Inlägg från: Vitamin |Visa alla inlägg
  • Vitamin

Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..

Namine skrev 2013-01-11 18:12:33 följande:
    jag tror inte det handlar om att vara rasist utan jag tror mer att det handlar om att dom blir arga och förbannade och så kommer dom inte på något bättre att säga utan dom slår på det enda som för dom är uppenbart. "okej du är invandrare så då tar jag i med dom skällsorden".
    lite så tror jag att det är. känns som att många tror att det tar mer än om man bara säger jävla hora eller något. men jag kan ju så klart ha fel.
    jag vet att om jag bråkade med någon (när jag var mycket yngre så klart) så kunde det ibland komma något sådant ord med i mixen. När man var ung dum och trotsig tonåring men jag är absolut inte rasist. men det gick åt båda hållen då. svennehora och liknande är ju också ganska populära ord och enligt mig lika elakt.
    Men som du säger det är jävligt dumt och man borde låta bli helt och hållet.
    men som sagt tror inte att dom nödvändigtvis måste vara rasister därför utan bara ha dålig fantasi.
    Jag håller med. Har inget med rasism att göra, utan en person blir förbannad och drar till med något som hen vill ska såra. Inget konstigare att en invandrare får höra sånt, än att en svensk får höra jävla hora eller liknande. (Som är MYCKET vanligt att särskilt invandrarkillar skriker åt svenska tjejer) Otrevligt beteende av ALLA som kastar skällsord på andra, men tror inte alls att det har med rasism att göra. Snarare dålig uppfostran och brist på retorik.
  • Vitamin
    Persisk skrev 2013-01-11 18:16:18 följande:
    Känner du mig? nej.. då vet du inget om mig eller mitt liv eller mitt förflutna liv. med andra ord ingen rätt att säga och tro hur jag är eller hur mitt liv sett ut och vad jag gjort eller inte, MITT PRIVATA LIV! Jag var inte ens i närheten så lössläppt som svenska tjejer, tro mig jag har inget att dölja.. Flört Pappa hade stenkoll på mig och min syster vilket är bra, vi tackar honom hela tiden om han inte skulle varit så hård mot oss så skulle vi idag vara som vilken Svensk tjej som helst dvs ligga runt hela tiden med olika killar, vilket är sjukt och billigt. 

Och det där kallar jag för ett äkta rasistiskt uttalande. Vad ger dig rätten att klanka ner på svenskar???

Inbilla dig inte att man inte kan vara rasist för att man själv är invandrare.
    Jag tycker att MÅNGA invandrare är mycket rasistiska mot svenskar.
    Frågan är varför "ni" anser att det är ok att se ner på och prata föraktfullt om svenskar, när ni blir så jävla kränkta så fort ni får höra något negativt från andra hållet? Ge mej ett enda hållbart argument!
    Dubbelmoral och hyckleri kallas det!
  • Vitamin
    Persisk skrev 2013-01-11 18:40:22 följande:
    Hur vet du så mycket om mitt hemland samt folkslag? Har du varit i iran..isåfall hur ofta? hahah man ska inte sitta och säga nåt man inte vet om, i DIN lila värld så kanske iranier är på det sättet du beskrev oss nyss men kom till verkligheten gumman.. vi har sex precis som alla andra men skillnaden är att vi ligger inte runt med olika killar, vi håller oss till samma.. tvärtom er svenskar, som byter partner/sexpartner varje dag nästan. Inser du ärligt talat inte skillnaden eller vi du leka dum?Förvånad

"svenskar, som byter partner/sexpartner varje dag nästan"

Otroligt föraktfullt uttalande och en ren lögn.
    Vem tror du att du är som sprider skit över hela svenska folket?

Det är DU som är rasisten i den här tråden och det är såna som DU som gör svenskar negativt inställda till invandrare.
    Du tycker att du och ditt folk (iraner/persier) är bättre och snyggare än alla andra och du tycker att du har rätt att döma och uttala dig föraktfullt om ett helt folk. Det är exakt vad som gör en människat till rasist.

Men det är klart, du är ju inte en SMYG-rasist. Du är det ju helt öppet.
  • Vitamin
    Ejder skrev 2013-01-12 00:31:03 följande:
    Vad vet du om vad han tycker? De flesta svensk män säger att de tycker om sin partners typ av utseende för att vara snälla.

