Inlägg från: Thomas66 |Visa alla inlägg
  • Thomas66

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 17:48:37 följande:

Tja, tekniskt sett så jo, skattepengar "bara finns". Och det behövs inte nödvändigtvis nya företag, gamla företag eller att myndigheter och sociala tjänster anställer hjälper också. Poängen är att pengarna ska gå runt, inte att de ska samlas någonstans.

Vet man inte vad man ska göra med ett ev överskott, så kan man ju alltid betala av på stattsskulden. Du låter ju lite blå nu, mera konsumtion är alltid bra ? Man kan tolka saker lite som man vill, men statliga/ personliga utgifter är sällan bra att ha för mycket av.
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 18:20:53 följande:

Nej, jag skrev inte att konsumtion alltid är bra. Jag skrev att ha pengar sittandes i statskassan inte är bra.

Ironiskt nog är det bra att ha en viss mängd statsskulder också. Fråga mig inte om logiken i det, men det har något med inflation och deflation att göra, om jag minns det hela korrekt.  

Kanske är som när folk tycker att det är bra att ha mycket i lån då man får tillbaka 30% ( men att man betalar resterade glöms nog bort ) av räntorna på skatten. Men tror att det är bättre  som i Norges fall att ha cash.
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 18:42:55 följande:

Nej, det är inte vad "folk" tycker, utan vad ekonomer och experter tycker. Vad "folk" tycker ser jag som i stort sett irrelevant i frågor där expertkunskap är det relevanta.

´Du menar lobbyfolket ?
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 20:11:15 följande:
    Benägenheten att starta företag är något större bland invandrare än infödda svenskar.
    Men som Dorian skriver så kan ju även befintliga företag expandera.

På 1920-talet hade Sverige en arbetslöshet på 25%, plus att mycket få kvinnor jobbade, vilket betyder att andelen som inte förvärvsarbetade var ännu högre.
    Sverige hade en befolkning på strax under 6 millioner.
    Det fanns nästan inga invandrare alls.

Idag bor 9,5 millioner i Sverige.
    Men ditt sätt att resonera så borde de 3,5 millioner som tillkommit sedan 1920 vara arbetslösa.
    Istället är andelen förvärvsarbetare betydligt högre än 1920.

Mm, 1920 talet, menar du att flera pizzerior är lösningen?Prata lite mera med dina far/morföräldrar så att dom kan lära dig hur man kämpar och bygger ett land. Har vi inte fött några barn sedan 20 talet? All befolkning är alltså invandrad?
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 21:05:26 följande:
    Aha, om en människa föds så finns det ett jobb till denne
    men om en människa invandrar finns det inte.

Ett av argumenten mot invandring var att det inte fanns jobb till dem. Genom att visa på denna statistik över befolkningsökning och arbetslöshet kan man se att sambanden mellan arbetstillfällen och antal människor i ett land inte är så enkelt att jobben "tar slut" om vi blir fler.

Äsch, det är bara fåfängt av mig att tro att du skulle begripa något.

Förstår antagligen mera än du, men en lite oviktig diskution.Hur får man mera jobb om det inte finns några nya företag? Eller om många av industrierna flyttar utomlands? Vet en liten håla där man nyligen flyttade  tillverkning till Italien. 175 sades upp, tror du att om man låter 175 flyktingar komma dit, så har man 175 nya jobb?
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:20:15 följande:

Jag upprepar: gamla företag kan utöka. Om det flyttar 10 000 personer till landet, kommer de behöva mat och dryck. Så de lokala ICA, COOP, Lidl och andra matbutikerna får ett ökat tryck, och kommer behöva anställa för att hinna med det ökade trycket. De kommer också sälja mer, så de som transporterar matvaror får mer att göra, likaså producenterna eller importörerna. Och samma sak gäller för kläder, hushållsprodukter, tjänster etc. Fler individer i ett land skapar fler jobb.

Jo, men man handlar ju från pengar som kommer från vårat minus konto. Varför är det så svårt att erkänna det?Bara att säga att jag tycker att det är ok att vi/staten ska betala det. Inget fel med att vilja vara snäll, även om det ibland blir dyrare än vad man trodde.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 22:27:02 följande:
    Då kan du ju förklara för mig varför glesbygd och regioner som folk flyttar från har högre arbetslöshet än storstäder dit det flyttar massor av människor varje dag?

Därför att det finns mera företag i storstäderna, och att i dom flesta gamla bruksorterna har jobben försvunnit. Du kanske vet att vi hade en rätt stor export industri innan ? Blir svårt om alla ska vara försäljare, om du fixar min bil så  lagar jag ditt hus, då byter vi ju bara pengar. Det som krävs för ett land, sälj för mera en du köper. Lite som för staten det krävs mera pengar in än det du gör av med.
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-16 22:37:12 följande:

Det finns inget att erkänna. Det är helt enkelt inte så enkelt som du vill få det till. Pengarna som går från staten går i sin tur in i privata bolag. För, som sagt, i grunden kommer ALLA pengar från staten. Varenda krona. Och strikt talat är en viss arbetslöshet bra för ekonomin - att sedan Alliansen valt att göra arbetslöshet till ett helvete, det får du ta upp med dem.

