Inlägg från: Lisa 590 |Visa alla inlägg
  • Lisa 590

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Rushmore skrev 2013-01-12 16:38:36 följande:
    Jo. Fast jag förstår ändå inte hur man kan tycka att det är ett bra livsval att flytta till ett land där man avskyr allt och alla för att få sitta i en lägenhet och bli försörjd av samhället resten av livet. Som bidragstagare har man ju inga stjärnlöner direkt och får heller inte bo i så trevliga bostadsområden, oftast. 

Vilken del av världen kom de här ifrån?
    Alternativet var kanske att leva i ett sönderkrigat land.

• Lisa 590
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:33:36 följande:
    Det låter nästan otroligt. Förklarade de här människorna varför de överhuvudtaget valt att fly eller flytta till Sverige från början, om de nu föraktar landet och människorna så mycket. 

Jag försöker förstå.  
    De var/är inte flyktingar  utan arbetskraftsinvandrare från ett grannland.  De (liksom jag)  kom hit p.g.a. arbete som fanns att få, bättre bostäder, bättre livsmöjligheter. Men valde att isolera sig.

Liksom jag.

Det som skiljer mig och mina landsmän i den skildringen jag ger, att jag  valde ett annat sätt att leva, när jag flyttade hit på 60-talet.
  • Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:49:44 följande:

Det är nog vanligt bland folk som känner sig felfördelade på något vis? SD-are hatar invandrare, vänsterfolk hatar rika, rika hatar "massan", intellektuella ser ned på obildade, obildade ser ned på "glasögonormar"... Mår man piss behöver man någon att skylla på. Som invandrare är det lätt att skylla allt på svenskarna. Som svensk är det lätt att skylla allt på invandrarna. Fastän felet kan ligga någon helt annan stans, kanske till och med hos en själv.
    Kan det vara så att olikheten skrämmer?

Den egna oförmågan skrämmer?

Med andra ord har  den mörka epoken fascism och nazism inte hämtat sina idér från främmande världar?
    Inifrån oss själva föds ideologier som dessa. Håll emot den som kan.
  • Lisa 590
    modesto skrev 2013-01-12 16:52:43 följande:

och behålla sin tro och traditioner och

bygga upp sitt land som många andra länder gjorde efter andra världskriget, utkämpade sina krig, sen byggde upp sina länder från ruinerna. Vem ska annars göra det när all befolkning bor någon annanstans där det är bekvämare?

Jag ställer samma fråga som du.
  • Lisa 590
    modesto skrev 2013-01-12 17:04:59 följande:
    de få som flydde försökte inte tvinga sin tro och värderingar på länder som gav dem asyl.
    De  som flydde var inte få.
    Det  var trots allt 6 miljoner judar, romer, homosexuella, psykiskt sjuka, oliktänkande och religiösa som dödades i gaskamrarna.

Vad är det för värderingar och seder som vi måste behålla?

Jag blir illa berörd av burka och niqab. Den kvinnosyn de förmedlar vill jag inte skall prägla vårt land. Finner också märkligt att  flyktingar väljer att behålla förtryckets attribut i Sverige.

Är detta en rasistisk uppfattning?
    Jag skulle inte vilja bli behandlad av läkare eller tandläkare som bar dessa plagg; inte heller  slöja.

• Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 17:22:39 följande:

Problemet där är ju att det är DU som tolkar burka och niqab som förtryckets attribut. De som bär dem tolkar nog mode och smink som förtryckets attribut. Vem av er har rätt?

Vill man klä sig i burka, ska det vara en fritt. Vill man klä sig som en WT-prostituerad från New Yorks gator, ska det också vara en fritt. Vill man klä sig som en klassisk svensk gumma, fast man är 25, så är det också ett fritt val.

Varför inte? Vad är skillnaden mellan en grön läkarburka och en grön tandläkarstass med munskydd? Utom att du i det första fallet inte riskerar att få hår och mjäll i munnen, menar jag.   
    Nej, den här gången anser jag att du har fel.

Men eftersom du är en bildad person  är det inte lönt att  gå i diskussion.

Du vet ju vad dessa plagg står för. Och jag säger Nej, men nej tack till dem.

