• Anonym (IVF:an??)

Risker

Hej alla därute!

Jag och min man har blivit rådda till IVF då vi inte lyckats få barn för egen maskin på snart 2 år. Till saken hör att vi är rätt gamla och har 3 barn sedan tidigare tillsammans. I och med att de 3 är stora har barnlängtan vuxit ett tag men fortfarande är vi lite fundersamma på IVF och har en, tycker vi, sund inställning där vi funderar på om naturen verkligen vill att vi ska få fler barn och i så fall till vilket pris. Sparar vi så borde vi ha råd - men sedan kanske det inte fungerar i alla fall trots bra värden på allt.
    Men min fråga är; vilka risker finns det med IVF? Vet någon? Ökad cancerrisk antar jag då det är så höga hormondoser, särskilt om det blir fråga om flera försök. Men hur mycket större är risken? Vi har tex bröstcancer i släkten och jag har ju 3 barn sedan tidigare som jag vill ta hand om och leva för. Och jag tror att mitt risktagande med detta är lägre än för dem som inga barn har innan. Ökad risk för havandeskapsförgiftning lär det visst vara med? Läste någonstans att flickor till mödrar som gjort IVF kan få svårigheter att själva bli gravida (men det kanske mer är genetiken som gör att det blir så - vi har ju haft lätt bli gravida tidigare då vi var yngre??) Kan tyvärr inte hitta rätt på dessa siffror nu, hmm. Ni som vet mer, ge mig gärna info om ev risker så vi kan fundera lite mer. Vi känner oss så kluvna.

• Svar på tråden Risker

Undrar fortfarande. Ingen som vet - åtminstone något??

När jag går runt i de olika grupper jag tycker verkar intressant för mig/oss är ju IVF jättevanligt. Ingen som vet ett enda dugg och kan hjälpa en villrådig själ lite?? Är vi helt ensamma om att väga chansen mot risken? Känns i så fall jättekonstigt!

Puffar igen. Verkligen ingen som vet?! Ingen som vill veta eller diskutera lite i alla fall?

Behöver lite råd och stöd. Ingen som har några tankar??

• Anonym (A)

Det är klart att det finns risker med IVF. Du kan börja på fass.se och söka på suprecur, puregon, menopur m.fl. hormonpreparat, så ser du vilka de vanliga och de ovanliga biverkningarna är. Läs på om överstimulering, kanske inte lika vanligt att det drabbar äldre men det är ju en känd risk (har själv råkat ut för det).

Cancerrisken ökar säkert, enligt någon studie som kom nyligen så är det också vanligare med blodpropp under graviditeten om barnet blivit till med IVF. Man tror att hormonbehandlingen ligger bakom.

Om ni absolut vill ha ett barn till, och har råd med behandlingen, varför inte prova? Den riktigt stora risken är att ni inte blir gravida, och då är det ju tyvärr pengar i sjön. Men det kanske också skulle hjälpa er att känna er färdiga med er familj?

Var beredd på att behandlingen tar rätt hårt på en just när den pågår. Jag blir t.ex. inte så väldigt påverkad till humöret, men visst märker man att man inte riktigt är sig själv. Det gäller att ha det hyfsat lugnt omkring sig eftersom man kan räkna med att gå runt med huvudvärk, vallningar, småblödningar och övriga vanliga biverkningar i ungefär en månad.

Sedan finns det väl vissa risker med att få barn som lite äldre, både för mamman och risker för kromosomfel osv hos barnet. IVF-barn har något högre risk för kromosomfel jämfört med vanligt tillverkade barn, så sammantaget med äldre mamma + IVF finns såklart en extra stor risk. Men den är säkert ändå väldigt låg!

Sjukhuset skulle väl inte rekommendera er IVF om de trodde att riskerna för mor eller barn var något utöver det vanliga?

Tack snälla söta för att du tog dig tid att svara!!

Jag tycker att det är lite av "löpande band" på "vårt IF-ställe". Det tas för givet att man är beredd att ta alla risker som finns för det hett eftertraktade barnet och visst är vi beredda till en del men inte till varje pris och vi har ju redan haft tur tidigare i livet. Jag tycker också det är svårt att få svar på mina funderingar på de mer långsiktiga riskerna. Överstimulering och sådant ingår i beräkningarna för mig men det är just det där med cancerrisken för mig och för mitt eventuella barn och dess eventuella fertilitet som får mig att fundera mycket, kanske för mycket. Det får mig att bli lite skrajsen. Har jag makt att skapa en avkomma som sedan får defekter pga mitt handlande. Kanske är det min/vår oro som splar oss ett spratt men  det är väldigt maskinellt känns det som att försöka få till ett barn med IVF. Jag är en väldigt tänkande person som inte bara kan låta min kropp "intas". Jag vill väga samman allt som ingår innan vi tar steget. Min sambo var tidigare helt negativ men han har gradvis börjat säga okej till det hela men nu är det istället jag som vacklar. Att det ska vara så svårt...

