommer bland annat att prata om hur du inte behöver ta med dig rädslan in i förlossningsrummet och vad det till exempel finns för risker för att spricka, men också hur du tar hand om dig under din graviditet.

Föreläsningen är också till för dig som inte är gravid än, men som just är på planeringsstadiet.

www.ds.se/Om-oss/Nyheter/Trygg-graviditet-trygg-forlossning---forelasning-24-januari/

• Ekrlsn

Jag blev klippt med först, hade även sugklocka på dotterns huvud. Mina värkar slutade mitt i krystandet och jag hade haft värkar i 24h då så var helt slut. Då i slutet när hennes hjärtljud inte kunde registreras så klippte dom. Jag kunde knappt sitta ellr gå på 3 dagar och det gjorde ont att kissa i över en vecka. Fick smartstillande som skulle tas med panodil i två dagar efter hemgång så 4 dagar efter förlossningen. 

• iser

Jag hade en super förlossning med andra barnet.Jag blev klippt och såg när BM tog fram saxen med ett pillemariskt leende. jag kände inte ett jota när hon klippte och jag antar att hon bedömde att jag hade kunnat spricka om hon inte gjorde det. Första barnet kom med urakut kejsarsniitt. Var inte rädd för klipp. Allt låter så mycket otäckare än vad det är.

• griffin580

Blev klippt vid min förlossning pga att de blev bråttom att få ut flickan och sugklocka skulle användas behövdes sen ändå inte som tur va. Blev bedövad innan kände nålsticken lite men sen när dom klippte kändes inget alls. syddes med en del styng efteråt och hade lite ont i nån vecka efteråt främst vid toabesök. Var jätterädd för att bli klippt innan men de var onödig räddsla.

• Sackolina

Jag fick ett snedklipp och kan säga att det avslutade mitt lidande efter en långdragen förlossning. Kändes inte alls och har läkt fint nu fyra veckor efter!:) Hyllade personalen efteråt, det hade aldrig gått annars!

• Bollen2

Det är nog inte så vanligt. Dock vet jag inte om det skulle kännas så mkt i det läget med tanke på hur ont man har. Jag blev dock sydd en hel del men det är nog vanligt. Har läkt fint. Men ut kom världens goaste baby :)

• a dream within a dream

Jag bad om att bli klippt och de klippte utan om och men. Det var så skönt, vilken lättnad. Mitt klipp blev på vänster sida snett mot låret, vet ej hur jag ska förklara.. Om klitoris är 12.00 så är anus 12.30 - då klippte de mig på 12.20 stygnen och läkningen gick hur bra som helst, detta var i Övik nu ska jag föda i Umeå och har fått veta att de inte (?!) klipper här!!! Jag håller tummarna.

• a dream within a dream

Ps. Jag var inte bedövad på något sätt (ville absolut inte ha något) och jag kände inget av klippet eller när de sydde. Kunde stå, gå, sitta helt normalt efteråt. Enormt skönt och befriande skulle jag säga.

• emilia05

Jag blev klippt. Viste inte ens om det. Både babyn och jag var trötta så det behövde gå snabbt. Det kändes inte ens. Och blev ett mini ärr. Så om man måste bli klippt är det ingen fara. Jag var rädd för klipp innan.

• Loriyana

Jag trodde att de klippte mig eftersom det gjorde så jävla ont. Men visade sig att de inte alls hade klippt mig utan det var bara jag som sprack lite.

• honeydew

Inte klippt och sprack inte heller, trots bebis var stor och vägde 4,3 kg. Dessutom ena handen först/längs med huvudet, men det gick bra ändå.

• Purplepill

Man får oftast be om det separat. Annars har vissa barnmorskor nå'n sjuk fetich för att man ska "gå sönder naturligt. Specifiera när du kommer in.

Svar på tråden klipper man vid varje förlossning?