Både du och jag vet att dom röda eller blå ( men dom blå sköter iaf ekonomin ), inte bryr sig så mycket mera än att göra en karriär. Vi är ju knullade hur som.
  • Thomas66
    Rikard skrev 2013-01-16 22:50:05 följande:
    Detta kan ju sägas om vilka skattefinansierade utgifter som helst.
    Pengar till bibliotek hade kunnat användas till sjukvård.
    Pengar till parker hade kunnat användas till skolor.
    Varför är det just utgifter till invandrare som sticker så i ögonen? Är det så hemskt att hjälpa människor?
    Klart att det är så ,utgifter är ju utgifter. Ska man skapa mera utgifter, eller ta dom pengarna och lägga på folk som nu bor här? Du kanske kan hålla med att tex vissa skolor har sjukt dåliga resultat ,eller att det inte verkar vara något vidare att bo på ålderdomshem.
  • Thomas66
    Åklagaren skrev 2013-01-17 19:01:44 följande:
    Har han? Lite intressant att du tog upp bilmekaniker till intäktssidan av den utomeuropeiska massinvandringen? År 2011 fanns 40.000 somalier här enligt MV, alltså innan M fattade det ansvarslösa beslutet att samarbeta med extremistpartiet MP i migrationsfrågan.

www.migrationsverket.se/info/4358.html

Sen har allt eskalerat fort och så mycket som 30.000 somalier sökte UT 2012.

www.friatider.se/31000-somalier-soker-uppehal...

Somalier har 0,5% företagare i Sverige samt 82% arbetslöshet i statistiken. runt 60-70% är analfabeter och du pratar om att det gynnar bilverkstäder och svensk ekonomi?

Och detta handlar inte bara om Somalier, utan Sverige har i tre decennier nu inriktat sig på flyktingmottagande som i regel är lågutbildade eller analfabeter istället för närande arbetskraftsinvandrare efter behov.

Du pratar som att vi hade låg arbetslöshet och att våra invandrare i huvudsak bestod av välutbildade norskar, japaner och tyskar.

Så är det inte, när en bidragstagare lever på svenska skattebetalares pengar och köper halal-kött på konsum så gynnar det inte Sveriges ekonomi.

Vi kan prata om en viss stimulans men du är helt ute och cyklar i det stora hela, du kan fråga vilken nationalekonom du än vill. Varför vägrar du ta till dig fakta?

Antagligen för att han vill vara en Amerikansk blatte vanebe. Lite speciell, fast att han igt är en super Svensk Gudrun.Inte lika coolt det i förorten
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-19 10:51:36 följande:
    Alla konsumerande individer bidrar till ekonomin. Att ge bidrag till de som inte har så mycket kan inte enbart ses som en utgift, eftersom dessa ofta spenderar stora delar av pengarna. Pengarna kommer alltså ut i samhället igen.

Att ge bidrag och skattelättnader åt människor som redan har mer än de behöver bidrar ju inte samma utsträckning till konsumtion, eftersom de oftare lägger pengar på hög.

Du kan helt enkelt inte bara se på utgifter för att få en objektiv syn på läget. Om man skulle utvärdera ekonomi på det viset och bara se utgifter och inte på intäkter så skulle man nog komma till slutsatsen att en vanlig arbetare har bättre ekonomi än Wallenberg. För Wallenberg har ju med största sannolikhet väldigt mycket större kostnader.

Du hävdade här ovan att Sverige inte har råd att göra de satsningar som jag skrev om, ifall invandringen fortsätter. Och jag vill bara att du belägger det. Kan du visa att Sveriges ekonomi försämras varje år i samma takt som invandringen? Det borde inte vara så svårt?

Kan du visa på andra länder där man har minskat invandringen och då plötsligt fått massa pengar över till välfärden?
    Bevisa?Känar staten mera pengar på befolkningen i tex Bromma än i Tensta, vad tror du? Blir det lättare för dom ca 400000 arbetslösa att få jobb om man fyller på med 50000 arbetslösa till varje år?Blir det bättre i dom skolor där bara 50-60% får slutbetyg, när man fyller på med flera elever? Så jag vill gärna se att dom sämsta skolorna, och äldre boenden för mera resurser, samt att arbetslösheten sjunker innan vi tar emot så många flera.
  • Thomas66
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-19 19:38:50 följande:

Arbetslösheten skulle öka, inte sjunka, om alla invandrare magiskt försvann över en natt.

Som sagt, fråga en nationalekonom om du inte tror Zebra eller mig.  

Han skulle säga att bnp gick upp, men aldrig säga att det är bra för ekonomin att ha flera arbetslösa. Jag vill inte slänga ut någon, bara att allt ska fungera bättre innan man tar in mera folk
  • Thomas66
    Rataxes skrev 2013-01-20 12:50:56 följande:

Pundare som stjäl koppar?

