• kakkia

klipper man vid varje förlossning?

Har kollat på några förlossningsvideos och till min skräck så har dom klippt upp slidan med en metallsax eller liknande  (från sjukhuset så klart inte en kökssax eller papperssax)!!
    Jag e inte gravid men vill gärna bli snart men va fan jag vill inte bli uppklippt när jag ska föda!!
    Är det bara i vissa fall eller klipper man alltid??
    Snälla berätta lite om eran förlossning, blev ni uppklippta, vad tänkte ni på hur kändes det.
    Känner mig väldigt rädd och nojig för tillfället!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 13:00
    Tack alla fina starka kvinnor som vågat dela med sig av sin egna förlossning.
    Lite nojig kommer jag alltid vara men jag känner mig ändå lugnare nu när jag vet att det inte är så farligt som det ser ut!!

• Svar på tråden klipper man vid varje förlossning?
  • Findusia

Jag hade lite ont när jag satt upp första dagarna och fick Voltaren 3 gånger om dagen första dagarna och då var det ok. Har man gått igenom en förlossning så kändes det lilla efter klippet som ingenting (i jämförelse).

• malmen

Dom klipper endast om nöden kräver!! Jag har fött två barn och aldrig blivit klippt.

• Findusia

Till mig sa bm att klipp ofta är enklare att sy ihop bra då man lägger dem på ett fördelaktigt sätt och har bra kanter att sy ihop.

Jag hade en bra förlossning och det var aldrig bråttom och vill bara förmedla att det inte är något du ska fundera för mycket på. Klippet var mitt minsta problem under förlossningen :)

• lövet2

Jag har fött 7 barn och bara blivit klippt en gång. Då var fostervattnet missfärgat och barnmorskan var rädd att barnet mådde dåligt. Därför ville hon skynda på utdrivningen. Ingen bedövning, men huden bedövar liksom sig själv av att vara så uttänjd, så klippet kändes ungefär som ett nålstick när de tar blodprov i fingret.

• tinis77

Har fött 5 barn, tvillingar sista gången. Har inte blivit klippt, och sprack pyttelite vid första förlossningen. Tvillingarna vägde ca 3 kg var, och jag kände mig helt ok tredje dagen.

• Stormallan

Hade komplicerad förlossning med klocka plus att barnet fastnade med axlarna. Blev inte klippt och enda skadan blev en pyttespricka ovanför slidan som syddes med ett stygn, fast de funderade till och med på om de skulle sy eller låta den vara.

Ta inte ut något elände i förskott. :)

• Angelica8912

Jag blev klippt innan de satte sugklockan, under min förlossning. Jag krysta länge utan att någonting hände, så därför fick de göra så. Min dotters hjärtljud gick upp och ner mycket så de ville ha ut henne.

Jag kände visserligen klippet, men det var ingenting mot värkarna. Jag sprack dessutom hela vägen också, men det kände jag inte..

Mitt klipp gjorde ont länge, och de är väldigt spänt där nu 2 år senare. Men de är inget jag har ont av.

• gosegrisen
    kakkia skrev 2013-01-12 12:47:21 följande:
    Som sagt jag kollade på ett par naturliga förlossningar och i varje film så klippte dom mot analen och det va ingen sugpropp eller tång som användes utan dom klippte bara sedan så lirkade dom lite på bebisen så hen kom ut!!
    Därför blev jag nojig, 4 filmer som visade samma sak...
    därför tvungen att fråga.
    Är det så att du har tittat på filmer från förlossningar som inte sker i Sverige? Det finns ganska stora skillnader världen över i hur man agerar vid en förlossning, och på vissa håll (USA bland annat tror jag) är det väldigt vanligt att man klipper i förebyggande syfte oavsett om det behövs eller inte. I Sverige gör man inte det, som alla ovan redan har berättat Glad 
  • plussa
    kakkia skrev 2013-01-12 12:47:21 följande:
    Som sagt jag kollade på ett par naturliga förlossningar och i varje film så klippte dom mot analen och det va ingen sugpropp eller tång som användes utan dom klippte bara sedan så lirkade dom lite på bebisen så hen kom ut!!

Därför blev jag nojig, 4 filmer som visade samma sak...

därför tvungen att fråga.

Vilket land var filmerna ifrån?

Olika kulturer på förlossning och vilka tekniker som används.
  • Housemouse

Det var nog vanligare förr med klipp i Sverige, inför min första förlossning pratade jag med en kollega som har barn i min egen ålder (30+) och på den tiden klippte de i förebyggande syfte, för att det var lättare att sy snyggt efteråt. Idag gör man det inte på rutin, endast när det verkligen behövs.

Svar på tråden klipper man vid varje förlossning?