Inlägg från: Servilia |Visa alla inlägg
  • Servilia

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 15:58:29 följande:

Ehm, nej. Det är INTE vanligt i MENA-länder att omskära sina döttrar. Det finns i nordafrika, bland både muslimer och kristna.

Och fel där också, många i västerlandet omskär sina söner, främst i USA där ungefär hälften (om inte fler) låter omskära sina nyfödda söner.

Nejdå, det gör det inte. Samhället står och faller inte med om du vet vem din far är.     

JO, det är vanligt. Det förekommer inte bland kristna (eller OK jag kan inte gå i god för någon galen kristen sekt någonstans, men det finns i alla fall inga "riktiga" kristna kyrkoledare/biskopar/ärkebiskopar som står för detta).

Omskärelse av pojkar är inte lika illa som omskärelse av flickor - och jag behöver inte spella ut varför. Även om jag anser att det också är fel, för att det också är ett övergrepp på ett hjälplöst barn. Om en pojke vill omskära sig, så ska han få besluta detta själv när han är stor nog att säga ifrån till sina föräldrar. Typ inte före myndighetsåldern.

Det finns många orsaker till att ett samhälle där många barn inte vet vem deras far är, blir mindre stabilt. För att ta exemplet med tjejen i tråden här på Fl igen, så blir det väldigt dyrt för samhället om de ska ta över faderns del av försörjningen av dessa barn. I 18-20 år... Vidare missar dessa barn den naturliga relationen till en far, som är viktig för ett barns utveckling (såvida inte mamman stadgar sig med en jättebra man som vill vara styvpappa fullt ut). Men tyvärr står styvfäder för många fall av barnmisshandel och sexövergrepp på barn. De känner inte till sitt ursprung, vilket skapar identitetskriser hos många. De betraktas som annorlunda av sina kamrater och dessas föräldrar, av lärare o.s.v.. När andra släktforskar i medelåldern står de där, och kan inte göra någonting...

• Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:01:23 följande:

Och vem har sagt att de inte ska få fortsätta med den?

Skolverket, nu senast...
  • Servilia
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 16:05:16 följande:

Var fjärde vecka för min del.
    Och?

Du har för mycket pengar och för lite att göra...
  • Servilia
    Snöviolen skrev 2013-01-12 16:08:40 följande:
    På mina barns dagis så var det en somalisk pojke som var en pepparkaksgubbe. Föräldrarna var så stolta över honom.

Det var väl bra! Jo, det är nog ingen annan än svenska PK-tanter som tar anstöt av pepparkaksgubbar...
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:11:00 följande:

Har inte direkt insikt i just ungerska skolväsendet, men som teknokratisk ateist tycker jag att idén är bisarr. Religion ska, rent undervisningsmässigt åsido, inte ha något med skolan att göra. Inte i Ungern, inte i Sverige. Vill man fostra sina barn till katoliker, lutheraner, muslimer, judar, taoister, what have you, så får man göra det själv eller i något slags söndagsskola. Skolan ska ägna sig åt faktuell undervisning, inte åt hokuspokus.
    Nja, jag tycker att det är ganska kränkande att kalla de stora världsreligionerna "hokuspokus" faktiskt. Man väljer själv vad man vill tro, men jag tycker att man ska ha respekt för andras tro. Så länge som det inte är galna "smisksekter" och liknande...

Det var kyrkan som en gång började med undervisning, skolor, universitet överhuvudtaget, och även här i Sverige var det prästen eller klockaren som undervisade barnen - tills folkskoleseminarierna kom igång. Så jag tycker inte att kopplingen mellan kyrka, kristendom och skola  är så där jättekonstig som du verkar tycka...

Men det viktigaste är, att föräldarna kan välja i Ungern. Det tycker jag att föräldrar ska ha rätt att göra, åt sina omyndiga barn - så länge som det handlar om normalvettiga saker.    
  • Servilia
    P30 skrev 2013-01-12 16:11:57 följande:
    Och för män i de flesta kulturer är mer sex alltid bättre än mindre sex, men inte för kvinnor. Varför en kvinna är billig och en man är manlig är en kulturellt odlad trend som vi människor förmodligen började odla för inte så många tusen år sedan i samband med att jordbruket tog över som försörjningsform. I denna tråden: 
    Det finns ju en biologisk skillnad där som inte går att göra något åt, och därför kan reglerna och idealen aldrig bli desamma för män och kvinnor. En kvinna kan alltid vara säker på att det barn hon föder är hennes barn - men hennes man kan inte det. Har hon lurat honom, så får han försörja en gökunge plus lämna det han slitit ihop till en oskyld... Kanske en gård som gått i släkten i tjugu generationer... eller ett kungadöme.

