Inlägg från: Aurelia01 |Visa alla inlägg
  • Aurelia01

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Quintus Zebra skrev 2013-01-20 23:02:48 följande:
    Om nivåerna på socialbidragen är för höga eller ej kan jag inte uttala mig om.

Skall även etniskt svenska socialbidragstagare vägras rätten att ge pengar till släkt eller spendera pengarna utomlands?

Många invandringskritiker hävdar ju att det är bättre att hjälpa på plats än i Sverige. Då borde väl detta extra "bistånd" ses som något positivt, eller?

Grejen är ju att ingen kan klara sig på två tredjedels socialbidrag. Utan då drar de i stället mellanskillnaden, eller mer, ifrån svenskarna på andra sätt. Typ hävdar nöd hos soc i slutet av månaden, så att de får rekvisition på livsmedelsaffär (det får alla - soc får inte neka mat om det är helt tomt i plånboken och skåpen). Eller att barnen får för lite mat hemma - så att de äter kopiöst på dagis och i skolan. Eller att de tigger matkassar och pengar i kyrkan och hos välgörenhetsorganisationerna - som infödda svenskar kunde ha fått annars. När de har skickat bort startbidraget till möbler från soc, får de ibland hela möblemang från andrahandsbutiker som sysslar med lokalt bistånd. Och så vidare. Jag råkar känna till det här...

• Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 00:04:56 följande:
    Vilka pratar du om? Vilka gör så?

De invandrare som skickar delar av socialbidraget till släktingar i hemlandet. Det är ju ett helt geschäft! Det är till och med så illa, att vissa sätter sig i skuld hos flyktingsmugglarna med våra skattefinansierade bidrag som säkerhet! Alla vet ju att vi är jordens naivaste folk... 
  • Aurelia01

Här är det en svensk polis som skriver. Visserligen anonymt, men det är ju inte så konstigt - han skulle förlora jobbet om han gick ut och berättade det här under sitt riktiga namn:

"Så är det i Sverige också. När jag utbildades i en kurs av den svenska polisen i början av 2000-talet, deltog utlänningspolisen. De hade siffror på hur mycket det i genomsnitt kostade att smugglas till olika europeiska länder. Priset till Sverige var dyrast, eftersom de asylsökande får så höga bidrag i Sverige. Flyktingsmugglarna hjälper t.o.m. de asylsökande att söka olika bidrag, sedan betalar de tillbaka till smugglarna enligt en avbetalningsplan."

http://twoinvandrare.blogspot.se/2011/10/flyktingsmugglare-betalas-med.html

Det här är som sagt ett känt problem i kommunerna, eftersom familjerna sedan går till soc och hävdar nöd när de inte har mat till barnen. Soc kan ju inte neka rekvisition på livsmedelsbutik, om det innebär att barn svälter. 

• Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 01:14:46 följande:
    "Vid brottsbekämpningsenheten vid Västra Finlands sjöbevakning uppger man det finns exempel på asylsökande som genast börjar skicka pengar till hemlandet då de har fått utkomststöd."

Det låter inte som om det är så många. Och det står inget om att de skickar hem pengar och sedan går till soc och vill ha mer?
    Men jag som arbetar med unga familjer (om än inte på soc) råkar veta att det är så.
  • Aurelia01
    Den vita staden skrev 2013-01-22 01:19:29 följande:
    Hejja dem i så fall!
    Skulle du vilja bli hindrad från att disponera dina(ja de pengar du ser som så) pengar så som du vill?

Hade någon hindrat mig från att stötta mina syskon ekonomiskt hade jag blivit vansinnig( milt sagt)!

Om det hade inneburit att jag sedan hade fått suga ur samhället på andra sätt för att klara min och barnens försörjning, så hade det varit rätt att jag blev hindrad. 

Ett annat stort problem i detta sammanhang, är att invandrarna ofta skaffar sig en svensk man eller kvinna, som också pressas att skicka pengar till invandrarens släkt i hemlandet. Jag kände t.ex. en tjej när jag pluggade, som blev tillsammans med en man från Gambia. Inte nog med att hon fick försörja honom på sitt lilla studiemedel, för att han skulle få stanna i Sverige (han fick inte asyl). Utan dessutom skulle de skicka 500 kr i månaden till hans mamma!

HELA FAMILJER där nere lever på att de får hit en familjemedlem, som sedan suger ut både samhället och svenska privatpersoner för att skicka hem pengar... Och hela världen skrattar åt vår enfald. Rynkar på näsan
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 01:31:47 följande:
    Du råkar veta att alla gör så i hela Sverige? Eller har du träffat på några stycken och sedan dragit egna slutsatser?

Jag har i och för sig bara jobbat ideellt, men jag har en lite annan erfarenhet.

Jag har aldrig använt ordet "alla". Men vanligt, är det. Det är inte så konstigt, om du betänker att en flyktingsmugglare tar mellan 100 000 kr och en miljon - per person! De tjänar ju grova pengar på det här - de är inga goda människor som gör detta för att hjälpa sina landsmän, om det var det du trodde...

Jag känner också till, att på en second hand-butik som sysslar med lokalt bistånd (alltså till invånare i samma stad), så får de titt och tätt rekvisitioner på hela möblemang, hela uppsättningar husgeråd, hela uppsättningar spädbarnsutrustning, vinterkläder till alla i familjen o.s.v. för dessa familjer. Vart tog startbidraget från soc vägen, kan man undra..? 
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 02:15:46 följande:
    Ja, och det är därför vi ser att dessa partier ofta växer sig ännu starkare i länder där det knappt finns någon invandring? Det är därför SD har några av sina allra allra starkaste fästen i orter där det knappt bor en enda invandrare?

Sverige har en invandring per capita som är en av de högsta i Europa. Ändå var Sverige ett av de sista länderna i Europa som fick in ett parti av denna sort i sitt parlament.

Det är många som påstår det du påstår, jag har dock sällan sett några konkreta belägg. Jag tycker helt enkelt inte din analys håller.

Sen skall man inte heller glömma när SD kom in i riksdagen. Att det skedde i en djup lågkonjunktur. Rent historiskt sett hänger lågkonjunkturer och missnöjespartier ofta väldigt tätt ihop.

Det finns ingen hemlig konspiration. Det är människor och organisationer som helt öppet sprider dessa myter och dessa fördomar och konservativa idéer. I Europa har dessa organisationer och idéer funits i flera årtionden, men de har fått ett ökat inflytande. Och detta påverkar även Sverige. Det finns även organisationer som öppet jobbar för ökade klyftor i samhället, även om historien visar att detta ofta skapar ökade motsättningar och fördomar. Det är väl inte märkligt att vilja lägga ansvaret på dem som faktiskt aktivt arbetar för att påskynda den här utvecklingen?

Att lika barn skulle leka bäst, är ännu en tes som jag knappt någon gång har sett några belägg för. T.ex. så verkar Östasiater som rent kulturellt ligger väldigt långt ifrån oss ha lättare att passa in i samhället än medelsvensson har? Och de värsta konflikterna verkar ju ofta bryta ut mellan människor som ofta har både gemensam historia och likartad kultur. Se på alla familjekonflikter. Eller alla krig mellan grannländer i Europa och världen. Se på konflikter mellan Kristna och Judar, mellan muslimer mer olika inriktning, mellan Engelsmän och Skottar och Irländare. Mellan olika "Jugoslaviska" folk. Mellan Kineser och Japaner. Mellan Japaner och Koreaner. Och så vidare. Och så vidare.
    Var ska man börja..? Spöke

För det första lär det inte bli så stor procentandel sd-röster i en invandrartät stadsdel, eftersom invandrarna knappast lär rösta emot sina möjligheter att få hit ännu fler släktingar, eller för större krav på att de ska behöva integrera sig...

Att det är höga siffror i vissa, hittills ganska invandringsfria skånska kommuner, kan ju bero på att Malmö är Skånes residensstad, och att alla vet hur det ser ut där. De som bor i ännu harmoniska skånska kommuner, vill naturligtvis inte att våld, gängkrig, upplopp och skottlossning på öppen gata ska sprida sig till dem.

