XcsM skrev 2013-01-20 23:54:41 följande:
Ett tips som jag önskar jag hade fått tidigare var: om det börjar rinna ur ögonen på dem så gå till vetrinären.
Om man googlar på "rinnande ögon kanin" får man fram att det räcker med att koka upp vatten, blanda med salt och badda på så skall det vara löst - det stämmer inte.
Gå till vetrinär och få ögondroppar utskrivet, alternativt har det satt sig damm eller skräp i tårkanalen så de måste spola den. Låter säkert som ett jättekonstigt tips att få, men det är ganska vanligt bland kaniner och tar man dem inte till vetrinären kan de små liven få problem med ögonen
3 av mina 4 kaniner har haft rinnande ögon och en hel del av mina vänners små pälsbollar också.
I övrigt skulle jag vilja tipsa om att vara ganska sträng mot dem när de är små om du skall ha den/dem inomhus och låta dem hoppa löst. Säg ifrån direkt om de börjar bita på något de inte skall bita på. Klappa i händerna, säg "NEJ!" och stampa eventuellt med fötterna. Det är ett jäkla jobb med att "lära dem bli ordentliga" men det är skönt sen när de blir äldre och man kan släppa ut dem och låta dem hoppa fritt och känna sig trygg med att de inte biter sönder allt man har
Om man vill kan man även köpa tunnlar åt dem att springa i. Jag köpte ett tunnelsystem till mina och dem älskar att springa omkring i den!
Då har dom antagligen stått i drag, för jag har haft kanin sen dec 99 (egna kaniner + några kullar) och inte en enda har haft rinnande ögon
Det där med att stampa i golvet eller klappa händerna när kaninen biter i saker skulle jag inte göra, en kanin blir lätt rädd och kan lägga sig platt av rädsla = flyktbeteende. Man vill nog inte att ens kanin blir rädd för en. Det bästa är att ta bort saker man är rädd om, använda något "äckligt" att spreja på kablar så dom inte vill sätta tänderna i det. Kaniner är kaniner, dvs dom är inte hundar även om man kan lära dom mycket genom klickerträning och ge godis. Jag personligen tror att allt beror på hur mycket man umgås med sin kanin samt vad den har för personlighet. Det med tunnlar är ett jättebra tips, jag hade tunnlar för katter till mina kaniner förut