Coca cola missbrukare...Hjälp!
Jag är ingen expert på detta då jag inte är beroende av coca cola eller har viktproblem. Jag har dock problem med att småäta, jag äter heeela tiden och är alltid sugen på något och det är ju inte bra för tänderna heller, så jag tänkte jag kunde tipsa om vad som hjälper mig:
Jag går och borstar tänderna, helt enkelt. När jag har borstat vill jag ju inte äta eller dricka något på en lång stund, dels för att det skulle smaka äckligt ihop med tandkrämens mintsmak som man ju redan har i munnen då, och dels för att det ju är dumt att "sabba" tandborstningens effekt genom att äta något direkt efter att man borstat. Så att borsta tänderna tvingar mig att inte äta eller dricka något dumt fram till det är dags att äta något "riktigt" som middag eller lunch. Efter att jag ätit dricker jag vatten för att neutralisera i munnen och sedan försöker jag att inte småäta något mer fram till nästa riktiga måltid osv. Om jag känner att jag verkligen MÅSTE småäta något då så kan jag ju antingen ge efter för begäret eller gå och borsta tänderna igen. Då nollställs ju suget igen... och så kan man hålla på så tills man vänjer sig av mer beroendet. Det är tanken, i alla fall...
Det är ju inte meningen att man ska gå och borsta tänderna fem gånger om dagen för evigt, men som en avvänjningsgrej kanske du kan testa det.
Lycka till med din avvänjning!