I fattiga samhällen kan det dessutom handla om basal överlevnad. Det fungerar inte om en dotter blir kvar på faderns lilla gård, när hon är för tung för att göra sin del av kvinnosysslorna, och sedan föder ett barn som fadern måste mätta... för att hon inte kan säga vem som har gjort henne med barn, eller mannen vägrar gifta sig med henne. 
  • Servilia
    EnAnonumius skrev 2013-01-12 16:21:42 följande:
    "Manhaftighet" har inget med klädval att göra. Trist att det finns många som vägra att förstå detta.

Jag är lite "manhaftig" av mig och det syns trots att jag klär på mig det som KALLAS för "feminina" kläder och sminkar mig. Det har med gester/beteende att göra inte något jävla klädval. 

Vad är en pojkfrisyr? Hårlängden eller?
    Man skall klippa en frisyr som passar ansiktet/ansiktsformen. Vissa har ansiktsformer som gör att man passar i korta frisyrer.. Vissa andra har ansiktsfonem som gör att man passar i långt hår.

Men men om DU behöver visuella hjälpmedel för att fatta att någon är kvinna så får det stå för dig.
    Det finns så många andra sätt man kan skilja på män och kvinnor oavsett kläder/frisyrer eller om man är "butch/fjolla" etc etc.

Det är ytterst få personer som har 100% androgynt utseende.

Det går även att sätta upp ett långt hår på olika sätt, så att det passar för olika ansiktsformer.
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:24:29 följande:

Don efter person. De kanske gillar det. Ska de övertygas att klä sig i en stil de inte gillar bara för att det är mer "kvinnligt"? Och vems syn av kvinnlighet ska de då anpassa sig efter?

Se det såhär - de karlar som gillar din version av kvinnlighet kommer att dras till dig oftare än till dem - vilket betyder att du får mindre konkurrens om de karlar du vill ha, och färre män som föredrar andra sorters kvinnor. Win-win! Flört  
    Jo, jag har aldrig haft problem att få karlar..! Men det tråkiga med dessa kvinnor, som själva väljer att förfula sitt utseende, är att de ofta inte förstår varför männen inte vill ha dem. De försöker konstruera andra orsaker: "svenska män vill inte ha självständiga kvinnor", "svenska män vill inte ha intelligenta kvinnor"...
  • Servilia
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:31:31 följande:
    Det är möjligt. För människor med människosyn från medeltiden känner jag dock väldigt lite respekt, både för dem och deras människovärde. Alltså: import. 

Jag förstår inte ens varför de söker sig till überliberala Sverige om vi befinner oss så långt från deras egen uppfattning om hur man ska leva. Det är lika konstigt som om jag som feminst skulle välja att flytta till Saudiarabien.  

Ja, visst är det konstigt! Men det beror nog på, att de inte skulle få något gratis i Saudi...

Fast egentligen är det en stor skam detta, att inte de rika arabländerna ställer upp och tar emot muslimska flyktingar!!! OM det nu skulle vara så, att det handlar om riktiga flyktingar som verkligen har en anledning att fly. Varför ska de hamna här uppe vid Polcirkeln, i ett litet land med väsensskild kultur och religion..?  Spöke 
  • Servilia
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:34:11 följande:

Tror du har rätt i varför finnar fick en så usel status. Eller - delvis rätt. För oavsett hur utbildade, engagerade och drivna de senare invandrargrupperna var, så fick de alltid samma status. Först (som jag minns) finnarna, sedan latinamerikanerna, sedan turkarna och grekerna, sedan jugoslaverna, sedan nu senast muslimerna och folk från mellanöstern och nordafrika. Före min tid så var ju katoliker betraktade på samma sätt. Det är liksom en trend -senaste folkgruppen som invandrar ska ha mest stryk. Om det skulle komma en stor mängd buddister kan vi nästan sätta pengar på att de kommer bli mest hatade, och muslimerna ses som "de är i alla fall mer lika oss", precis som man nu säger om finnar, chilenare, greker etc.

Nä... Det där känner jag verkligen inte igen.

När det gäller buddhister, så tror jag inte alls att de skulle få låg status. För svenskar i gemen har en "positivt" fördomsfull syn på just buddhister. De tror att alla buddhister är snälla, vänliga, försynta, fridsamma personer. Bara för att Dalai Lama är så. Vilket ju är bisarrt, eftersom t.ex. just tibetanerna (som Dalai Lama är) är ett rätt krigiskt folk...
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..