En fråga då du verkar insatt i ämnet (A): Måste man ha det lugnt kring sig för att IVFen ska lyckas eller kan man leva på i sitt vanliga "180-liv"? Funkar det ens?

Det kommer säkert att sluta med att vi provar en eller ett par gånger och ser om det funkar (förutsatt att pengarna räcker- ska kolla det där med bruttolöneavdrag). Jag tror jag skulle ha svårt att leva hela mitt liv utan att ha tagit chansen men det är just det där att jag "griper in" och bestämmer något som kanske inte blir helt bra som jag tycker känns läskigt.

• Anonym (A)
    Anonym (IVF:an??) skrev 2013-02-21 22:58:05 följande:
    Tack snälla söta för att du tog dig tid att svara!!

Jag tycker att det är lite av "löpande band" på "vårt IF-ställe". Det tas för givet att man är beredd att ta alla risker som finns för det hett eftertraktade barnet och visst är vi beredda till en del men inte till varje pris och vi har ju redan haft tur tidigare i livet. Jag tycker också det är svårt att få svar på mina funderingar på de mer långsiktiga riskerna. Överstimulering och sådant ingår i beräkningarna för mig men det är just det där med cancerrisken för mig och för mitt eventuella barn och dess eventuella fertilitet som får mig att fundera mycket, kanske för mycket. Det får mig att bli lite skrajsen. Har jag makt att skapa en avkomma som sedan får defekter pga mitt handlande. Kanske är det min/vår oro som splar oss ett spratt men  det är väldigt maskinellt känns det som att försöka få till ett barn med IVF. Jag är en väldigt tänkande person som inte bara kan låta min kropp "intas". Jag vill väga samman allt som ingår innan vi tar steget. Min sambo var tidigare helt negativ men han har gradvis börjat säga okej till det hela men nu är det istället jag som vacklar. Att det ska vara så svårt...

En fråga då du verkar insatt i ämnet (A): Måste man ha det lugnt kring sig för att IVFen ska lyckas eller kan man leva på i sitt vanliga "180-liv"? Funkar det ens?

Det kommer säkert att sluta med att vi provar en eller ett par gånger och ser om det funkar (förutsatt att pengarna räcker- ska kolla det där med bruttolöneavdrag). Jag tror jag skulle ha svårt att leva hela mitt liv utan att ha tagit chansen men det är just det där att jag "griper in" och bestämmer något som kanske inte blir helt bra som jag tycker känns läskigt.
    En fundering bara: Att kvinnor som behöver IVF får döttrar med nedsatt fertilitet (om det stämmer) borde väl rimligtvis bero på ärftliga problem, typ pco? Om du har några subfertila gener att föra vidare så är det redan gjort, om du har döttrar. Men det hela låter orimligt i ert fall. Eller menade du att IVF-behandlingen skulle påverka fostret, alltså inte ärftlighet utan kemisk påverkan?

Jag håller med om att det är en löpande band-känsla, fast min erfarenhet är bara från landstinget. Många här på FL vittnar om att man inte känner att läkarna tar sig tid att fundera på vad som kan vara just vårt problem, utan de kör bara på den behandling som är beprövad och standard. Träffar man en läkare som tar sig tid att prata så är det guld värt, även om de inte säger särskilt mycket nytt.

Jag menade att man ska ha det lugnt omkring sig för att man inte riktigt är sig själv under IVF:en. Dels biverkningarna, dels tankarna och dels alla de praktiska momenten som att man måste ha tid att ta spray och sprutor på utsatta tider, ta blodprov, undersökas osv. Själva ingreppen kräver att man är borta från jobbet minst en dag för äggplock och en halv för återförande, jag skulle rekommendera tre dagar. Det går inte att på förhand säga exakt när dessa besök kommer inträffa, utan det påverkas av hur din kropp reagerar på hormonstimuleringen. Det är antagligen inte bra för kroppen att stressa på som en blådåre under pågående IVF, och jag kan inte tänka mig att det är bra för behandlingen heller. I slutet ska man dessutom hålla sig hyfsat fysiskt lugn, inte springa och hoppa.