(Åkte spårvagn med mitt barnbarn, 3 år gammalt, för några veckor sedan. På första bänk där vi steg på, satt kvinna klädd i burqa. Barnet skrek: farmor, farmor, ett spöke, hjälp mig. Han hade en period av spökrädsla just då. Tänk om kvinna tilltalat mitt barnbarn, kanske visat sitt ansikte, sagt något. Men nej: ett par fientliga ögon och ett "fuck you" finger mötte oss.) Nej tack.

Köper inte ditt inlägg denna gång.
  • Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 17:31:35 följande:

Vet jag? Nej, det vet jag inte. Det vet inte du heller. Jag har argumenterat för att kvinnor ska få gå barbröstade med samma argumentation, och blir där totalt sågad. Varför? Jo för att kvinnobröst ju "ÄR" annorlunda än mäns, och måste döljas. Enda skillnaden mellan dem och oss är alltså vilka kroppsdelar som anses vara läskiga och ska döljas.
    Nej - vet du inte?

I talibanernas Afghanistan blev en kvinna som skjutsades på pakethållaren av sin mans cykel, ihjälskjuten av en tonåri taliban.

Orsak: hennes vrister syntes. För övrigt var hon korrekt klädd - i burqa.
  • Lisa 590
    gerd123 skrev 2013-01-12 17:37:57 följande:

Stackars lilla pojken. Ja man kan ju nästan som vuxen bli lite rädd! (PS vissa "bildade" här på FL tror att de har tolkningsföreträde och knäpper folk på näsan hela tiden)
    Jag erkänner att hon såg skrämmande ut i sin klädsel, särskilt som hon  gjorde den där "fuck you "gesten.

• Lisa 590
    pontus1992 skrev 2013-01-12 18:12:46 följande:

skrämmande varför?? antar både du och barnbarnet sett folk i burka förr. förklara för ditt barnbarn att vissa har sådana kläder och få det att låta som något positivt.
    Nej, barnbarnet har inte sett folk i burqa förut.

Nej, jag kan inte förklara en sådan sak för en 3-åring i Göteborg vilket du borde förstå.
  • Lisa 590
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 18:15:11 följande:
    Nej, barnbarnet har inte sett folk i burqa förut.

Nej, jag kan inte förklara en sådan sak för en 3-åring i Göteborg vilket du borde förstå.
    Hur skall jag kunna förklara att burqa är något positivt när barnbarnet ser  den klädseln för första gången i sitt liv - och personer i fråga visar  "fuck you" - finger ?

Vad var det för positivt i detta jag skulle förklara för 3-åringen?

Burqa är en klädsel som  inte hör hemma hos oss - sen får ni (män) tycka vad ni vill.

• Lisa 590
    pontus1992 skrev 2013-01-12 18:20:16 följande:

vad kan du inte förklara att det finbs folk som klär sig i burka eller att det är positivt?

och som reagerar med "fuck you" när ett barn blir rädd?

Vad finns det för positivt att förklara menar du?
  • Lisa 590
    pontus1992 skrev 2013-01-12 19:09:42 följande:

va har du för barnbarn som vet vad fuckyou fingret betyder?
    Gesten i sig är så ovänlig /aggressiv att även barn förstår att det inte är något vänligt. Barn förstår och tar in kroppspråk  mera än verbala uttryck.

Jag för min del  har ingen lust att ta till någon pseudoradikal  förklaring  i en situation där barnet reagerar adekvat på ett aggressivt bemötande.

Vad vill du förresten?

• Lisa 590
    pontus1992 skrev 2013-01-12 20:01:37 följande:

retande mig väl mest på far/mor förälderns syn på burka.
    Ja - och DÅ TYCKER DU att det är vettigt att en kvinna beter sig aggressivt mot en okänd, rädd, 3-åring på spårvagnen? Hallåå?

Nej, jag tycket frotfarande inte att burqa är ett plagg som hör hemma i vår kultur.
    Lustigt att det bara är män som försvarar bruket av detta plagg?
  • Lisa 590
    pontus1992 skrev 2013-01-12 20:14:39 följande:

de flesta muslimska kvinnorna försvarar det också..

Nej.

Burqa/niqab syftar till att skydda kvinnan mot männens blickar.
    Du missade nog mitt inlägg där jag berättade om en ung kvinna i Afghanistan som skjutsades på pakethållaren av sin man (cykel) och som blev ihjälskjuten av en tonårig talibansoldat.
    Orsak: hennes vrister blottades under cykelturen.

