Inlägg från: Lisa 590 |Visa alla inlägg
  • Lisa 590

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Persisk skrev 2013-01-10 21:28:20 följande:
    ursäkta har jag klagat på er? eller säger jag bara det som alla vet. Svenska tjejer blir sexuellt aktiva redan från 12 års åldern vilket är för tidigt och de ligger runt med alla hela tiden, alltså svenska tjejer har ingen självrespekt. Jag DÖMER ingen, detta är sanning som alla vet. Ibland får man acceptera den bittra sanningen faktisk ;) som sagt har / har haft många svenska tjej kompisar och alla de var/är likadana, de byter säng och kille hela tiden. Det äcklar mig faktisk.
    Nej, men vad  anspelar du nu på?

Egentligen känner jag ju i och för sig till den här uppfattningen som regerar i flera invandrargrupper.

Till Er svenskar från en invandrare (jag) : många bekymrar sig över "sin" och andra svenskars rasism.
    Kanske är ni då omedvetna om "svenskhatet" som existerar  bland invandrare - föraktet  och bristen  på respekt.

Jag slutade  umgås med mina landsmän eftersom jag fann det så pinsamt med  pratet om hur "svenskar är" - d.v.s sämre i allt än finnar.

Naturligvis förekommer det inte  hos alla: de som valt  integrationen, inte bor i speciella bostadsområden, inte  måste få tala enbart sitt eget språk, talar inte på det viset.
    Själv har jag det bra i Sverige, triv med mitt blandade liv.
  • Lisa 590

Det skulle gå att förklara den trådstarten som en provokation av någon som hade tråkigt och ville  ha lite roligt.

Men det finns ett problem: T.S. skriver på äkta invandrarsvenska. Syntaxen är hämtad ur ghettot. (Dyslexi är något helt annat).Trots att du är född i landet, gått i skola här, skriver du (och även talar? ) invandrarsvenska.

Det innebär att du levt  ghettoliv; bland dem som talar som du, tänker som du. Illa. Hur var det med skolan - gick du i en skola med nästan uteslutande invandrarelever?

Med andra ord: den andra generationens invandrare - även de som är födda här - går ur högstadiet utan att kunna korrekt svenska, odlar sina fördomar som rara växter  och bidrar? - med fördomar och rasism till det gemensamma  livet i landet.

Tråkigt och skrämmande.

Och ett stort misslyckande  av det en smula naiva, men i huvudsak välmenande flykting- och invandrarmottagarlandet Sverige.

• Lisa 590
    Persisk skrev 2013-01-12 14:46:11 följande:
    Konstigt att du tycker så, kan du nämna mig ställen där jag skrivit fel samt gjort stavfel? En annan kvinna här som gjorde inlägg igår skrev ju att jag är perfekt i skrift i svenska så hon trodde att jag är född här vilket jag är .
    Varför i brist på motargument komma med en sådan kommentar och klaga på min svenska vilket INGEN annan har gjort i tråden?  Du är inte från sthlm va? För då skulle du vetat att Kista är en ''bättre'' förort jämfört med husby, tensta, rinkeby osv det får knappas att jämföra dessa.
    Folk har varit snälla.
    Din grammatik och meningsuppbyggnad brister. Jag har alltså inte anmärkt på stavningen.
    Jag känner igen det som just den invandrarsvenska som talas i invandrartäta områden.

Du är alltså inte medveten om det?

Men sättet du resonerar på och din syn på svenskar säger mig att du, trots att du  är född här, lever  ett ghettoliv.
    Det är synd!

Mvh/ Lisa, också en invandrare
  • Lisa 590
    Errol Flynn skrev 2013-01-12 14:52:46 följande:
    Jag tror TS bara driver med oss. Förmodligen är hon en svensk rasist som försöker provocera fram hat mot invandrare i den här tråden. Jag har kompisar från Iran och dom är högutbildade med perfekt svenska. Inga såna här ****...............
    Jag delar din erfarenhet av iranier som välintegrerade personer, som  har mål i livet, väljer utbildning och bildning samt arbete som mål i livet.
    Det  förefaller dock osannolikt att en svensk rasist  skulle kunna härma indvandrarsvenska ur ghettot så perfekt som T.S. behärskar det.
  • Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 15:27:09 följande:

Inte nödvändigtvis. Man kan härma sådant om man har erfarenhet och talang nog.

Och du generaliserar rätt rejällt där - att en fördomsfull liten själ inte kan skriva korrekt betyder inte att ALLA andra generationare inte kan det. Fan, jag är förstagenerationare och jag skriver bättre svenska än många svenskar. Det går helt enkelt inte att generalisera så, vare sig om invandrares barn eller om svenskor.  

