Inlägg från: Quintus Zebra |Visa alla inlägg
  • Quintus Zebra

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Servilia skrev 2013-01-15 03:00:36 följande:
    Att man hyllar förövarna..?

Servilia skrev 2013-01-15 03:00:36 följande:
    Att man hyllar förövarna..?

Hyllade förövarna? Gjorde man? Hur då? Hyllade man verkligen dessa grova brottslingar så är det självklart inte ok.

Men ett antirasistiskt tåg är ju ingen hyllning till våldsverkare! Ett antirasistiskt tåg borde väl så gott som alla tycka om? För dom flesta är väl emot rasism?

Våldsverkarna själva ska fördömas och kritiseras. Men det är inte ok att döma andra vars enda "brott" är att de har liknande hudfärg eller härkomst som förövarna. Och eftersom detta vad jag förstår skedde på nätet i ganska hög utsträckning efter dådet så är en antirasistisk manifestation långt ifrån ologisk. Förstår som sagt inte riktigt varför folk som inte är rasister reagerar negativt på detta.
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Quintus Zebra
    Servilia skrev 2013-01-15 16:19:48 följande:
    Det är bara det, att det har varit väääääldigt många grymma brott nu, där invandrare från Afrika eller Mellanöstern varit de skyldiga.

Då kan man inte bara säga längre att "det var några enskilda indvider som bara råkade vara från Irak som misshandlade den äldre mannen" eller "det var bara åtta män som råkade vara från Afghanistan som gruppvåldtog svenskan i Mariannelund" eller "mannen som sexmördade Elin Krantz bara råkade vara från Etiopien" eller "23-åringen som dödsmisshandlade en gammal svensk kvinna på en parkeringsplats i Landskrona bara råkade vara muslim" eller "det bara råkade vara zigenare från Öst som bakband den gamle jordbrukaren och lämnade honom att dö av törst" eller "det bara råkade vara polacker från Öst som torterade ihjäl det gamla jordbrukarparet för att de inte ville berätta koden till kassaskåpet". "Alla vet ju att det är sådant som etniska svenskar också gör, titt som tätt".

För det stämmer inte. Vi måste börja våga se mönstren. Och våga agera på det vi ser. För att skydda våra egna gamla, unga kvinnor o.s.v..
    Vad menar du? Att vi skall sluta bekämpa rasism för att rasisterna har rätt? Vissa folkgrupper är per definition sämre och ondare än "oss"? Och det därför är  ok att döma alla som har en viss hudfärg eller härkomst eller religion på förhand bara för att ett litet antal individer från dessa grupper har begått avskyvärda brott?. Eller missförstår jag?

Menar du att vi skall döma alla invandrare trots att mönstren är tydliga.
    95% av alla invandrare blir aldrig misstänkta för grova brott. Hur kan det då vara modigt att döma dem på förhand? Är det inte modigare att stå upp för en alt mer utsatt grupp och slåss mot myter och fördomar och rasism?

Du vet mycket väl att jag skulle kunna räkna upp betydligt fler brott än de du nämner ovan som är minst lika avskyvärda som har begåtts av svenskar eller andra "västerlänningar". Kanske borde du ställa dig frågan om varför du väljer att göra negativa generaliseringar om "icke-västerländska" grupper och varför du inte generaliserar likadant om "västerländska" människor?
    Se min profilbild: Oavsett olikheter hjälper vi varandra hela tiden! Mångkultur är vackert!
  • Quintus Zebra
    Det är bara det, att det har varit väääääldigt många grymma brott nu, där invandrare från Afrika eller Mellanöstern varit de skyldiga.

Då kan man inte bara säga längre att "det var några enskilda indvider som bara råkade vara från Irak som misshandlade den äldre mannen" eller "det var bara åtta män som råkade vara från Afghanistan som gruppvåldtog svenskan i Mariannelund" eller "mannen som sexmördade Elin Krantz bara råkade vara från Etiopien" eller "23-åringen som dödsmisshandlade en gammal svensk kvinna på en parkeringsplats i Landskrona bara råkade vara muslim" eller "det bara råkade vara zigenare från Öst som bakband den gamle jordbrukaren och lämnade honom att dö av törst" eller "det bara råkade vara polacker från Öst som torterade ihjäl det gamla jordbrukarparet för att de inte ville berätta koden till kassaskåpet". "Alla vet ju att det är sådant som etniska svenskar också gör, titt som tätt".

För det stämmer inte. Vi måste börja våga se mönstren. Och våga agera på det vi ser. För att skydda våra egna gamla, unga kvinnor o.s.v..
    Sedan så skall vi självklart aldrig glömma bort offren. Självklart skall man göra allt man kan för att motverka våldsbrott. Det finns massor man kan göra. Och det borde göras betydligt mer. Men att minska invandringen kommer inte lösa några av de problem vi nu har. Och att spä på fördomar mot hela folkgrupper löser heller ingenting.
  • Quintus Zebra

Sen om det är människoliv du vill rädda så är det nog inte främst invandringen du bör fokusera på.