Finns forskning som visar att mäns smak vad gäller kvinnor är mycket lika. Vi går igång på kvinnliga former. 
    Och de flesta svenska kvinnor säger att de tycker om sin partners typ av utseende för att vara snälla.

De allra flesta kvinnor vill ha välväxta, stiliga, muskulösa män, med snygga drag. Vi går igång på manliga former.
    Men vi får precis som männen hålla tillgodo med det utbud som finns till hands.

(Sorry OT)
  • Vitamin
    Modgun skrev 2013-01-12 12:23:32 följande:
    Måste vara jobbigt att vara rasist och vara så fördomsfull som du är.
    Tycker uppriktigt synd om stackare som faktiskt inte kan tänka längre än näsan räcker. 
    Om man ska gå efter näsans längd borde ju en persisk tjej kunna tänka rätt bra...
  • Vitamin
    Lisa 590 skrev 2013-01-12 16:28:33 följande:
    Jag har respekt för dig som debattör.

Och det bjuder mig emot att bli personlig i en diskussion av det här slaget.

Men: jag är invandrare, som jag skrivit förut. Jag har inte haft några svårigheter att umgås, bli vän med, beblanda mig med svenskar.
    Och i den mån andra invandrare velat bjuda hem mig - har jag tackat ja.

Jag arbetade för ett antal sedan  i Upplands Väsby bland mina landsmän.
    Fann att det bland dem  fanns personer/familjer som aldrig gästat ett svenskt hem. Inte på de  30 - 40 år de bott i Sverige.

Varför? Jo: de förklararade sitt förakt  för Sverige och svenskarna  ungefär som man proklamerar  fundamentalistisk religion: oreflekterat, höjt över all diskussion, sanningen.

DET (ursäkta att jag skriker) är ett val. Valet  att inte välja integration, lära sig landets språk och historia, valet att behöva tolk vid läkarbesök samt valet att ständigt uppleva sig förtryckt och kränkt av samhället man lever i.

Jag talar inifrån den kultur - som jag lever  med viss distans till- .
    Tack, för ett klokt och moget inlägg.
  • Vitamin
    Rushmore skrev 2013-01-12 16:31:31 följande:
    Jag förstår inte ens varför de söker sig till überliberala Sverige om vi befinner oss så långt från deras egen uppfattning om hur man ska leva. Det är lika konstigt som om jag som feminst skulle välja att flytta till Saudiarabien.  

Det här undrar jag också. Världen är stor, varför söka sig till länder vars kultur man varken vill eller kan identifiera sig med???
    Jag har mycket svårt att föreställa mig att någon tvingas komma till just Sverige?

När jag försöker tänka mig in i att jag själv skulle hamna i en motsvarande situation att jag måste fly för mitt liv (från förtryck, krig, svält eller varför man nu flyr) kan jag inte för mitt liv föreställa mig att jag skulle förakta eller bete mig ohövligt mot det lands medborgare, där jag tagits emot, fått bostad, mat, pengar och språkutbildning, utöva min religion, mina barn får gå i skola osv.
  • Vitamin

Jag tycker att det är mycket märkligt att Sverige skuldbeläggs och får skit för att vi tar emot och ger försörjning till människor som har det svårt i sina hemländer.

Sverige har sedan lång tid tagit emot invandrare av olika kategorier: För stunden gäller det afrikanska analfabeter som kommer från trampade jordgolv, det är krigstraumatiserade aggressiva ynglingar, snarstuckna araber, lättkränkta muslimer. Det skickades hit finska krigsbarn. Det kom "gästarbetare" på 60-talet, många bor fortfarande kvar men talar eller förstår knappt svenska.

Om jag som svensk flyttar från Skåne till Dalarna, eller från Arboga till Åmål, ligger det på mig som nyinflyttad att hitta min plats i tillvaron, skaffa mig nya vänner och bekantskaper, att fungera i grannskapet, att skaffa mig ett jobb och en bostad, och att visa mig välvilligt inställd och anpassa mig till hur det fungerar just där.
    Även jag som nyinflyttad svensk kommer jag att betraktas med misstänksamhet, kollas av grannar, själv få bjuda in mig till samtal, söka upp och erbjuda min hjälp till föreningen jag vill vara med i, heja först på personerna jag möter, osv.

