Mithra skrev 2013-01-21 00:00:37 följande:
Då har dom antagligen stått i drag, för jag har haft kanin sen dec 99 (egna kaniner + några kullar) och inte en enda har haft rinnande ögon
Det där med att stampa i golvet eller klappa händerna när kaninen biter i saker skulle jag inte göra, en kanin blir lätt rädd och kan lägga sig platt av rädsla = flyktbeteende. Man vill nog inte att ens kanin blir rädd för en. Det bästa är att ta bort saker man är rädd om, använda något "äckligt" att spreja på kablar så dom inte vill sätta tänderna i det. Kaniner är kaniner, dvs dom är inte hundar även om man kan lära dom mycket genom klickerträning och ge godis. Jag personligen tror att allt beror på hur mycket man umgås med sin kanin samt vad den har för personlighet. Det med tunnlar är ett jättebra tips, jag hade tunnlar för katter till mina kaniner förut
Nope, det är det dom inte har. Trodde också det, men det var inget dragrelaterat. En fick damm i tårkanalen och två fick ögonlocksinflammation som berodde på en bakterie och ett virus. Frågade vetrinären om det berodde på drag och om vi skulle flytta dem, men det sa han att det inte gjorde
Det där med att säga nej och stampa i golvet har faktiskt funkat jättebra för mig med mina små kaniner. De är inte ett dugg rädda för mig
Var sträng mot dem i början (absolut aldrig elak) och det har resulterat i att de lyssnar på mig nu. Om de sysslar med något nu och jag säger "Nej" i en helt vanlig samtalston så slutar dem med vad de nu sysslar med och hoppas lugnt vidare
Den äldsta av dem har helt slutat bita på förbjudna saker, och tjejen på ett halvår har nästan slutat. Hon försöker fortfarande när hon tror att ingen ser
Men visst, håller med dig om att man skall flytta på allt man kan flytta på som man vill att de skall låta bli. Men saker som golvlister och heltäckingmattor sitter ju liksom där de sitter