Inlägg från: Petite Jasmine |Visa alla inlägg
  • Petite Jasmine

Sex med prostituerad, erfarenheter?

Anonym skrev 2013-01-06 16:02:38 följande:

En tjej på krogen som följer med hem och har sex kan man anta vill ha sex. Inte pengar. Det kallas ÖMSESIDIGHET.  
    Du kan inte veta om hon gör det för att hon mår dåligt.

Precis som du inte kan veta om en sexsäljare säljer sex för att hon mår dåligt. 
    Sexarbetare, bloggare och debattör om sexindustrin. Medlem i Rose Alliance, riksorganisationen för sex- och erotikarbetare.
  • Petite Jasmine
    sweetlife skrev 2013-01-06 16:00:02 följande:
    Möts man på krogen och har sex så har BÅDA sex för att de just vill ha sex. Har man sex med en prostituerad så vet man att hon gör det (åtminstone till stor del) för att få pengar. Naturligtvis finns det en risk att den man möter på krogen är deprimerad, bekräftelsesökande eller full (men är man extremt full bör det dock märkas) etc. Däremot är risken mycket mindre att hon eller han mår dåligt av det, i och med att hon/ han gör det för sexets skull och inte för att få pengar. Det sker med andra ord på lika villkor.   

Skillnaden är också att det finns en mycket större andel som mår dåligt av de som säljer sex jämfört med den övriga befolkningen. Och att orsaken till att många prostituerade säljer sex är att de mår dåligt, samtidigt som orsaken till att de mår dåligt i många fall är att de säljer sex. Som sagt kan jag inte uttala mig om andelen som mår bra respektive dåligt, men jag kan med största säkerhet säga att det är större andel som mår dåligt av prostituerade än den övriga befolkningen, och det är nog de flesta sexköpare medvetna om.
    Du har inte läst mina tidigare inlägg med undersökningar som visar motsatsen va?

Vad är det för mening att anstränga sig här och GE FAKTA när folk ändå inte läser det.... 
    Sexarbetare, bloggare och debattör om sexindustrin. Medlem i Rose Alliance, riksorganisationen för sex- och erotikarbetare.
  • Petite Jasmine

Om sexköpare! 

• Petite Jasmine

LÅG nivå när man inte ens ids besvara mina och FN's, samt hela världens sexarbetares (inklusive fattiga och slavar) argument....

• Petite Jasmine

En till tjej med skinn på näsan. 

• Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 16:50:52 följande:
    Låg nivå på folk som anser prostutition vara ok

Hoppas det blir straffbart en dag att sälja. Köpa är vidrigt det med. 
    Imponerande argumentationskritik och tunga, trovärdiga källor!
  • Petite Jasmine
    sweetlife skrev 2013-01-06 17:07:21 följande:
    Sanna Gosing: tycker fortfarande det ska vara förbjudet att köpa sex, då jag som sagt TROR att majoriteten mår dåligt av att sälja sex.

Har ingen aning om vad det där med KRAV-märkt sexköp skulle innebära i praktiken. Sexhandeln är, enligt min åsikt, en marknad där många far illa. Därför tycker jag att det bästa vore om alla slutade köpa sex och därmed slutade stötta en marknad som förstör många människors liv. Skulle alla män sluta köpa sex så skulle det ju inte heller finnas en marknad för det. Jag tycker att vi har ett ansvar för varandra.
    Så att du har fel både i dina slutsatser att majoriteten mår dåligt samt att förbjuda sexet skulle hjälpa de är fel enligt (mitt inlägg #159) spelar ingen roll?

Du föredrar att TRO saker istället för FAKTA för att du ska ursäkta din negativa syn? 
  • Petite Jasmine
    sweetlife skrev 2013-01-06 17:22:20 följande:
    Att försvara sexköp med andra saker vi gör fel låter inte direkt som ett bra argument i mina öron.

