• Danitra

Skulle din granne ställa upp?

Jo med ganska stor säkerhet. Om inte så svärfar, eller syster eller klasskamrat. Skulle få tag på någon som kunde vara på plats inom några minuter.

• Danitra
    lövet2 skrev 2013-01-05 21:56:07 följande:
    Intressant. Jag tyckte nog också det lät överoptimistiskt att räkna med att samtliga föräldrar i Sverige bor grannar med hjälpsamma människor, som för det första öppnar dörren om någon ringer på mitt i natten, och för det andra skjutsar dem till sjukhuset utan att det är en fråga om liv eller död.

Hos oss den här årstiden får man också räkna in väderfaktorn. Vilken granne har bilen uppvärmd mitt i natten? Ligger temperaturen mellan -20 och -30, så kanske det inte bara är att kallstarta. Lördag kväll är det just nu. Har de druckit något, så de inte kan köra?
    Tyvärr ser det ju inte så ut för alla, det tycker jag är synd. Jag tror vi skulle må bra av att lära känna våra grannar lite bättre och hjälpa varandra då och då. Inte bara för säkerheten (bättre relationer mellan grannar gör också att man hjälps åt att hålla koll på området och andras barn och egendomar) utan för vårt psykiska välmående!

De senaste åren har vi haft tur att bo med väldigt fina grannar som ställt upp i många sammanhang, och vi för dem. Hoppas att vi kommer få det lika bra efter flytten.
Svar på tråden Skulle din granne ställa upp?