Att det tog så lång tid för Sd att komma in i Riksdagen i Sverige, beror på att inget annat land censurerar sina nyheter så till den grad som svenska media gör. Folk har helt enkelt inte fått veta alla nackdelar med invandringen, utan de har matats med en falskt positiv bild så fort de öppnat en tidning eller slagit på TV:n. Inte heller har parlamentariker för de partier som du åsyftar, behandlats så illa av det offentliga samhället i resten av Europa som i Sverige.  

Att GRANNLÄNDER krigar, trots stora likheter mellan folken, beror naturligtvis på att det är grannar som råkar i konflikt. Eller att det är grannlandet man först går in i när man vill utöka sitt territorium. Det ligger närmare till hands för Japan att gå in i Kina än att ockupera Svalbard...

Angående östasiaterna, så har vi väl ingen betydande import av östasiatiska MÄN..? Det är ju männen som ställer till mest problem. De som kommer hit är kvinnor, som ofta tas hit av svenska män, och därför snabbt försvenskas - vilket hela familjer inte gör på samma sätt. En annan förklaring är att östasiaterna inte är muslimer.  

• Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-22 02:21:37 följande:
    Vill bara poängtera att när jag skriver om skillnader mellan östasiater och "oss" och diverse andra kulturer så generaliserar jag självklart för exemplets skull. Jag är medveten om att skillnaderna mellan medlemmar av dessa grupper ofta är lika stora som skillnaderna mellan dem...

"Jag är inte rasist bara för att jag delar in människor i raser..." Skrattande
  • Aurelia01
    Den vita staden skrev 2013-01-22 01:43:29 följande:
    Ja S t a c k a r s  min man som frivilligt hjälper min (bio) familj,  ja jag är adopterad och  lika Osvensk som invandrarna det klagas på.
    Låt dem skratta, j a g  försöker rädda min brors liv!

Hoppas att din sambo inte svär ve och förbannelse inom sig. Och hoppas att DU inte blir utnyttjad. Är det inte jobbigt att, när man äntligen hittat sin riktiga familj, mötas av ett unisont "SKICKA PENGAR"..? Jag känner vuxna adopterade som har råkat ut för samma sak, och de har blivit jätteledsna. Det är allt de betyder för mamman som borde ha sörjt och längtat efter dem i 20 år, liksom - en pengaautomat..? Spöke
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-24 00:41:19 följande:
    Jag har hört från och till att många invandrare röstar på SD. Men det köper inte du då? Och jag får inte ihop det du påstår. Om problemen nu är störst i Malmö så borde enligt ditt resonemang Malmö ha flest SD-röster i landet? Men senaste valet hade de "bara" 8%, vilket är lågt för att vara Skåne. Det är väl inte så att det är 92% invandrare i Malmö? Om det t.ex. är 50% invandrare som jag sett påstås, så borde väl siffrorna ändå vara betydligt högre än 8% om sambandet är så tydligt som vissa påstår.

Visst är det säkert så att vissa folk sitter i orter utan invandrare och är rädda att invandrarna skall komma och förstöra. . I Finland och Norge använder ju liknande partier också Malmö som ett skräckexempel.   Och det är ju därför jag inte köper resonemanget om att SD inte skulle kommit in i riksdagen om invandringen hade varit mindre generös.. För även om Sverige hade gjort som vissa andra länder och knappt släppt in en enda invandrare, så hade konservativa och nationalister och de allmänt ängsliga alltid hittat några historier om t.ex. Norge eller Frankrike som hade motiverat deras invandringsmotstånd. Det är som sagt bara att titta runt om i Europa för att se detta.

Detta verkar inte SD´s motsvarigheter i andra länder hålla med om. I såväl Finland som Norge som Danmark och England och på många andra platser i Europa hävdar SD´s motsvarigheter att media ljuger och inte förtäljer sanningen.  
    Och jag håller inte med om denna påstådda  mörkläggning. Det har hela tiden funnits tillgänglig statistik. Och det har funnits politiker och journalister som har framfört tvivel mot invandringen.

Ja, det verkar ofta ligga närmare till hand att konflikter sker mellan grannar eller inom familjen. Lika barn leker bäst verkar som sagt långt ifrån alltid gälla.

