Risker
Hej alla därute!
Jag och min man har blivit rådda till IVF då vi inte lyckats få barn för egen maskin på snart 2 år. Till saken hör att vi är rätt gamla och har 3 barn sedan tidigare tillsammans. I och med att de 3 är stora har barnlängtan vuxit ett tag men fortfarande är vi lite fundersamma på IVF och har en, tycker vi, sund inställning där vi funderar på om naturen verkligen vill att vi ska få fler barn och i så fall till vilket pris. Sparar vi så borde vi ha råd - men sedan kanske det inte fungerar i alla fall trots bra värden på allt.
Men min fråga är; vilka risker finns det med IVF? Vet någon? Ökad cancerrisk antar jag då det är så höga hormondoser, särskilt om det blir fråga om flera försök. Men hur mycket större är risken? Vi har tex bröstcancer i släkten och jag har ju 3 barn sedan tidigare som jag vill ta hand om och leva för. Och jag tror att mitt risktagande med detta är lägre än för dem som inga barn har innan. Ökad risk för havandeskapsförgiftning lär det visst vara med? Läste någonstans att flickor till mödrar som gjort IVF kan få svårigheter att själva bli gravida (men det kanske mer är genetiken som gör att det blir så - vi har ju haft lätt bli gravida tidigare då vi var yngre??) Kan tyvärr inte hitta rätt på dessa siffror nu, hmm. Ni som vet mer, ge mig gärna info om ev risker så vi kan fundera lite mer. Vi känner oss så kluvna.