• Anonym

Coca cola missbrukare...Hjälp!

Hej... har under en längre period missbrukat coca cola. Har ökat rätt kraftigt i vikt pga det.
    Började 2004 när jag var gravid för första gången (har två barn).  
    Jag har vetat länge att jag måste sluta med läsken.

Ge mig tips på hur jag på bästa sätt blir av med suget efter Coca Colan.    Måste sluta pga mina tänder och min vikt!

• Svar på tråden Coca cola missbrukare...Hjälp!
  • Anonym

Börja dricka en annan sötad dryck typ lättdryck och mineralvatten samt vanligt vatten. Du kan använda koffeintabletter eller dricka lite mer kaffe. Summan koffein i Coal är inte såååå stor dock.

Jag tror inte alls det är en framkommlig väg att byta till lighcola. Lägg motsvarande pengar som du sparar i en burk och gör nåt kul för dom efter en viss tid som belöning.  

• Bejje
    Anonym skrev 2013-01-12 00:18:30 följande:

Men Lighten blir man mer törstig av för den är det mer sötningsmedel i... så den är inte heller bra.. ?
    Vill helst sluta helt bums... men de går ju kanske inte.  Känner nog att jag inte klarar de iaf.

Ja jag dricker iaf ett glas eller mer nästan varje dag, så att bara ta nått på lördag eller fredag skulle jag ju kunna försöka med. Inte det lättaste.
    Man känner sig ju som en missbrukare. :-/  
    Dricker du ett glas eller mer varje dag? Det var väl ingenting. Jag måste nog säga att jag är cola beroende också. För ca 8 år sedan drack jag säkert 4 cola burkar under arbetstid och sen hemma 1,5 liter per kväll. Nu har jag dock skärpt mig och dricker ingenting på jobbet men fortfarande 1,5 liter på kvällen och är det helg så blir det lätt över 2 liter per dag.

Jag gick också upp i vikt och slutade helt med sockerläsk och gick sedan ner 8 kilo bara genom att undvika sockret. Så kan du dricka Cola Zero som är mer lik vanlig cola än cola light är så är det helt klart en fördel. 
  • Anonym (Cola)

Jag har oxå helt sjukt cola + energidryck beroende... Har försökt sluta men lyckades bara hålla uppe i 2 veckor sen va det igång igen.. Det blir iaf varje dag. Lite olika mycket.. Men jag går inte upp av att jag slutar äta o bara dricker!! Har gått ner 15 kilo!! Har ni nåt tips på nåt man kan ersätta med.. Nej igen läsk över huvudtahet :P

• Anonym (ingen expert)

Jag är ingen expert på detta då jag inte är beroende av coca cola eller har viktproblem. Jag har dock problem med att småäta, jag äter heeela tiden och är alltid sugen på något och det är ju inte bra för tänderna heller, så jag tänkte jag kunde tipsa om vad som hjälper mig:

Jag går och borstar tänderna, helt enkelt. När jag har borstat vill jag ju inte äta eller dricka något på en lång stund, dels för att det skulle smaka äckligt ihop med tandkrämens mintsmak som man ju redan har i munnen då, och dels för att det ju är dumt att "sabba" tandborstningens effekt genom att äta något direkt efter att man borstat. Så att borsta tänderna tvingar mig att inte äta eller dricka något dumt fram till det är dags att äta något "riktigt" som middag eller lunch. Efter att jag ätit dricker jag vatten för att neutralisera i munnen och sedan försöker jag att inte småäta något mer fram till nästa riktiga måltid osv. Om jag känner att jag verkligen MÅSTE småäta något då så kan jag ju antingen ge efter för begäret eller gå och borsta tänderna igen. Då nollställs ju suget igen... och så kan man hålla på så tills man vänjer sig av mer beroendet. Det är tanken, i alla fall...

Det är ju inte meningen att man ska gå och borsta tänderna fem gånger om dagen för evigt, men som en avvänjningsgrej kanske du kan testa det.

Lycka till med din avvänjning!

• Anonym (Cola)

Låter smart, bra för gaddarna med (y)

• Anonym (Cocta!å)

Mitt tips är att dricka Cocta. Smakar som körsbärs cola. Är tusen ggr nyttigare då den är gjord på äkta råvaror, örter och nypon. Så den är både god och nyttig! www.cockta.eu/the_story_of_cockta

• Anonym (7 burkar + 1.5 L)

Det tar ca 3 veckor for att bli av med suget. Sluta tvart och drick bara vatten istallet. Motvera dig av att suget ar borta om du klarar 3 veckor, sa forsok att sta ut nar du vet att malet ar inom rackhall. (Fuska inte for da far du borja om rakningen igen).
    Lycka till!

• Anonym

Jag har också varit cola beroende. Den där bruna dumma läsken förstörde mig ju! Kunnde inte sova på nätterna på grund av allt koffein osv. Så min sambo förbjöd mig att dricka någon mer cola. Han köpte bara fanta och sånt till mig. Han ville inte se en ända lite coca-cola burk i vårt hem. Till en början var det svårt, det ända jag kunde tänka var en iskall god cola. Men idag mår jag hur bra som helst, sover bättre också! Dricker ett glas cola då och då men inte mer!
    Jag förstår att det är jobbigt ts men jag tror att du klarar det!

Lycka till!

• Coca cola

Är själv beroende av Coca cola, försöker dock tona ner lite (bara druckit 1 stort glas och 2 små idag!) Kan dock inte relatera till nåt med övervikt då jag tar adhd medicin som gör så jag får låg aptit och äter knappt. Men, coca cola är livet ????

Svar på tråden Coca cola missbrukare...Hjälp!