Statistiken visar att östasiater är underrepresenterade i brottsstatistiken även efter att man har arbetat bort de skillnader som beror på kön. Fast muslimer är historiskt och religionsmässigt och kulturellt betydligt närmare det traditionella  "svenska" än vad den traditionella östasiaten är.
    Det finns invandrare som röstar på Sd. Det är oftast de gamla "arbetskraftsinvandrarna" som kom hit på 1950-70-talet, som är förbannade för att de som kommer nu får så mycket hjälp men ofta inte vill ge någonting tillbaka. Medan de själva fick börja arbeta på fabrik första dagen i Sverige, fick lära sig svenska på egen hand o.s.v..

Det finns så få östasiatiska män i Sverige, att jag tvivlar på att det går att få fram några statistiskt hållbara slutsatser av deras brottslighet. Men jag kan tänka mig flera orsaker till att de sällan begår brott, om det nu är så:

1) de är buddhister, och buddhismen är en fridsam religion. Det finns t.o.m. buddhister som inte äter kött, ja inte ens slår ihjäl en insekt... Islam är ju däremot en mycket krigisk religion.

2. de har kommit hit som studenter och inte som flyktingar. D.v.s.: det är redan ett positivt urval, eftersom kriminella ungdomar sällan kommer in på något universitet

3. de har inte det förakt mot västerländska kvinnor som muslimer har. Begrepp som "svennehora" existerar helt enkelt inte för dem. Därför anser de sig inte heller ha rätt att våldta svenska kvinnor

4. kroppsstorleken kan ha betydelse. Östasiatiska män är kortare, spensligare och svagare än svenska män. Då blir det svårare att råna, misshandla, slå ihjäl...       
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-24 01:12:59 följande:
    Så då är vi överens om att det inte är olikheter mellan kulturer som skapar konflikt?
    Nej det är vi väl inte..? Det beror ju på VILKA olikheterna är. Om olikheten består i att en invandrargrupp undviker att trampa på skalbaggar, så lär det inte leda till några stora konflikter. Men om den består i, att en invandrargrupp anser att alla kvinnor som inte hållit på sig till bröllopsnatten får våldtas, eller luras till sexuellt umgänge, eftersom de ändå redan är horor, så har vi en VÄÄÄÄÄÄLDIGT stor källa till konflikt...
  • Aurelia01
    Quintus Zebra skrev 2013-01-24 14:20:05 följande:
    Men du köper att det inte är olikheten i sig självt som skapar konflikter? Du köper att lika barn ofta leker riktigt illa, och att olika barn ibland leker bäst (om de är olika på "rätt sätt")?
    Ja, det är klart att det beror på vad olikheten består i. Själv är jag tolerant gentemot mycket - folk får bli Hare Krishna om de vill, det kan till och med vara intressant att höra om - men inte brott eller bidragsfusk.
  • Aurelia01
    Gung Ho skrev 2013-01-24 20:56:18 följande:
    Definierande 'olikheter' kan variera både mellan människor och grupper, men även över tid och situation.

Absolut! Och jag har som sagt inget emot att folk är olika, så länge som det inte är på något negativt sätt. Har har och har haft vänner som uppfattats som töntar och avvikande av ANDRA, men som jag har hittat guldkorn i. Bara man kommit bakom den avvisande och misstänksamma fasaden, som byggts upp på grund av dålig behandling under flera decennier...

Det jag vänder mig emot, är när man tar hit en stor grupp som är mycket olik oss på de flesta plan, och som därför är svårintegrerad i samhället och arbetslivet. För då blir de en börda för oss. Och jag tycker att det är konstigt att man inte får prata om det. Man FÅR kritisera en svensk flicka som hoppar av skolan och börjar föda barn vid 15, fastän hennes kille inte heller har arbete och inkomst. Men gör en somalisk flicka samma sak, så är det helt OK för att "det är deras kultur"..? 
  • Aurelia01
    Gung Ho skrev 2013-01-26 01:20:02 följande:

Problemet är i grunden inte gruppen i sig utan hur gruppen tas emot. Med dagens politik pådriver man ghettofiering och utanförskap (både kulturellt, socialt och ekonomiskt) genom att inte se till att de som kommer hit kommer in i samhället. Det är en fråga om 'plats' men även om resurser. 
    Det är lustigt hur krampaktigt vissa här håller kvar vid att detta är en bra modell och vågar sig på att tänka nytt...
    Fast jag anser då att de har ett eget ansvar OCKSÅ. De kan inte fortsätta att hoppa av skolan och börja föda barn vid 15, och så skaffa en unge om året (eftersom de oftast varken ammar eller använder p-medel, så blir det ju en om året). Detta gäller för övrigt inte bara somalier, utan även t.ex. kurder från Turkiet, samt romer. De svenskar som gör så blir inte heller välbärgade, och kan inte heller bo i idylliska villaområden.

