• kakkia

klipper man vid varje förlossning?

Har kollat på några förlossningsvideos och till min skräck så har dom klippt upp slidan med en metallsax eller liknande  (från sjukhuset så klart inte en kökssax eller papperssax)!!
    Jag e inte gravid men vill gärna bli snart men va fan jag vill inte bli uppklippt när jag ska föda!!
    Är det bara i vissa fall eller klipper man alltid??
    Snälla berätta lite om eran förlossning, blev ni uppklippta, vad tänkte ni på hur kändes det.
    Känner mig väldigt rädd och nojig för tillfället!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-01-12 13:00
    Tack alla fina starka kvinnor som vågat dela med sig av sin egna förlossning.
    Lite nojig kommer jag alltid vara men jag känner mig ändå lugnare nu när jag vet att det inte är så farligt som det ser ut!!

• Svar på tråden klipper man vid varje förlossning?
  • plussa

Nej, man klipper inte alltid. Ganska sällan måste jag säga. Oftast läggs ett klipp om man behöver lägga sugklocka eller tång. Eller om man ser att kvinnan är påväg att brista mycket ned mot sfinktern.

Så, oroa dig inte för det.

Skulle man behöva klippa så lägger de bedövning, plus att det är så uttänjt att det inte är någon syretillförsel i området, alltså ingen känsel.

• Maria 79

Nej verkligen inte. Har jobbat på förlossning, i de fall man man klipper är det för att man måste ha ut barnet snabbt i princip. Det är ganska ovanligt med klipp.

• gravid

Jag har fött 2 barn och mig klippte dem inte upp.. Sprack inget heller!

• kakkia

Som sagt jag kollade på ett par naturliga förlossningar och i varje film så klippte dom mot analen och det va ingen sugpropp eller tång som användes utan dom klippte bara sedan så lirkade dom lite på bebisen så hen kom ut!!
    Därför blev jag nojig, 4 filmer som visade samma sak...
    därför tvungen att fråga.

• tahira

Jag blev klippt, för att sonen kom med sugklocka.

Det kändes ingenting alls, och det var ingenting jag alls tänkte på.

Jag sprack inte utöver klippet, och läkte hur fint som helst.

• kakkia
    tahira skrev 2013-01-12 12:48:47 följande:
    Jag blev klippt, för att sonen kom med sugklocka.

Det kändes ingenting alls, och det var ingenting jag alls tänkte på.

Jag sprack inte utöver klippet, och läkte hur fint som helst.
    hade du någon smärta efter förlossningen?

• Findusia

Jag blev oxå klippt då sugklocka användes men jag kände inte klippet. Idag är jag glad att de klippte (då de först började med sugklockan utan klipp). Det gjorde att jag inte sprack alls. Klippet syddes så fint ihop och efter nån vecka kände jag inte av det alls. Hade en väldigt god läkningsprocess. Om några månader ska jag ha nästa barn och jag ser hellre att de klipper igen än att spricka massa. Så enbart goda erfarenheter av det!

• tvillingmamma74

Har fött tre barn, senast tvillingar för några dagar sedan, varav den sista kom ut i säte med en fot i kläm. Varken blivit klippt eller ens spruckit.

Ta inte bara till dig skräckhistorierna om förlossningar, många gånger går det hur bra som helst men kvinnor med bra förlossningsupplevelser är av någon anledning inte lika benägna att berätta om dem för kvinnor som är förstagångsgravida eller planerar barn.

• Cyberfru

Jag tror man undviker klipp så långt det går, det är bara om det är mkt problem, mkt bråttom etc som man tar till klippet. Vad jag har hört/läst så läker man bättre om man spricker av sig själv istället för att man lägger klipp, nu är det ju inte alla som spricker heller utan det kan gå hur bra som helst ändå! Jag blev inte klippt, fick några småsprickor men det var inget jag kände av varken under eller efter, det läkte finfint och jag har inte haft några problem med det alls!

Svar på tråden klipper man vid varje förlossning?