I Sverige begås ca 100 mord per år, och jag vet att att det florerar siffror som tyder på att det är fler. Men det finns andra dödsorsaker som drabbar fler. Cirka 1500 personer tar årligen livet av sig. Cirka 4000 dör av blodförgiftning. Cirka 290 dör i trafiken. Cirka 4000 dör av blodförgiftning. 400 personer dör av leverskador som beror på alkoholkonsumtion (och alkoholen är ju även en starkt bidragande faktor bakom många dödsolyckor och våldsbrott). För att bara ta några exempel.

Att fokusera så mycket på vad några enstaka våldsverkare har för hudfärg eller härkomst är nog inte det vi främst borde syssla med. Vi bör som sagt göra allt för att minska våldet, men lär även kunna rädda många om vi istället satsar på att ta hand om de som mår psykiskt dåligt, försöker förändra vår alkoholkultur, försöker bli ännu bättre på trafiksäkerhet och försöker nå ut med information om symptomen bakom blodförgiftning/sepsis så att folk söker vård i tid.

• Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-15 19:12:25 följande:
    Men det har vi ju inte råd med, om vi fortsätter i nuvarande takt?

Nuvarande takt? Har du fakta som tyder på att Sveriges ekonomi stadigt blir sämre?
  • Quintus Zebra
    Quintus Zebra skrev 2013-01-15 20:02:21 följande:
    Nuvarande takt? Har du fakta som tyder på att Sveriges ekonomi stadigt blir sämre?

Stadigt mycket sämre, skulle det stå!
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-15 20:47:30 följande:
    Vad tror du ? Om det nu kommer 50000 nya invånare per år som det inte finns jobb till.

Jag tror inget. Nationalekonomi är mycket mer komplicerat än så. Det borde väl vara ganska lätt att belägga om Sveriges ekonomi blev sämre i samma takt som invandringen ökar?
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-15 20:44:43 följande:

Idiot! Man kör väl ett tåg mot våld ?
    Ja, absolut. Men det ena utesluter inte det andra. Man kan göra båda. När något som detta inträffar reagerar olika människor på olika sätt. Och det är naturligt med flera olika manifestationer. Och det har också blivit så i detta fallet. I Kortedala har sedan dådet flera antivålds-manifestationer genomförts. Och Nationaldemokraterna hade ett torgmöte mot ”dagens mångkulturella samhällsexperiment”.            

Vissa tyckte att dådet väckte en del rasistiska reaktioner och ville demonstrera mot detta. Och återigen, jag ser inte varför detta upprör? Att demonstrera mot rasism är väl positivt?  De flesta gillar väl inte rasism, eller?

• Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-15 21:41:43 följande:

Nä det är det inte, om du lever själv på din lön så blir det bättre.Men om ni lever 2 på din lön så blir det sämre. Sen om bnp blir högre hjälper det ju inte dig= ett företag med hög omsätting behöver inte gå bra, det kan lika gärna kursa. Samma med inkomster som är lägre än utgifterna = Godnatt
    Om man tar mitt fall så är det inte så självklart som du får det att verka. Om en person till flyttade in hos mig så skulle jag kunna få mer lön än jag får nu. Jag har timlön och skulle kunna jobba betydligt mer än jag gör och därmed tjäna betydligt mer, om ännu en person hjälpte mig med barnen och andra hemmasysslor.

Men du kan inte jämföra min inkomst med Sveriges statliga finanser. Det är som att jämföra äpplen med Mount Everest. Det är helt olika saker.

Staten har inte stationär månadslön som många arbetstagare, utan dess inkomster förändras ständigt och beror på en stor mängd olika faktorer.

Om sambandet är så okomplicerat som du påstår så borde det också vara enkelt att bevisa att en stats finanser påverkas så mycket av antalet invandrare.

De fakta jag sett tyder inte på detta.

Sverige har ju t.ex. betydligt tryggare finanser än många länder som tar emot färre invandrare per capita.
  • Quintus Zebra
    Thomas66 skrev 2013-01-16 17:43:18 följande:
    Bara att du räknar ut vad det kostar för ca 50000 invånare att få bidrag ( Kan inte normen ). Samt vad skola och div personal kostar. För inte ens du kan väl påstå att en socialsekreterares lön är en tillgång för ekonomin ?
    Alla konsumerande individer bidrar till ekonomin. Att ge bidrag till de som inte har så mycket kan inte enbart ses som en utgift, eftersom dessa ofta spenderar stora delar av pengarna. Pengarna kommer alltså ut i samhället igen.

Att ge bidrag och skattelättnader åt människor som redan har mer än de behöver bidrar ju inte samma utsträckning till konsumtion, eftersom de oftare lägger pengar på hög.

Du kan helt enkelt inte bara se på utgifter för att få en objektiv syn på läget. Om man skulle utvärdera ekonomi på det viset och bara se utgifter och inte på intäkter så skulle man nog komma till slutsatsen att en vanlig arbetare har bättre ekonomi än Wallenberg. För Wallenberg har ju med största sannolikhet väldigt mycket större kostnader.

Du hävdade här ovan att Sverige inte har råd att göra de satsningar som jag skrev om, ifall invandringen fortsätter. Och jag vill bara att du belägger det. Kan du visa att Sveriges ekonomi försämras varje år i samma takt som invandringen? Det borde inte vara så svårt?

Kan du visa på andra länder där man har minskat invandringen och då plötsligt fått massa pengar över till välfärden?
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..