När det gäller produkter som producerats under dåliga förhållanden så är det de som primärt köper tjänsterna, dvs företagen, som bär det största ansvaret. Och att utnyttja fattiga arbetare för att tjäna pengar är definitivt förkastligt, lika (eller mer) förkastligt som sexköp. Och det är tyvärr så det här samhället ser ut.

För att fungera i det här samhället så måste vi enskilda individer ibland köpa produkter som eventuellt kan ha producerats under dåliga förhållanden. Vi måste kunna köpa mat, kläder, boende osv. Som sagt har enskilda individer också ett ansvar att inte stötta företag som man vet utnyttjar folk, men det är fortfarande företagen som bär det primära ansvaret (sen så är jag definitivt inte dem sista att ifrågasätta den kapitalistiska samhällsstrukturen, men vi får ju ändå utgå från de förutsättningar vi faktiskt har)

Däremot så måste man definitivt inte köpa sex för att fungera i samhället. Tvärtom anses det inte helt accepterat att köpa sex i Sverige i alla fall, det är ju även förbjudet. Det går ju dessutom att hitta någon att ha sex med på lika villkor.
    Lika dåligt som att argumentera EMOT sexköp för att andra saker är fel... Så som slaveri.
  • Petite Jasmine
    Jag upprepar:

Från wiki:

I Liverpool har polisen prioriterat våld mot sexarbetare då de började behandla våldet som ett hatbrott (våld mot en person på grund av personens identitet):  www.rhrealitycheck.org/blog/2010/12/16/dra ft-treating-violence-against-workershate-crime-liv erpool

I en stor studie[3] 2011, utförd av det danska nationella centrumet för välfärdsforskning och som inkluderade 3200 individer inom olika former av prostitution, så uppgav 67% av eskorterna att de sålde sex som en del av sin egen sexualitet. 

Medan ingen av kvinnorna som arbetade på bordell sålde sex för att försörja ett missbruk, så uppgav däremot 53% av de som arbetade på gatan att de försörjde ett missbruk. 1% av 3200 personer arbetade på gatan, gatuprostitutionen var alltså i klar minoritet. 

18% uppgav att de hade blivit utsatta för våld från kundernas sida under det senaste året, siffrorna varierade dock mellan de olika arbetssätten; 33% av de kvinnliga eskorterna och 25% av de manliga eskorterna hade upplevt våld, motsvarande siffra för de med gatan som bas var 41%, och av de som arbetade på klinik (bordell) så hade endast 3% upplevt våld. (Säkrare än de flesta andra yrken).

En tredjedel av de arbetande var över 40 år gamla, en låg andel på 5-6% var mellan 18-20 år och den stora majoriteten var mellan 25-40 år, vilket stämmer väl med de siffror som står att läsa i Svenska "Kännedom om prostitution" från 2004. Även i den rapporteringen observerar man en grupp kvinnor i övre medelåldern som säljer sex i vad de själva hävdar är för ett socialt syfte. 44 % av de tillfrågade har tankar på att sluta sälja sex inom ett år och ser det alltså mer som en tillfällig sysselsättning snarare än en långsiktig karriär.

Undersökningen Sex i Sverige, 1996, visade att 0,5% av alla män någon gång sålt sex, och 0,3% av kvinnorna. Flertalet studier[19][20][21][22] visar på liknande resultat.

Från youtube:

www.google.se/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source... 

Från FN:

En betydelsefull FN-kommitte' som arbetar mot spridning av HIV och för rättigheter för involverade i exempelvis sexhandel, rekommenderar nu avkriminalisering av både KÖP- och FÖRSÄLJNING av sex, samt koppleri, och gatuprostitution. Detta så länge det sker mellan samtyckande vuxna. Not: med koppleri avses rätten att arbeta tillsammans, hyra lokal, driva bordeller, o.s.v.

Man tar även avstånd ifrån moralism som grund för prostitutionslagstiftning!

Detta är en ny rapport som innehåller rekommendationer till regeringar. Underlaget till studien är oerhört gediget och bygger på ett stort insamlat material från hela världen:

www.hivlawcommission.org/resources/report/Fin...