Mycket beror nog på tankarna och oron. För mig är det allra jobbigaste med IVF att barnlösheten blir så påtaglig. Har de slut på medicinen på apoteket så stressar jag upp mig till tusen och ser ett långt liv som barnlös framför mig pga att något fel uppstår så att de inte hinner få in medicinen innan jag ska börja behandlingen om tre veckor. Missar jag att spraya på rätt tid för att ett jobbmöte drar över så ser jag hur allt misslyckas pga det. Du slipper ju hela grejen med att behandlingen är det som ska rädda dig från ödet att dö barnlös.

Hej!
    Ursäkta att jag inte tagit mig tid att svara. Jag läste dina kloka ord direkt dock och är mycket tacksam för det du skrivit som gör det lättare för mig/oss att ta ställning. Ibland äts jag upp av önskan att få barn och då pausar jag från FL för att känna mig helare som människa. Nu är jag tillbaka igen efter lite ältande irl och vi har mer eller mindre bestämt oss för IVF nu till sommaren eller möjligen till hösten om jag(vi) ballar ur totalt och vill prova mer själva först.
    Jag har fattat det som att själva IVF processen kan medföra sämre fertilitet för flickorna men vet inte varifrån jag fått det. Kan inte hitta de artiklar jag läste så det kanske är bullshit (fan läser bibeln...). Den ärftliga komponenten som ju såklart finns fattade jag som att man kompenserat för, men jag minns inte. Min rädsla för hormoner och ingripanden i de intrikata kroppsliga systemen gör ju att jag blir lättpåverkad, ibland i "fel" riktning.

Jag har bestämt att det får bli en del semester så att vi, om möjligt, optimerar chanserna. När var det man inte skulle hoppa för mycket?? Jag menar vad menar du med "i slutet"? Kan vara bra att veta redan nu så jag lyckas pricka in när jag inte vill jobba tunga pass på jobbet.

Som tur är är jag funderande på ett annat sätt än du (vilket du ju märker med min "hormonrädsla") men vi har ju dessutom redan barn och det gör ju såklart det hela lättare. Även om det i sig gör beslutet om IVF svårare. Varför göra något så krångligt när man redan lyckats förut?

Tar gärna emot fler synpunkter och pepp. Tycker fortfarande att detta känns svårt!

• Anonym (A)
    Anonym (IVF:an??) skrev 2013-04-04 22:38:41 följande:
    Hej!
    Ursäkta att jag inte tagit mig tid att svara. Jag läste dina kloka ord direkt dock och är mycket tacksam för det du skrivit som gör det lättare för mig/oss att ta ställning. Ibland äts jag upp av önskan att få barn och då pausar jag från FL för att känna mig helare som människa. Nu är jag tillbaka igen efter lite ältande irl och vi har mer eller mindre bestämt oss för IVF nu till sommaren eller möjligen till hösten om jag(vi) ballar ur totalt och vill prova mer själva först.
    Jag har fattat det som att själva IVF processen kan medföra sämre fertilitet för flickorna men vet inte varifrån jag fått det. Kan inte hitta de artiklar jag läste så det kanske är bullshit (fan läser bibeln...). Den ärftliga komponenten som ju såklart finns fattade jag som att man kompenserat för, men jag minns inte. Min rädsla för hormoner och ingripanden i de intrikata kroppsliga systemen gör ju att jag blir lättpåverkad, ibland i "fel" riktning.

Jag har bestämt att det får bli en del semester så att vi, om möjligt, optimerar chanserna. När var det man inte skulle hoppa för mycket?? Jag menar vad menar du med "i slutet"? Kan vara bra att veta redan nu så jag lyckas pricka in när jag inte vill jobba tunga pass på jobbet.

Som tur är är jag funderande på ett annat sätt än du (vilket du ju märker med min "hormonrädsla") men vi har ju dessutom redan barn och det gör ju såklart det hela lättare. Även om det i sig gör beslutet om IVF svårare. Varför göra något så krångligt när man redan lyckats förut?

Tar gärna emot fler synpunkter och pepp. Tycker fortfarande att detta känns svårt!
    "Mot slutet" är de sista dagarna innan äggplock, när man har tagit de flesta sprutorna och äggstockarna börjar bli tunga av alla ägg. Om man blir överstimulerad så får man fortsätta hålla sig lugn (inte hoppa och springa) efteråt också.

Lycka till, hoppas ni tar ett beslut som ni blir nöjda med!
  • Swagger

Det har nyligen kommit en mycket läsvärd avhandling från Uppsala Universitet när det gäller chansen att lyckas vid IVF. Inte risken för mor och barn utan när det gäller om det ens är värt att prova IVF.

Kvinnor med PCO har högre chans att lyckas vid IVF.