Massor av invandrade människor håller sig på sin kant, vill inte/anstränger sig inte för att lära sig språket, de startar sina enga föreningar där inte andra nationaliteter får vara med, de håller sig med sina egna landsmän och ser ner på/ undviker andra kulturer och religioner, vare sig det är svenska eller andra nationaliteter.
    -Men då är det helt i sin ordning? Nej, det tycker jag inte.

• Vitamin
    Rikard skrev 2013-01-16 22:50:05 följande:
    Detta kan ju sägas om vilka skattefinansierade utgifter som helst.
    Pengar till bibliotek hade kunnat användas till sjukvård.
    Pengar till parker hade kunnat användas till skolor.
    Varför är det just utgifter till invandrare som sticker så i ögonen? Är det så hemskt att hjälpa människor?
    Det är dock en väsentlig skillnad mellan att försörja enskilda männsikor och att bekosta allmännytta, såsom bibliotek, skolor, sjukvård och parker.

Allmännyttan finns tillgänglig och kan användas av och är till gagn för hela befolkningen.
    Det är också att hjälpa människor. Alla innevånare har nytta av det, vilket innebär att kollektivet också förlorar, när samhället tvingas disponera om resureserna till fördel för enskilda personers försörjning.  (Vare sig det är invandrare eller infödda)

Det är väl mycket mänskligt att man reagerar negativt på det?
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 13:14:09 följande:

Intressant nog så reagerar invandringskritiker mycket litet på nedskärningar av dessa allmännyttiga saker, och än mindre på de skattesänkningar som motiverat nedskärningarna.
    Jag ser ett tydligt samband mellan ökade utbetalningar av försörjningsstöd och neddragningar av allmännnytta i kommunerna.
    Du vill väl inte påstå att det inte finns någon koppling däremellan, trots skattesänkningar?

Anser du att Serige har råd att försörja ett obegränsat obegränsat antal med pensionärer/invandrare/arbetslösa/sjuka/barn, eller finns det ett tak för vilken börda vi ska ta på oss?
    Vilka av ovanstående grupper är det möjligt att minska på?

Ska vi låta våra gamla människor ligga i sin skit och aldrig se solen, ska barnens förskolegrupper fördubblas och skolmaten försämras, skolskjutsar dras in? Ska de arbetslösa få lägre ersättning, ska de sjuka få sämre behandling och bli utvisade från sjukhusen, ska de som redan har försörjningsstöd få det tuffare? 

Jag tycker absolut att Sverige skat emot x antal flyktingar (eller andra invandrare), men det måste finnas en korrelation mellan antalet nykommande invandrare och hur vi kan ta emot dem och försörja dem, samtidigt som vi ska klara av att försörja resterande av vår icke förvärvsarbetande befolkning plus bibehålla resterna av det vi en gång kallade välfärdssamhälle.
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 14:10:36 följande:

Eller litet mer korrekt beskrivet - ja, försörjningsstödet har ökat - för att vi haft så mycket nedskärningar och så många blivit arbetslösa. Det har rätt litet med invandringen att göra, även om Alliansen (och S) givetvis föredrar om du skyller på invandrarna än på dem.
    Jag uppfattar det som att du inte på något sätt anser att det är kostsamt för Sverige att ta emot och försörja tiotusentals flyktingar/invandrare (varav en stor andel analfabeter vilka sannorlikt inte kommer att försörja sig själva på många år, kanske aldrig) och att det på inget vis påverkar landets/kommunernas/innevånarnas ekonomi?
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 16:59:26 följande:

Inte mer än vad barn gör, nej. Barn är långt mer kostsamt och mindre lönsamt.
    Det är inte svar på min fråga.

Jag infrågasätter hur du kan anse att det inte påverkar Sveriges ekonomi att ta emot människor från andra länder, som inte kan försörja sig själva? Som ska ha försörjning, bostäder, sjukvård och utbildning till de vuxna, plus att de har massor av kostsamma och olönsamma barn också.
    Jag undrar om du anser att dessa människor inte belastar ekonomin för varken stat/kommuner/innevånare på något sätt?

I så fall vill jag veta vilken hemlig pengapåse de resureserna kommer ifrån.

