• Anonym

Coca cola missbrukare...Hjälp!

Hej... har under en längre period missbrukat coca cola. Har ökat rätt kraftigt i vikt pga det.
    Började 2004 när jag var gravid för första gången (har två barn).  
    Jag har vetat länge att jag måste sluta med läsken.

Ge mig tips på hur jag på bästa sätt blir av med suget efter Coca Colan.    Måste sluta pga mina tänder och min vikt!

• Svar på tråden Coca cola missbrukare...Hjälp!
  • Mrs Karlsson

Prova byta till Coca Cola Zero, det gjorde jag och idag klarar jag inte av vanlig Cola. Det är mindre beroendeframkallande också.

• Zayco

Coca cola light? 

Trappa ner till att dricka en 33cl på lördagar :) 

• Anonym
    Zayco skrev 2013-01-12 00:14:33 följande:
    Coca cola light? 

Trappa ner till att dricka en 33cl på lördagar :) 

Men Lighten blir man mer törstig av för den är det mer sötningsmedel i... så den är inte heller bra.. ?
    Vill helst sluta helt bums... men de går ju kanske inte.  Känner nog att jag inte klarar de iaf.

Ja jag dricker iaf ett glas eller mer nästan varje dag, så att bara ta nått på lördag eller fredag skulle jag ju kunna försöka med. Inte det lättaste.
    Man känner sig ju som en missbrukare. :-/  
  • Zayco
    Anonym skrev 2013-01-12 00:18:30 följande:

Men Lighten blir man mer törstig av för den är det mer sötningsmedel i... så den är inte heller bra.. ?
    Vill helst sluta helt bums... men de går ju kanske inte.  Känner nog att jag inte klarar de iaf.

Ja jag dricker iaf ett glas eller mer nästan varje dag, så att bara ta nått på lördag eller fredag skulle jag ju kunna försöka med. Inte det lättaste.
    Man känner sig ju som en missbrukare. :-/  
    Absolut, coca cola är ju också ett slags beroende så jag förstår dig!

Jag drack själv mycket coca cola förut, hade en back med burkar som jag hade i kylskåpet som dom var kalla. Men när jag trappade ner så tog jag ut alla burkarna så dom blev varma, och la in EN kall cola i kylen som jag kunde unna mig med en gång i veckan.

Men som ovanstående sa, coca cola zero då?  
  • hanna1991

Hej!
    Jag vet precis hur du har det.. Är i samma träsk :/ Nu är jag gravid och får jag inte colan blir jag sur och lätt irreterad.. Men jag va mer eller mindre lika dan innan jag blev gravid.. :( Men har tänkt att försöka byta ut colan mot kolsyrat vatten! 

• vll

Kan du inte prova att dricka kaffe (utan socker och mjölk) för att ersätta "koffeinsuget" efter cocacolan, och dricka vatten när du är törstig?

• Bellsiii

Börja inte med light läsk sötningsmedel är långt ifrån bra sen innehåller de azpartan. Försök dra ner på cocacolan

• Anonym (Nykter)

För att bli av med ett beroende tror jag att det är bäst att sluta direkt, utan nedtrappning. Men det är ju invidiuellt. Lycka till!

• delfinen82

Har också varit cola beroende, trappa ner, drick mer vatten och kanske lättdryck/saft till att börja med. Gå inte över till ligh cola, de kan inte brytas ner i kroppen och mängder förstör njurarna (känner en som fick det).

• Anonym

Jag tror också på att sluta helt. Kommer kanske resultera i att du blir lättirriterad och får huvudvärk i början men går över efter några dagar. Så har det iaf varit för mig, fast då drack jag aldrig så mycket cola som dig iofs. 
    Köper du cola sen i framtiden ibland så köp inte hem mer än en liten burk.  

Svar på tråden Coca cola missbrukare...Hjälp!