Jämför med perserna t.ex.. De allra flesta perser jag känner, som flydde från Khomeini, kämpade snabbt på för att lära sig språket och komma tillbaka till det yrke de hade i Iran.

Min vän N. t.ex.. Han kom hit som 20-åring. Hade inte rätt till svenska studiemedel, så han läste på KTH på dagarna och körde taxi om nätterna. Dessutom planerade han in pass i språklabbet, där han nötte in det svenska uttalet - så att han efter två år talade flytande och nästan brytningsfri svenska. Efter examen tog han den hjälp han fick av Af, och började på en "akademikerpraktikplats" på en ingenjörsbyrå. Där visade han framfötterna och fick fast anställning! Så småningom gifte han sig med en kvinna från hemlandet, som hade genomgått en liknande utveckling här och pluggat till sjuksköterska. De skaffade inte barn förrän de hade livet i ordning - och då bara två barn. 

Som N. och hans fru gjorde, skulle de andra invandrarna från MENA också kunna göra! För jag köper inte att det handlar om hur vi mottar dem - JAG kan skilja på olika nationaliteter och grupper, för att de här frågorna intresserar mig. Men Medelsvensson kan inte se skillnad på en iranier, en irakier, en kurd och en marockan. MÖJLIGEN skulle fördomarna kunna drabba somalierna mera för att de är svarta.  
  • Aurelia01

Gung Ho: du har inte besvarat inlägget jag skrev ett par sidor bak, om invandrarnas EGET ANSVAR. Om att svenskar som hoppar av skolan vid 15 för att börja föda barn på barn, INTE HELLER blir välbärgade och kan bo i fina villaområden. Kommentar till det..?

• Aurelia01
    LindaEfraim skrev 2013-01-26 13:10:09 följande:
    Aurelia du har så mycket fördomar så det är skrämmande! Vadå inte kan bo i idylliska områden bara för att man får barn tidigt. Allt är möjligt bara viljan finns, bara man gör rätt sak i rätt tid så kan man klättra från botten och få det bra. Det du anser är bra kanske andra anser vara rena skiten och ytligt. Medan andra bara tycker det är medel.
    Fast nu missar du poängen. Jag sa väl inte att det var omöjligt..?

Men om vi ska diskutera vilka som kan och inte kan arbeta sig upp trots att de börjar vuxenlivet med tre barn mellan 15 och 19 års ålder, så är jag övertygad om att det är ÄNNU svårare om man dessutom är muslim, inte kan svenska så bra, måste bära viss klädedräkt o.s.v.. Det finns alltså ÄNNU större anledning för en invandrarkvinna från dessa kulturer att göra allting i rätt ordning från början!
  • Aurelia01
    LindaEfraim skrev 2013-01-26 15:13:22 följande:
    Fast nu pratar jag om de som iaf har avslutat gymnasiet men som valt fel och läser om eller vidare fast de har barn. Jag skriver inte om den där kvinnan som kom till Sverige igår utan den som är född här men med utländska föräldrar.
    Det sa du inte från början. Flickor i romska, somaliska och kurdiska familjer går ytterst sällan gymnasiet. De gifts bort vid första tecken på pubertet, så att de inte ska hinna skämma ut sin familj genom att ha sex före äktenskapet.
  • Aurelia01
    LindaEfraim skrev 2013-01-26 17:09:51 följande:
    Fast Aurelia har jag någonsin diskuterat dessa du pratar om. Du har generaliserat och sedan allt eftersom tråden fortgått har du snävat in från alla till romska, kurder och turkar.

Fast jag trodde att alla fattar, att talar man om "invandrare" som problem så att säga, så menar man "vissa" invandrare. Man menar inte engelsmän, tyskar, fransmän, australiensare... 
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..