Om du vill bli tagen på allvar, skall du också ta på allvar att dessa plagg bärs av kvinnor, fostrade av kulturer där de måste acceptera månggifte, bli bortgifta utan egen talan vid 13-16 år, tvingade att acceptera våldtäkt inom äktenskapet, där bröder har t.o.m skyldighet att döda en flicka som inte underkastar sig ( i Sverige kallas de Balkongflickorna, dvs de avlider av fall från balkong). Hedersmord kallas det.

En flicka som blivit våldtagen och gravid kan stenas till döds.
    Du är så ung att du nog inte kan känna till de mest uppmärksammade hedersmorden i Sverige, men den här kulturen har fört  in seden i Sverige.

I min stad finns  organisationer som ordnar skyddat boende för tonårsflickor som annars riskerar tvångsgifte.
    det är dessa kvinnor som tvingas bära burqa/niqab.

Du kanske blandade ihop det med hijab? som är en annan sorts klädnad. Den skall dölja allt hår för håret anses särskilt  sexuellt upphetsande. - För att anknyta till TS: iranska kvinnor bär aldrig  burqa (i Sverige), men ibland - inte alltid - hijab.

Jag kan berätta mera - vill du läsa?
  • Lisa 590
    Servilia skrev 2013-01-12 21:13:46 följande:

Ja, visst är det konstigt! Men det beror nog på, att de inte skulle få något gratis i Saudi...

Fast egentligen är det en stor skam detta, att inte de rika arabländerna ställer upp och tar emot muslimska flyktingar!!! OM det nu skulle vara så, att det handlar om riktiga flyktingar som verkligen har en anledning att fly. Varför ska de hamna här uppe vid Polcirkeln, i ett litet land med väsensskild kultur och religion..?  Spöke 
    Men nu är du ute och cyklar.
    De flesta  flyktingar bor i sina grannländer, ofta i flyktinläger.
    Till oss kommer en försvinnande liten del.
    Ja, på en punkt har du rätt: de är de fattiga länderna som tar emot flest flyktingar.
  • Lisa 590
    Servilia skrev 2013-01-12 21:04:07 följande:
    Det går även att sätta upp ett långt hår på olika sätt, så att det passar för olika ansiktsformer.
    Jag förstår inte?
    Hur kom hårlängden att spela roll i den här diskussionen?
  • Lisa 590
    Servilia skrev 2013-01-12 21:48:31 följande:

De finska BARNEN kunde naturligtvis inte göra mycket arbete i Finland. Sedan vet vi ju numera, att vi egentligen inte gjorde dessa barn en tjänst. De flesta barn som blev kvar i Finland överlevde. Ryssarna - som var de enda som Finland krigade emot under WWII - förde ju inget krig mot civilbefolkningen. Det förekom t.ex. inga flygbombningar. Däremot blev ju hela landet fattigt (min mamma levde där då). 

MEN vi vet ju nu, att många av dessa finska barn mådde väldigt dåligt av att plötsligt bli ryckta ifrån sina föräldrar och omplacerade i främmande hem i Sverige. Där de inte ens kunde göra sig förstådda. De hade ändå mått KÄNSLOMÄSSIGT bättre av att få vara hos sina mammor. 

Det förekom flygbombningarr. Helsingfors var svårt drabbat.
  • Lisa 590

Servilia skrev 2013-01-12 22:29:37 följande:
    Det stämmer som du säger att de flesta flyktingarna väller in över gränserna till ett grannland. Men detta land är då lika fattigt. Det är inte DE som står för försörjningen, utan Västländerna genom olika organisationer som slår upp flyktingläger... Men kan DU svara på, då, varför muslimska flyktingar inte kan söka asyl i hela det stora, rika, muslimska Emiraten..? I Saudi skulle de ju t.o.m. ha nära till sin heliga sten... vore väl perfekt! Spöke
    Du vet att jag inte, lika lite som du förmodligen, kan svara på frågan.
  • Lisa 590
    Ejder skrev 2013-01-13 11:58:00 följande:
    Det är inte din sak eller statens sak att välja kultur åt nyfödda barn. Det är föräldrarnas uppgift. sedan kommer givetvis statliga skolor ha normativ svensk kultur varför det är extra viktigt att ge alternativ. Inte bara för invandrare utan för andra som är negativt inställda till rådande svenska normer.

Just ---det.....
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..