RECOMMENDATIONS

To ensure an effective, sustainable response to HIV that is consistent with human rights obligations:

3.2. Countries must reform their approach towards sex work. Rather than punishing consenting adults involved in sex work, countries must ensure safe working conditions and of er sex workers and their clients access to ef ective HIV and health services and commodities. Countries must:

3.2.1 Repeal laws that prohibit consenting adults to buy or sell sex, as well as laws that otherwise prohibit commercial sex, such as laws against “immoral” earnings, “living of the earnings” of prostitution and brothel-keeping. Complementary legal measures must be taken to ensure safe working conditions to sex workers. 

3.2.2 Take all measures to stop police harassment and violence against sex workers.

3.2.3 Prohibit the mandatory HIV and STI testing of sex workers.

3.2.4 Ensure that the enforcement of anti-human-trafficking laws is carefully targeted to punish those who use force, dishonesty or coercion to procure people into commercial sex, or who abuse migrant sex workers through debt bondage, violence or by deprivation of liberty. Anti-human-trafficking laws must be used to prohibit sexual exploitation and they must not be used against adults involved in consensual sex work. 

3.2.5 Enforce laws against all forms of child sexual abuse and sexual exploitation, clearly differentiating such crimes from consensual adult sex work.

3.2.6 Ensure that existing civil and administrative of ences such as “loitering without purpose”, “public nuisance”, and “public morality” are not used to penalise sex workers and administrative laws such as “move on” powers are not used to harass sex workers. 

3.2.7 Shut down all compulsory detention or “rehabilitation” centres for people involved in sex work or for children who have been sexually exploited. Instead,provide sex workers with evidence-based, voluntary, community empowerment services. Provide sexually exploited children with protection in safe and empowering family settings, selected based on the best interests of the child.

3.2.8 Repeal punitive conditions in official development assistance—such as the United States government’s PEPFAR anti-prostitution pledge and its current anti-trafficking regulations—that inhibit sex workers’ access to HIV services or their ability to form organisations in their own interests. 

3.2.9 Take decisive action to review and reform relevant international law in line with the principles outlined above, including the UN Protocol to Prevent, Suppress and Punish Trai cking In Persons, Especially Women And Children (2000).

International labour organisation - ILO:

ILO säger 2,4 miljoner traffickerade, men 12,3 miljoner i tvångsarbete (vilket tyvärr är en vanlig anställningsform i andra delar av världen).. ILO säger att arbetsrättsligt perspektiv är lösningen: 

The world of work (both formal and informal) has strong links to the community and institutional structures, for example, unions, labour inspectors, collectives or cooperatives, that could also help with 'early warning' to identify and assist potential trafficking victims. A comprehensive rights-based approach would be an important way forward to address in
    a coherent manner the often overlapping push factors associated with forced labour,
    migration, sex work, HIV/AIDS and trafficking

Nya Zeelands lagstiftning (som är den sexarbetarrörelsen vill ha, absolut inte Tyskland, Holland eller Nevadas):

Den nyazeeländska modellen däremot har skapat sina lagar i samråd med sexarbetarna själva. Bland annat gäller följande:

Du har rätt att neka en klient, oavsett skäl - till och med om han redan har betalat. Du kan inte bli hotad att få dina pengar tagna eller på annat sätt hotad eller pressad till att ha sex mot din vilja. En person som gör så kan få upp till 14 år i fängelse. Du behöver inte registrera dig som sexarbetare, varken om du arbetar självständigt eller på bordell. Samtliga inblandade, inklusive kunden, ska vidta alla lämpliga åtgärder (kondom) för att ha skyddat sex. Att vägra detta kan leda till dryga böter. Alla bordeller måste ha posters eller meddelanden uppsatta som uppmanar till hälsa. Att arbeta med sexarbetare utan sälja sex själv, som "samordnare", till exempel som bordellägare eller receptionist, kräver licens. Den ansökan kostar pengar och du kan bli nekad om du finns i brottsregistret. Sexarbetare har rätt att arbeta trots tidigare domar i belastningsregistret. Upp till fyra sexarbetare kan samarbeta utan att det räknas som samordnare, sålänge inte någon tar betalt för något utav den andre. Är de fler än fyra måste någon av de ansöka om certifikat. Det finns lokala regleringar kring vart och hur bordeller får drivas, men de får inte förbjudas. Det finns även regleringar som påverkar hemmabaserade sexarbetare. Vill du sluta sälja sex har du rätt att gå direkt till socialbidrag. Det är förbjudet att anställa någon som är under 18 år eller låta en minderårig annonsera. Sexarbete är förbjudet för de med tillfälligt uppehållstillstånd, och immigration för och investering i sexarbete är förbjudet.  Sexarbete erkänns som arbete men erbjuds inte utav arbetsförmedlingen. De kan gå till arbetsrättsdomstolen. De avkriminaliserade inte våldet mot sexarbete, och våld mot sexarbetare tas på allvar utav polisen.
    Såhär säger indiska sexarbetare och sexarbetare från HELA VÄRLDEN:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded...

Själv var jag samtidigt i Washington:

www.youtube.com/watch?feature=player_embedded...

Laura Agustin har skrivit doktorsavhandlingen Sex at the margins:

" rel="nofollow" target="_blank">

Om att sälja sex till handikappade:

www.scarletroad.com.au/trailer/
    (Innehåller en av de mest vackra sex/erotikscener som någonsin gjorts i en film, i duschen).
    Vem har makten i den här situationen?!

Här är vi på vår egna lastbil i Pride stockholm :)) (observera låtvalet haha):

" rel="nofollow" target="_blank">

• Petite Jasmine
    sweetlife skrev 2013-01-06 17:34:25 följande:
    Petite jasmin: är det en negativ syn att man inte ska utnyttja andra människor? Herregud...

Jag skulle såklart kunna leta upp statistiska undersökningar om andelen som mår dåligt respektive bra av att sälja sex. Men vet inte om jag har tid och ork att göra det.

I vilket fall kan man ju inte förutsätta att de flesta mår bra av att sälja sex heller. Och det finns faktiskt anledning att tro att många mår dåligt av det, den föreställningen är ju trots allt inte tagen ur luften.

Ska vi istället tänka att sexköp är ok och alla mår bra av det, ända tills någon bevisat motsatsen? (vilket många iofs säkert redan har gjort). Vore det inte bättre att tänka tvärtom, att vi undviker att köpa sex så länge vi inte VET att ingen far illa av det. Och sen så är jag som sagt rätt säker på att många far illa av det, hur mycket ni än sitter och förnekar det. Tycker ni blundar för ett stort problem för att själva kunna försvara er taskiga kvinnosyn och ert eget egoistiska behov av att utnyttja andra för en stunds sexuell njutning på OLIKA villkor.
    Det är en negativ syn att påstå att sexköp är utnyttjande. I synnerhet när man vägrar lägga fram bevis för det. Ska jag behöva göra det åt dig? Ta Melissa Farley till exempel. Problemet är att hon är hårt kritiserad rent forskningsetiskt samt att hennes undersökningar baserar sig endast - och jag säger endast! - på olika hjälpmottagningar för våldsutsatta och prostituerade kvinnor. Lite som att gå in på en akutmottagning...

Så jo - precis som anti-sodomiargumenten var tagna ur luften så är anti-prostitutionargumenten det. 

Vore det inte bättre att undvika bär sålänge vi inte vet om det är slavavlönade bärplockare? Barnslavar som sytt din H&M-tröja? Undvika sex öht eftersom vi inte vet om hon vill ha sex eller egentligen något annat...