Men nu missförstod  du mig. Ghettosvenska är det språk som talas av dem som inte vill något annat än leva isolerade och överföra sin livsstil - de må vara bastukorv och Karjala IV - eller  något annat.

Jag är invandrare själv. Jag generaliserar inte i detta fall (även om vi alla måste generalisera ibland för att  ha grepp om tillvaron) - utan  beskriver något jag erfarit och erfar i  mitt liv och yrke.

Därmed inte sagt att alla lever just det livet. Jag gör det inte, trots min status som  invandrare av första generationen.

Med respekt/ Lisa
  • Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 15:34:28 följande:

Vänligen prata inte om ghetton. Men annars håller jag med.
    Jag använder ordet ghetto i bemärkelsen segregerade bostadsområden. sedan kan man ställa frågor som:  är det av fri vilja man väljer  bo i Angered eller Rinkeby; eller - vad utmärker ett segregerat bostadsområde?

Örgryte i Göteborg och Danderyd i  stor- Stockholm är ju också  exempel  på segregerade bostadsområden där människor väljer att bosätta sig.

• Lisa 590
    Servilia skrev 2013-01-12 15:52:25 följande:

SA jag att det var "det viktigaste"? Vi kvinnor kan göra flera saker samtidigt, vettu!

Fast det konstigaste är ändå inte de här som alltid går i mysplagg, osminkade, och med hår som växer o växer - för att de inte orkar. För så kan det vara för alla ibland, särskilt under småbarnsperioden. Utan det knasigaste är alla dessa kvinnor som säger sig vara "modemedvetna", säger sig ha "en egen stil" o.s.v.. Och så har de - med mycket möda och stort besvär och till enorma kostnader - valt en stlil som gör dem manhaftiga och oattraktiva..??? Springer hos frisören och trimmar pojkfrisyren var sjätte vecka..? Spöke 

Var fjärde vecka för min del.
    Och?
  • Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:07:25 följande:

Jag skulle fortfarande önska att du slutade prata om "ghetto".

Det är nog ruggigt få som vill leva isolerat. Men som det heter, it takes two to tango. Så länge inte vanliga svenskar är beredda att bjuda till (socialt sätt menar jag) så kommer ju invandrarna inte kunna göra annat än att vara isolerade. De kan ju inte tvinga sig på svenskar som vänner och bekanta, eller hur?  
    Jag har respekt för dig som debattör.

Och det bjuder mig emot att bli personlig i en diskussion av det här slaget.

Men: jag är invandrare, som jag skrivit förut. Jag har inte haft några svårigheter att umgås, bli vän med, beblanda mig med svenskar.
    Och i den mån andra invandrare velat bjuda hem mig - har jag tackat ja.

Jag arbetade för ett antal sedan  i Upplands Väsby bland mina landsmän.
    Fann att det bland dem  fanns personer/familjer som aldrig gästat ett svenskt hem. Inte på de  30 - 40 år de bott i Sverige.

Varför? Jo: de förklararade sitt förakt  för Sverige och svenskarna  ungefär som man proklamerar  fundamentalistisk religion: oreflekterat, höjt över all diskussion, sanningen.

DET (ursäkta att jag skriker) är ett val. Valet  att inte välja integration, lära sig landets språk och historia, valet att behöva tolk vid läkarbesök samt valet att ständigt uppleva sig förtryckt och kränkt av samhället man lever i.

Jag talar inifrån den kultur - som jag lever  med viss distans till- .
  • Lisa 590
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:31:31 följande:
    Det är möjligt. För människor med människosyn från medeltiden känner jag dock väldigt lite respekt, både för dem och deras människovärde. Alltså: import. 

Jag förstår inte ens varför de söker sig till überliberala Sverige om vi befinner oss så långt från deras egen uppfattning om hur man ska leva. Det är lika konstigt som om jag som feminst skulle välja att flytta till Saudiarabien.  
    Vet du inte det?
    Vi har ett generöst  bidragssystem.
    Försörjer folk ända upp till 4:e generationen om de kommer från vissa länder
    där yrkesarbete inte står högt i kurs.
  • Lisa 590
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-12 16:40:50 följande:

Skillnaden är att du som finsk ser svensk ut, och har lättare att komma in i svensk kultur och bli accepterad än vad tex somalier har.

Sedan förnekar jag inte att det finns folk som ser sig som förmer, och det är ju trist, men det är långtifrån alla som är eller beter sig så. Som sagt - it takes two to tango. Båda måste vilja och acceptera att danspartnern kanske inte kan alla stegen.  
    Du har rätt. Naturligtvis.

Men: varför odlar även nordiska invandrare denna hatkultur gentemot Sverige och allt svenskt?

Kan du förklara det? Jag kan det inte.
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..