Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..
Att vara rasist innebär i min värld att hävda att personer från en kultur är på ett visst sätt, eller gör på ett visst sätt - och att detta är negativt.
Lite som att hävda att alla svenskor ligger runt och att detta skulle vara dåligt.
Så - vi har därmed konstaterat att även du är rasist.
Det är med största sannolikhet så att vi alla i mer eller mindre mån är rasister. Ett barn lär sig genom generalisering och association vilket ju är rasismens huvudelement. Vi har alla fördomar om andra kön, folk från andra kulturer, människor med lägre utbildningsnivå eller vad det nu kan vara.
Jag tycker att oreflekterad rasism: att på fullt allvar hävda att alla negrer skulle vara mindre intelligenta, eller att alla kineser har mindre snoppstorlek, är väldigt ocharmigt. Nu är det ju ändå så att få vill pekas ut som rasister på samma sätt som att få stoltserar med att vara korkade och de flesta av oss tycker att det hänger ihop.
Så: har alla vi människor fördomar: ja
Är det lämpligt att diskutera när människor omkring oss har fördomar: ja
Måste man vara korkad för att ha en fördom: nej
Så - över till din andra åsikt: att man är billig och mindre värd för att man är en slampa.
Sex, kanske vi kan vara överens om, är något som är väldigt bra och generellt sett väldigt positivt. Annars hade det inte varit så skönt ur ett evolutionärt perspektiv. Mer sex borde vara bättre än mindre sex.
Och för män i de flesta kulturer är mer sex alltid bättre än mindre sex, men inte för kvinnor. Varför en kvinna är billig och en man är manlig är en kulturellt odlad trend som vi människor förmodligen började odla för inte så många tusen år sedan i samband med att jordbruket tog över som försörjningsform. I denna tråden: