• Sidika

Periodisk fasta?

har tänkt börja med periodisk fasta och har förstått att det är ett verktyg man använder sig av i LCHF det jag nu undrar över är om man måste äta lchf eller om man kan äta någorlunda normalt och reglera överätning med hjälp av PF?

Någon med erfarenhet av detta?

• Svar på tråden Periodisk fasta?
  • Zizzy Zimsson
    Sidika skrev 2013-01-06 09:22:11 följande:
    har tänkt börja med periodisk fasta och har förstått att det är ett verktyg man använder sig av i LCHF det jag nu undrar över är om man måste äta lchf eller om man kan äta någorlunda normalt och reglera överätning med hjälp av PF?

Någon med erfarenhet av detta?
    Periodisk fasta kan du kombinera med vilken kost som helst. Det är absolut inte något LCHF-relaterat (även om vissa som äter LCHF även praktiserar periodisk fasta).

• Sidika
    Zizzy Zimsson skrev 2013-01-06 09:26:22 följande:
    Periodisk fasta kan du kombinera med vilken kost som helst. Det är absolut inte något LCHF-relaterat (även om vissa som äter LCHF även praktiserar periodisk fasta).

Det låter bra det! hoppades att det skulle vara så eftersom jag inte tror att jag klarar en strikt lchf kost men lite liberalt lchf  eller gi inspirerat borde funka för mig

Har du själv använt dig av periodisk fasta? och har det isf gett de resultat du velat?
  • Nutnut

Jag kör periodisk fasta sedan en tid tillbaka. Jag testade i höstas och tyckte framförallt att det var skönt att slippa tankar kring frukost.

En bonus är att jag inte längre blir så sjukt hungrig innan lunch. Det blev jag när jag åt frukost. Pga att jag är i ketosis så är blodsockret stabilt.

LCHF är bra när man kör periodisk fasta eftersom att kroppen då ständigt är i ketosis men det hamnar du i ändå efter ett tag.

Man reglerar överätning genom att begränsar antalet timmar man äter. Om du är en småätare så tror jag det kan vara något för dig.

Jag har fram tills nu kört 16 timmars fasta och 8 timmars ätfönster men igår körde jag 20 timmars fasta och efter 16 timmnar var det som att all hunger hade försvunnit helt. Jag testar även detta idag, men det blir en del te, kaffe och vatten för att ersätta ätandet som en syssla. Det är ju rätt trevligt att äta.

• Nutnut

Glömde tillägga att jag inte äter enligt LCHF,

• Sidika

Nutnut- intressant! hur äter du? har du minskat i vikt med hjälp av detta?

• Nutnut
    Sidika skrev 2013-01-10 12:59:51 följande:
    Nutnut- intressant! hur äter du? har du minskat i vikt med hjälp av detta?

Jag äter väl ganska nyttigt generellt, men jag kan göra fler utsvävningar med PF. DVS kroppen blir inte lika påverkad viktmässigt på mer onyttig mat när jag äter enligt PF. Det är ju inte så konstigt eftersom att kaloriintaget minskar under dagen totalt sett. Jag äter alltså inte någon speciell diet utan äter varierat men inte särslilt mycket skärp.

Jag har misskat några kilo, men den stora skillnaden för mig har varit att jag tagit bort allt fokus kring mat. Innan så var det mycket tankar kring vad jag skulle äta till de olika målen och det blev mycket ätande på jobbet. För att hålla mitt blodsocker stabilt så har jag behövt äta många mål; Frukost, mellanmål, lunc, mellanmål, middag osv.. Det har dessutom blivit så pass små mål så jag har gått runt och varit lite småsugen ibland och inte känt mig helt nöjd.

Men jag kanske bör tillägga också att jag inte har någon övervikt att gå ner. Är man överviktig så tror jag att man logiskt sett borde gå ner ganska mycket, speciellt i början 

Vad har du tänkt ha för ätfönster? jag tror att längre fasta resulterar i mer viktnedgång eftersom att kroppen har hög ketonhalt under längre tid. Men det är min egen slutsats...
  • Sidika
    Nutnut skrev 2013-01-10 13:18:30 följande:

Jag äter väl ganska nyttigt generellt, men jag kan göra fler utsvävningar med PF. DVS kroppen blir inte lika påverkad viktmässigt på mer onyttig mat när jag äter enligt PF. Det är ju inte så konstigt eftersom att kaloriintaget minskar under dagen totalt sett. Jag äter alltså inte någon speciell diet utan äter varierat men inte särslilt mycket skärp.

Jag har misskat några kilo, men den stora skillnaden för mig har varit att jag tagit bort allt fokus kring mat. Innan så var det mycket tankar kring vad jag skulle äta till de olika målen och det blev mycket ätande på jobbet. För att hålla mitt blodsocker stabilt så har jag behövt äta många mål; Frukost, mellanmål, lunc, mellanmål, middag osv.. Det har dessutom blivit så pass små mål så jag har gått runt och varit lite småsugen ibland och inte känt mig helt nöjd.

Men jag kanske bör tillägga också att jag inte har någon övervikt att gå ner. Är man överviktig så tror jag att man logiskt sett borde gå ner ganska mycket, speciellt i början 

Vad har du tänkt ha för ätfönster? jag tror att längre fasta resulterar i mer viktnedgång eftersom att kroppen har hög ketonhalt under längre tid. Men det är min egen slutsats...
    jag hade gärna haft ett liknande upplägg som du har med nyttig mat istället för diet...men är orolig att det inte ska ge så mycket viktnedgång, vill gärna gå ner 15 kilo allra minst 10...

Hade väl tänkt mig 8 h ätfönster men det kanske blir för lite fasta då...

På hur lång tid har du gått ner? tror du man kan räkna med 1 kg i veckan om man kombinerar med nyttig mat?
  • Sidika

förövrigt känner jag igen mig jättemycket med det ddär med fokus på mat och att jag funderar på vad jag ska äta nästa gång osv så om detta kan motverka det vore det ju toppen

• Nutnut

Jag har svårt att säga hur mycket jag har gått ner. Jag brukar inte väga mig så ofta. Men i början kanske jag gick ner två kilo. Nu gissar jag bara. Sen har jag stannat av. (men så har det ju varit jul också och då åt jag lite som jag kände för)

Men det är väldigt stor skillnad på normalviktiga och övervikiga. Är du överviktig i dagsläget? jag har ett bmi på ca 20, men har man en övervikt så finns det ju mer att ta av om du förstår.

Jag har dessutom ätit nyttigt under en längre tid och därför blev förändringen inte lika stor som det blir om man går från att äta onyttigt till bättre mat plus periodisk fasta. Det viktigaste för mig har varit att jag inte behöver vara lika noga med vad jag äter när jag äter och jag blir helt mätt istället för att äta småportioner.

Det finns en dokumentär som BBC har gjort som handlar delvis om fasta och vilka fördelar det har för kroppen. Den heter "eat, fast and live longer" eller något sånt. klart sevärd.

Jag tycker du ska börja med ett ätfönster på 8 timmar och sen kanske dra ner allt eftersom du vänjer dig. Jag har inte ätit sedan kl 20 igår och mår prima. Men det var svårt de första dagarna när man skulle hålla sig fram tills lunch. Du kan ju sen gradvis trappa upp och se vad du trivs bäst med.

• Nutnut
    Sidika skrev 2013-01-10 15:57:26 följande:
    förövrigt känner jag igen mig jättemycket med det ddär med fokus på mat och att jag funderar på vad jag ska äta nästa gång osv så om detta kan motverka det vore det ju toppen

Ja för mig har det den effekten iaf! Och de ständiga blodsockerdipparna var inte roligt för de i min omgivning. När jag inte kör pf så är jag superkänslig och käkar frukt och nötter konstant, men jag slipper det nu. Så skönt.
Svar på tråden Periodisk fasta?