• Molly1976

Någon mer än jag som orora sig för förlossning?

Sjukhusen brukar anordna särskilda samtal för de som är rädda för förlossningen. Hos oss heter det Amanda-samtal tror jag. Fråga er bm om det, jag fick info om det redan på inskrivningen.

Jag är gravid med mitt andra barn nu, bf 2 maj. Jag är inte orolig för att jag inte ska hinna in, men visst känns det lite sådär med smärta och hur allt ska gå och så. Men det finns ju mycket kunnigt folk att tillgå, som kan ge råd när man är där. Det är svårt att veta innan precis hur man vill ha det med smärtlindring och så.

Det är verkligen otroligt ovanligt att man inte hinner in till förlossningen i tid! Särskilt med första barnet.

• Molly1976
    auapower skrev 2013-01-30 19:10:03 följande:

men ni som har fått barn tidigare: säger man till inne på förlossningen vad för bedövning man vill ha eller inte? hur lång tid från förlossningen går det inna du blir tappad om du inte kissar själv?

Jag ska absolut prata med min bm om förlossningsrädslan, se om vi också har något sådant samtal här omkring Flört

Dels får man ju skriva innan vad man har tänkt. Men det är inne på förlossningen man verkligen bestämmer vad man vill ha, det går inte vara helt säker innan. Det är ju olika hur det känns. Man får ha en dialog med bm inne på förlossningen.

Jag blev tappad under själva värkarbetet för att det inte skulle ta emot extra pga fylld blåsa. En gång blev jag det, men jag kissade själv också. Efteråt kissade jag själv, så det vet jag inte hur länge det får gå.
  • Molly1976
    auapower skrev 2013-01-30 21:13:56 följande:

jag gissar att eda är epidural, den som dem sätter i ryggen?

Aldrig säger jag till den, min kompis skulle operera benet efter en arbetsolycka, och fick en ryggmärgsbedövning, de satte den fel första gången, så han blev sängliggande i minst 3v efter operationen, hade jätteont och det läckte ut ryggmärgsvätska, så aldrig! Jag vill helst inte ta någonting mer än lustgasen... jag är beredd på smärta, jag vet att det antagligen gör ont att föda barn, men det jag är rädd för är allt runt omkring.. Att spricka, att tappas, att klippas.. det är det som sätter skräck i mig! man kan ju inte säga "jag vill inte spricka/bli klippt/tappad på förlossningen direkt, det görs ju om det är nödvändigt Obestämd

Bli tappat lovar jag att det inte är någon fara i sammanhanget. Bland alla värkar så är det ingenting. När jag blev klippt la de först en lokalbedövning, så det var ingen fara heller, låter absolut värre än vad det är! Det var bra tycker jag, för då sprack jag inget, utan det var kontrollerat.
  • Molly1976

Nu har jag varit första gången på föräldragruppen på Mvc. Vi pratade om förlossning och smärtlindring idag. Det är verkligen bra att få komma och prata med en barnmorska om det. Även om jag varit med om det förut.

• Molly1976
    auapower skrev 2013-01-31 18:43:36 följande:

ska till bm den 12feb igen, tänkte ta upp detta då, se om det finns något extra samtal för förlossningsrädda eller om allt tas på föräldragruppen, eller vad som händer Flört min bm vet redan att jag är extremt nålrädd!

Vid förlossning så får man väl också 4st sprutor i vardera blygdläpp? Har för mig att det är så iallafall, men det oroar jag mig inte för otroligt nog då jag har hört att dem matchar in en värk så att man inte ska känna sprutan..

Jag fick inte sprutor i blygdläpparna... vad är det för slags bedövning, har jag inte hört talas om?! Det lovar jag att det är inte vanligt i alla fall...
  • Molly1976
    saan83 skrev 2013-02-05 15:52:52 följande:
    Hoppar in här. Jag är beräknad 27 februari och är så nervös och orolig inför förlossningen. När jag tänker på det får jag nästan panik. Finns så mycket ja oroar mig för. Är självklart rädd för komplikationer, att spricka för mkt, smärtan och att må illa. Har en stor rädsla för att må illa och kräkas. Har två kompisar som fått barn och de kräktes jätte mycket under förlossningen. 
    Är det nån som har erfarenhet utav det?

Jag har tänkt använda lustgasen och eventuellt epidral eller vad de heter. Lustgasen skrämmer mig lite oxå. Jag har ingen lust att bli helt borta i huvudet och jag har hört att man kan må illa och kräkas utav lustgasen. Stämmer det?
    Jag kräktes inte något under förlossningen. Jag mådde lite illa först av lustgasen, men då sänkte de halten lustgas så jag fick mer syre istället. Sen kunde de höja efter hand när jag vant mig. Jag tycker absolut du ska prova lustgas! Trivs du inte med den är det bara att sluta.