Nejdå, du får gärna säga öststatare. Man är inte rasist om man har fördommar om några som är "sk" vita
  • Thomas66
    pontus1992 skrev 2013-01-20 07:40:13 följande:

går man bidrag så lever man på existensminimum och har rätt att själv svgöra var dessa pengar går till. bestämmer man att leva billigt billigt och skickar någon tusenlapp varje månad till sina fattiga släktingar så är det väl upp till var och en. pengar till muslimska terrororganistationer du måste skämta visst det händer säkert men det är nog en väldigt väldigt liten del av de 600 miljonerna. btw de flesta av de 600 miljonerna är tjänade genom att städa, diska, baka pizzor, göra asiatiska buffer, sälja cigg och godis, och annat som våra arbetsmyror till invandrare hittar på.

Menar du att dom går på soc, samtidigt som dom jobbar svart för 600 millioner?
  • Thomas66
    pontus1992 skrev 2013-01-20 16:47:50 följande:

va??? det är ingen som säger att alla miljonerna är bidrag de flesta jobbar och sliter nog för pengarna de skickar. Vi har en diskare på jobbet som jobbar upp till 300 timmar i månaden. han skickar pengar hem men det är ju hans pengar så vem bryr sig?

Tyckte bara att du va lite fördomsfull.Dom jag känner är polis, mäklare och resturangagare. Sedan kan det nog ha lite betydelse att dom fick gå i en riktig skola, och att dom ville vara en del av samhället. Hade vi på den tiden gjort allt för att dom fortfarande skulle vara små mysiga bergsturka med sina mysiga kultur ,hade det nog gått lite sämre. Du kanske vet att det inte alltid är lätt att vara en syriansk flicka, trotts att det har gått 30år.
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-20 22:58:03 följande:
    När det gäller komplicerade saker som nationalekonomi så är det nog inte speciellt meningsfullt att tro saker.

Hur Sveriges ekonomi ser ut är ingen hemlighet. Du behöver inte tro att den blir sämre på grund av invandringen. Du kan relativt enkelt kolla upp om sambandet är så tydligt som du hävdar.

Men ur ett nationalekonomiskt perspektiv så verkar många ekonomer överens om att det behövs höginkomsttagare och låginkomsttagare och arbetslösa.

Iof har jag nästan alltid varit blå.Men är emot lönedumpning ( Visst är det bra för företag med billig arbetskraft ) så det beror ju lite på vad man vill för Sverige. Givetvis kommer vi alltid ha arbetslösa beroende på konjuktur.Men att det skulle vara bra med en hög arbetslöshet är inte sant.Ska jag kolla upp om det blir sämre/ eller bättre med flera arbetslösa eller bidragstagare, vad tror du?
  • Thomas66
    Quintus Zebra skrev 2013-01-21 09:51:28 följande:
    Det här handlar inte om vad vi gillar eller inte, utan om att man måste se alla effekter på ekonomin som invandringen har om man ska få en objektiv bild. Om man dock inte är intresserad av objektivitet och till varje pris vill ha belägg för hur dålig invandringen är, då kan man enbart titta på kostnaden. Det är fritt fram. Men bli inte förvånad om inte alla håller med.

Lönedumpning är nog inte huvudskälet till varför så gott som alla ledande politiker och nationalekonomer idag är rädda för en allt för låg arbetslöshet. Nej, det är nog främst samma rädsla som slår till när ett stort fack kräver stora löneförhöjningar för lågavlönade. D.v.s. rädslan för inflation.

Det känns dock knasigt att försöka ge en kurs i nationalekonomi här.

Om vi går till kärnan så hävdar du att Sveriges ekonomi blir sämre hela tiden och att "vi" snart inte har råd med någonting. De siffror jag har sett tyder tvärtom på att Sverige har en av de stabilaste ekonomierna i väst, så jag undrar hur du kommer fram till detta. Har du siffror som visar att statens totala egna kapital minskar drastiskt p.g.a invandringen? Siffror som tar hänsyn till både utgifter och intäkter? Eller siffror som visar att andra länder har fått mycket mycket bättre ekonomi med hjälp av minskad invandring? Eller gissar du bara?

Åh gud vad du svamlar. Finns väl inga problem för ett vinstdrivande företag att ge löneökningar, bara lite sämre resultat ( eller kanske mera kompetent personal= mera vinst), och då kanske lite surare aktieägare. Förstår du skillnad mellan stattsanställda och anställda i privataföretag?Ta in folk som är efterfrågade = bra, ta in folk som inte har någon utbilding= inte bra. Sedan bör man ju hjälpa vissa om det nu blir krig eller så, men tro att man skänar pengar på det stämmer inte alls.Återigen räkna själv ut vad du tror att 50-100 tusen arbetslösa årligen kostar.Eller tror du att det blir bättre om, några hundratusen som bor i landet blir arbetslösa?
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..