Ginisen skrev 2013-03-22 13:31:19 följande:
Jag kanske är lite känslig eftersom jag är så himla rädd för detta med förlossningen plus att jag är gravid, men jag kan bli tokig när folk säger till mig att det kommer gå sååå bra! Ursäkta mig, men hur f-n vet de det?? Kommer kanske inte alls gå bra? Går kanske käpprätt åt h-lvete.. vem vet? Skulle mer uppskatta om man sa nåt i stil med, du kommer fixa det, vad som än händer, du är starkare än du tror. Bara jag som känner så?
Jag tror att de flesta anser att de lugnar dig genom att säga att det kommer gå bra, men jag förstår din frustration! Men det kommer säkert att gå bra, det är inte många förlossningar idag som inte går bra, men sen är ju bara frågan, vad är bra? Ja att mamman och barnet klarar sig och mår ganska bra, men det betyder ju också att det man kanske är rädd för är "bra"... Att spricka är normalt, alltså borde det räknas till "bra"... eller?
Håller med att det skulle kännas bättre att få höra "du fixar det, nu jävlar!" än "det kommer gå bra", det låter mer "rätt" i mina öron, men man kanske har lite för mycket hormoner i sig för att kunna ha "rätt" i den frågan
för det betyder ju egentligen samma sak ![Tungan ute Tungan ute](https://www.familjeliv.se/lib/js/tiny_mce/plugins/emotions/img/smiley-tongue-out.gif)
Jag har 65 dagar kvar, och har börjat tänka att "ungen ska ju ut vare sig jag vill eller inte" så då får man väl bara ta och lita på de som är med vid förlossningen. Men jag kommer ju vara väldigt specifik i mitt förlossningsbrev att ingen ska dalta med mig, säga åt mig att vara tyst eller bråka med mig på något sätt, jag reagerar så som jag behöver när jag väl ligger där, ingen ska säga åt mig att "det är fel"... Min syster råkade ut för en barnmorska som sa "du behöver ju inte skrika" och min syster kände sig väldigt sårad då hon inte kunde något annat när värkarna kom.. Och barnmorskan fortsatte att kritisera henne genom förlossningen, så det första som stod i min systers förlossningsbrev för andra barnet var att den barnmorskan inte fick komma in i rummet över huvud taget!