Epidural har jag inte provat.
  • Molly1976
    Madelen21 skrev 2013-02-05 17:42:09 följande:
    när jag väntade mitt första barn så började det med värkar. åkte in till fl på morgonen å var inne där vid 8 på morgonen och öppen 3 cm. kom inte ihåg hela förloppet nu men vattnet gick i badet på förlossningen å jag använde mig av lustgas och den var bra. jag har inte mått illa under förlossningen men man blir ju groggy av lustgas. tog lustgas me nr 2 också och d funka bra då med. ska ta samma nu med. är skraj för nålstick och epidural.. så d skippar ja helst :)
    Jag var öppen 2 cm när jag kom in med värkar. Min slempropp gick på toan på förlossningen, och vattnet gick i badkaret på förlossningen. Jag tog lite lustgas innan badet. Då fanns det inte så man kunde ta lustgas i badet, men det ska det nog finnas nu. Sen tog jag lite lustgas efter badet också. Jag var öppen 7 cm där jag kom upp ur badet. De sa att ska du ha epidural så är det nu. Men jag sa tvärnej, och jag överlevde... Glad
  • Molly1976
    auapower skrev 2013-02-05 19:13:51 följande:

Har alla sjukhus badmöjlighet?

Jag kommer absolut säga tvärnej till epidural! Klarar inte av sprutor alls! i 10:nde veckan tog vi blodprov, och jag skojar inte, det rann om handflatorna! Jag skakade och var illamående i en timme innan besöket! Och såklart så skulle jag ha dåligt TSH-värde så då fick vi ta om ett blodprov dagen efter, och sen även i v.14 och v.17, som tur är så såg det bättre ut i v.17 tack vare min medicinering, så då slapp jag komma tillbaka förrän v.25, så på tisdag (12/2) så ska jag tillbaka och ta blodgruppering, nytt TSH-prov och även få mäta magen, så något positivt får man ju ut av besöket förhoppningsvis Flört

Jag är också otroligt stickrädd, sådär så jag kan få lite panik... men denna grav har jag blivit stucken hur många gånger som helst pga sköldkörteln och blodutredning för mitt låga hb. I början kollade de även mitt hcg pga tidigare missfall. Jag räknade på det för ett tag sen och kom upp i 15 blodprov i armen plus något stick i fingret! Förra året hade jag dessutom tre missfall, där två av dem ledde till sövning och skrapning, så det var massa provtagningar och stick där också. Så lite härdad har jag faktiskt blivit... Det går bättre nu.

Jag tillhör sjukhuset i Kalmar, de har två badkar. Vet inte hur det är på andra ställen. Sen gäller det ju att de är lediga också...
  • Molly1976
    auapower skrev 2013-02-05 19:28:39 följande:

stick i fingret har jag absolut inga problem med otroligt nog, men så fort de kommer till armen så går det inte! Dessa jäkla sprutor som man fick i skolan var ju värst när de stack i axeln! Eller bedövningssprutan hos tandläkaren, den är rejält sytlig med!

Ja sköldskörteln är ju ett problem här med, men har "bara" kommit upp i 4st blodprov än så länge, det räcker och blir över känner jag Flört

Fy vad jobbigt med missfall! Och speciellt när man behöver skrapas!

Får kolla med bm och se hur det ser ut här, vet inte om det finns badkar här alls..

De flesta blodproven i denna grav har jag tagit pga lågt hb, som jag är sjukskriven för. Eftersom jag inte har brist på något (som de kom fram till efter några blodprov...) så fortsatte de att ta prover för att kolla njurar mm. Sen sjönk det snabbt ett tag så då fick jag ta två blodprov i veckan. De tar alltid hb i armen på mig eftersom det är mer exakt, nu när det är lågt. Men som tur är har det stabiliserat sig nu, och de har kommit fram till att jag har en ovanligt blodavvikelse, som inte är farligt, men inte heller går att behandla. Om mitt värde blir för dåligt så är det enda att jag får blod, blodtransfusion. Mycket troligt att jag kommer få det efter förlossningen, om inte annat.
  • Molly1976
    saan83 skrev 2013-02-06 11:20:06 följande:
    va härligt att få bada. Jag har tänkt vara kvar hemma så länge de bara går och då funderar jag på att bada här hemma men de kanske inte blir så när det väl e dags. Annars hoppas jag på att få bada på förlossningen. 

Hemma stod jag länge i duschen och sprutade varmt vatten på magen, det var också skönt. Värkarna tog i mer efter det... På förlossningen badade jag ca 2 timmar. Det var skönt, ont och effektivt Glad
  • Molly1976

Idag har jag 50 dagar kvar till bf! Det närmar sig snabbt, lite skrämmande hur fort det går nu, samtidigt som jag längtar tills det är över.

Svar på tråden Någon mer än jag som orora sig för förlossning?