Quintus Zebra skrev 2013-01-19 10:51:36 följande:
Alla konsumerande individer bidrar till ekonomin. Att ge bidrag till de som inte har så mycket kan inte enbart ses som en utgift, eftersom dessa ofta spenderar stora delar av pengarna. Pengarna kommer alltså ut i samhället igen.
Att ge bidrag och skattelättnader åt människor som redan har mer än de behöver bidrar ju inte samma utsträckning till konsumtion, eftersom de oftare lägger pengar på hög.
Du kan helt enkelt inte bara se på utgifter för att få en objektiv syn på läget. Om man skulle utvärdera ekonomi på det viset och bara se utgifter och inte på intäkter så skulle man nog komma till slutsatsen att en vanlig arbetare har bättre ekonomi än Wallenberg. För Wallenberg har ju med största sannolikhet väldigt mycket större kostnader.
Du hävdade här ovan att Sverige inte har råd att göra de satsningar som jag skrev om, ifall invandringen fortsätter. Och jag vill bara att du belägger det. Kan du visa att Sveriges ekonomi försämras varje år i samma takt som invandringen? Det borde inte vara så svårt?
Kan du visa på andra länder där man har minskat invandringen och då plötsligt fått massa pengar över till välfärden?
Bevisa?Känar staten mera pengar på befolkningen i tex Bromma än i Tensta, vad tror du? Blir det lättare för dom ca 400000 arbetslösa att få jobb om man fyller på med 50000 arbetslösa till varje år?Blir det bättre i dom skolor där bara 50-60% får slutbetyg, när man fyller på med flera elever? Så jag vill gärna se att dom sämsta skolorna, och äldre boenden för mera resurser, samt att arbetslösheten sjunker innan vi tar emot så många flera.