Inlägg från: Maria11 |Visa alla inlägg
  • Maria11

För många barn kränks av normer

Loriyana skrev 2013-02-06 13:17:38 följande:

Jag är rätt övertygad om att de flesta mobbare inte ser sig själva som just mobbare. Om någon hade ringt upp mina plågoandar nu och frågat dem om de någonsin mobbat någon som barn, ja då tror jag majoriteten hade sagt "nej absolut inte". När människor begår onda handlingar så ursäktar de nästan alltid sitt beteende. De sätter skulden på offret. Ofta "avpersoniferar" de också den utsatta. När jag var barn och blev brutalt mobbad så var det en gång en vikarie som ifrågasatte barnens beteende. Jag minns att hon frågade dem "hur kan ni behandla en människa på det sättet?" och svaret hon fick var "det är ingen människa, det är ett djur". Titta också på Hitler-tyskland, där körde man med samma resonemang, "goda" människor gjorde onda handlingar för att de intalat sig själva att de inte skadade människor...de utrotade skadedjur, och därmed gick de hem med gott samvete.

Så många människor som anser sig själv vara "goda" KAN göra fruktansvärda handlingar.  
    Men samtidigt har ju alla människor (de flesta iallafall) ett samvete och en sund instinkt om vad som är fel. Att göra någon ledsen måste ju någonstans kännas även i mobbarens huvud/kropp? Annars har ju mobbaren extremt stora problem med empatistörning, vilket kanske också är fallet ibland.
    Jag kan för mitt liv inte förstå hur man kan mobba, jag har sedan jag varit liten om jag sårat någon mått så fruktansvärt dåligt och bett om ursäkt och aldrig gjort det igen. Skuldkänslor måste ju finnas även hos de som mobbar?
    Eller är deras ego så stort att de inte kan nå utanför sitt eget ego och känna empati? Det tror jag inte, inte hos merparten iallafall. Tror snarare det handlar om förträngning... De mår dåligt själva, har låg självkänsla och intalar sig själva att de mår bättre om de kränker andra. Men i slutändan är det ju inte så, för någonstans sitter skulden kvar och gnager...
  • Maria11
    PolyPond skrev 2013-02-07 15:11:21 följande:
    Ja, tyvärr är det sällan folk faktiskt inser att de är del av en mobb. Jag har till och  med läst trådar som handlat om mobbing som urartat just till detta.
    Av någon anledning så har många människor (de flesta?) oerhört svårt att se sitt eget beteende. I synnerhet inte i grupp.
    Har också läst en del trådar och blogg/Facebookinlägg som man undrat om det är på riktigt eller inte...
    Hur människor kan vara så totalt i avsaknad av självinsikt..!
    Skrämmande... Rynkar på näsan
Svar på tråden För många barn kränks av normer