Vi kan inte veta. Vi kan kräva att människor tar sitt vuxenansvar. Om hon sedan ÅNGRAR sitt beslut att ha sex med en person, oavsett motiv (ex. pengar, drogsug, bekräftelse, fylla, whatever), så är det inget att göra åt. Shit happens. Mindre genomtänkta ligg har väl de flesta gjort. 

Ska vi förbjuda män att locka med karriär, kärlek, trygghet, barn, ja allt det där som de vet att vissa kvinnor vill höra - eftersom det är att "muta" sig till sex? Kanske är hans syfte inte ens att uppfylla sitt löfte? Är det lagligt att lova guld och gröna skogar, men sedan förvägra det? Det finns många sviniga beteenden, men som vuxen kvinna får du bannemej ta ansvar själv - och även räkna med att allt kanske inte blev så jävla bra alla gånger...

Sålänge hon inte blir tvingad eller hotad så är det hennes eget ansvar att säga ja eller nej till sex. Hon kan inte skylla på männen för att hon själv satte ut annons... Precis som hon inte kan skylla på männen hon drar hem med från krogen, eller skyller på männen för att hon gifte sig rikt... Hon kan inte skylla på sin taskiga barndom för andra grejer hon ångrar heller. Man kan ångra saker, men skyll inte på någon annan! Vuxenansvar!
  • Petite Jasmine

Här pratar Laura Agustin om exakt det jag försöker säga:

Riktig grundläggande feminism vs förtryckandde backlash-feminism!

• Petite Jasmine
    Anonym skrev 2013-01-06 18:53:35 följande:

Förstår ditt resonemang endast om du menar att en man gifter sig enkom för att få sex.
    Självklart förväntas hon ställa upp på sex om de gifter sig.
  • Petite Jasmine

Varför ska inte olyckliga städare och undersköterskor och poliser och advokater och taxichaufförer och byggnadsarbetare räddas?

Det finns gott om fakta i tråden som har representerats som visar att kriminalisera köp- och försäljning av sex inte är konstruktivt. Ingen annan har kunnat presentera annat än personligt tyckande. Du gillar inte sexköp- och försäljning. Och? Jag gillar inte tatueringar, men jag gnäller inte om att det ska förbjudas.

• Petite Jasmine
    Wittra skrev 2013-01-06 19:32:43 följande:
    Jaa du. kan du inte ge ut en riksomfattande enkät med valet prostituerad och p-vakt som val åt alla föräldrar och se vad valet faller på?

varför får jag känslan av man hellre vill se sin dotter lappa bilar än att bli påsatt mot betalning?  
    Ber vi sedan att de motivera sitt svar - först då börjar vi komma någon vart...
  • Petite Jasmine
    Anonym (Terapi) skrev 2013-01-06 19:42:17 följande:
    Jag går i terapi pga ett förflutet som hora.

Det jag diskuterar och mår dålig över är inte det faktum att jag knullat mot betalning utan att jag mår så in i helvetes dåligt över den syn folk skulle ha på mig om de visste.
    Jag vet många som känner likadant...

De är mer rädda för det, än öht rädda för sina kunder...
  • Petite Jasmine

Kolla in den här rescue raid där de låser in kvinnor från en bordell som boskap och för de till en textilarbetarfabrik för "rehabilitering". Sådant går traffickingpengar till! Bakom står socialtjänst och polis!
    Sexarbetarna själv skriker att få komma ur och bordellägaren försöker desperat tala om att det är VUXNA kvinnor de omhändertar på detta vidriga sätt!

Den börjar vid 16.30

När den visades på konferensen med 20.000 deltagare från hela världen i Washington var det många som grimaserade av obehag. Det här är vidrigt!

• Petite Jasmine
    Loriyana skrev 2013-01-06 19:48:36 följande:

Jag är emot prostitution, jag tycker människor förtjänar bättre. Men skulle aldrig någonsin se ner på någon som försörjt sig som hora...aldrig! Du är en människa och förtjänar att behandlas med kärlek och respekt, precis som alla andra.
    Så nobelt...
Svar på tråden Sex med prostituerad, erfarenheter?