Då är det ju mer nationalekonomiskt lönsamt att lägga resurserna på våra redan befintliga innevånare som redan kostat oss en massa pengar under sin kostsamma och olönsamma barndom, så att de kan börja betala tillbaka i form av uträttat arbete och inbetalda skatter.

Ungefär som när en mjölkbonde beräknar att det kostar x antal kronor att föda upp rekrytering till kobesättningen och att det tar x antal år innan en uppfödd kalv ger ekonomisk avsättning. Innan bonden kostar på sig att investera i nya avelsdjur gör hen en noggrann bedömning och utvärdering av tilltänkta nya kreatur, huruvida de kan tänkas passa in och vilken nytta de kan göra i företaget.
    Och innan man kan kosta på sig att ta in nya djur i lagården måste några av de gamla uttjänta skickas på slakt eller några ugdjur säljas. Det måste finnas en ekonomisk balans annars går företaget omkull.

Så, precis som jag frågade tidigare: vilka av Sveriges befintliga innevånare tycker du ska vi välja bort/minska resurserna för, för att ge ekonomiskt utrymme för nya?
  • Vitamin
    Dorian Ertymexx skrev 2013-01-17 17:58:29 följande:

Nej, vi får också fler kassörskor, skomakare, bilmekaniker etc etc etc. Men fråga en ekonom istället, om du är nyfiken.

Så du menar att ju fler invandrare desto lägre arbetslöshet?

Tänka att det bara tycks vara du som kommit på den enkla lösningen!
    Alla vi främlingsfinentliga väljer hög arbetslöshet bara för att slippa fler invandrare.
  • Vitamin
    Micke skrev 2013-01-17 19:26:42 följande:
    "– Jag har tittat på alla poster i den offentliga sektorns utgifter, till exempel bidrag och andra offentliga transfereringar. Liksom kostnader för exempelvis skola och sjukvård. Jag har jämfört dessa kostnader mot vad gruppen bidrar med i skatter och socialförsäkringsutgifter. Skillnaden däremellan är mellan 40 och 50 miljarder kronor, säger Jan Ekberg." 

Det skulle vara intressant att se utfallet av en folkomröstning där sveriges befolkning fick välja mellan att finansiera indvandring enligt dagens modell eller att fördela motsvarande summa på att fördela pengarna mellan kommunerna, öronmärkta till exempelvis sjukvård, äldreomsorg och skolor.

• Vitamin
    Aurelia01 skrev 2013-01-26 02:14:23 följande:
    Fast jag anser då att de har ett eget ansvar OCKSÅ. De kan inte fortsätta att hoppa av skolan och börja föda barn vid 15, och så skaffa en unge om året (eftersom de oftast varken ammar eller använder p-medel, så blir det ju en om året). Detta gäller för övrigt inte bara somalier, utan även t.ex. kurder från Turkiet, samt romer. De svenskar som gör så blir inte heller välbärgade, och kan inte heller bo i idylliska villaområden.

Jämför med perserna t.ex.. De allra flesta perser jag känner, som flydde från Khomeini, kämpade snabbt på för att lära sig språket och komma tillbaka till det yrke de hade i Iran.

Min vän N. t.ex.. Han kom hit som 20-åring. Hade inte rätt till svenska studiemedel, så han läste på KTH på dagarna och körde taxi om nätterna. Dessutom planerade han in pass i språklabbet, där han nötte in det svenska uttalet - så att han efter två år talade flytande och nästan brytningsfri svenska. Efter examen tog han den hjälp han fick av Af, och började på en "akademikerpraktikplats" på en ingenjörsbyrå. Där visade han framfötterna och fick fast anställning! Så småningom gifte han sig med en kvinna från hemlandet, som hade genomgått en liknande utveckling här och pluggat till sjuksköterska. De skaffade inte barn förrän de hade livet i ordning - och då bara två barn. 

Som N. och hans fru gjorde, skulle de andra invandrarna från MENA också kunna göra! För jag köper inte att det handlar om hur vi mottar dem - JAG kan skilja på olika nationaliteter och grupper, för att de här frågorna intresserar mig. Men Medelsvensson kan inte se skillnad på en iranier, en irakier, en kurd och en marockan. MÖJLIGEN skulle fördomarna kunna drabba somalierna mera för att de är svarta.  
Svar på tråden Varför är så många Svenskar smygrasister? Helt plötsligt kommer de ''rätta jag'' / Rasistiska sidan fram..