Avhandlingen kan läsas på följande sida
    uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:602740/FULLTEXT01

Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations
    from the Faculty of Medicine 865
    Ovarian Reserve and Assisted
    Reproduction
    THOMAS BRODIN

Swagger skrev 2013-04-06 13:53:59 följande:
    Det har nyligen kommit en mycket läsvärd avhandling från Uppsala Universitet när det gäller chansen att lyckas vid IVF. Inte risken för mor och barn utan när det gäller om det ens är värt att prova IVF.

Kvinnor med PCO har högre chans att lyckas vid IVF.

Avhandlingen kan läsas på följande sida
    uu.diva-portal.org/smash/get/diva2:602740/FULLTEXT01

Digital Comprehensive Summaries of Uppsala Dissertations
    from the Faculty of Medicine 865
    Ovarian Reserve and Assisted
    Reproduction
    THOMAS BRODIN

Mycket intressant, men kommer tyvärr inte åt... Ska prova igen!
  • MinaE

Hej TS. :) 

Jag har en 16åring, pojke. Och han är IVF det 3e försöket. Jag har då faktiskt aldrig hört om några risker.. ? :S

Och aldrig märkt nåt heller !

Han är det bästa av värdar :) De tar ju bara de ytterst perfekta äggen osv.

Jag minns att jag mådde utmärkt, har nog aldrig mått bättre. Hormonbehandlingen var förvisso rätt jobbig svajigt humör och grinig osv.. Lite starkare än PMS men ja.. ) 

Vad jag vet är det störst chans att få pojkar på IVF då pojk spermisarna lever längre än flick spermisar. 

• MinaE

Ivf blir ju dessutom billigare för varje misslyckande så att säga.. Priset trappas neråt..

I Falun dit man kan få en enkel remiss bara är det billigast.  För dom är privata i landstingets regi. 

www.ivfkliniken.se/falun/priser/

• Thotis90

Vi diskuterade IVF när vi pratade med kuratorn på kvinnokliniken i slutet av februari (första steget i vår fertilitetsutredning) och hon sade att det finns en risk att man blir dålig av hormonerna, så dålig att man hamnar på sjukhus. 

Fertilitetsutredning - hedblom.blogg.se
  • MinaE
    Thotis90 skrev 2013-04-06 15:03:26 följande:
    Vi diskuterade IVF när vi pratade med kuratorn på kvinnokliniken i slutet av februari (första steget i vår fertilitetsutredning) och hon sade att det finns en risk att man blir dålig av hormonerna, så dålig att man hamnar på sjukhus. 
    Jasså ?? :O 

Har jag då aldrig  hört !   Tur var väl det då.. 

Jag har gjort 3 som sagt och inte mått dåligt bara aningen värre än PMS. 
  • Anonym (A)
    Thotis90 skrev 2013-04-06 15:03:26 följande:
    Det måste handla om överstimulering. Lätt överstimulering är inte så farligt, jag är lätt överstimulerad just nu och mår utmärkt förutom att magen är svullen. Kraftig överstimulering är farligt och man kan bli inlagd på sjukhus en längre tid, men det är ovanligt och jag tror inte det drabbar äldre särskilt ofta. Risken ökar om man har PCO dock.

Sedan det där med kromosomfel osv.

De använder de finaste äggen för att de är de äggen som har störst chans att bli något, sätter man in sämre ägg så blir det inte barn med "fel" men chansen att lyckas sjunker. Risken för kromosomfel är något högre vid IVF jämfört med vanlig befruktning. Det är bara om man har någon känd allvarlig genetisk sjukdom som de kan kolla embryot och t.ex. sätta in ett pojkembryo om de vet att sjukdomen bara drabbar flickor.

Jag har heller aldrig hört detta med att det skulle födas onormalt många pojkar efter IVF. Det föds alltid lite fler pojkar än fickor, alltså bland de som inte gör IVF. Och det borde väl vara samma för oss som IVF:ar kan man tycka.

Flickspermier är förresten mer tåliga än pojkspermier, men det finns normalt något fler pojkspermier.
    Anonym (A) skrev 2013-04-06 11:34:35 följande:
    "Mot slutet" är de sista dagarna innan äggplock, när man har tagit de flesta sprutorna och äggstockarna börjar bli tunga av alla ägg. Om man blir överstimulerad så får man fortsätta hålla sig lugn (inte hoppa och springa) efteråt också.

Lycka till, hoppas ni tar ett beslut som ni blir nöjda med!
    Tack snälla! Med min/vår fundersamhet kommer det hursomhelst vara ett mycket välavvägt beslut vilket vi än tar! Så jag hoppas därmed också att det sedan känns rätt!
Svar på tråden Risker