• ELS

Duger jag som hästägare/fodervärd?

Vill så gärna ha en häst att pyssla om och rida på efter jobbet och på helgerna. Men vet inte om jag duger.

Gick på ridskola från 4 - 10 års ålder. Hopptävlade med ridskolans hästar vid 8-10 år på knattetävlingarna.
    Flyttade till en gård vid 9 års ålder och skaffade oss två sällskapshästar (fjording & nordsvensk)
    Tog hand om dessa hästar tillsammans med min familj och hade dom bara till skogsritter och ibland lite hoppning.

Sålde sen hästarna då de var för dyra. Så blev medryttare till två hästar som grannen hade. Red dessa ca 3 ggr i veckan och hoppade mycket på en fälttävlingsbana. Detta var under kanske 2 år.

Samtidigt började jag rida in/introducera 3 stycken b-ponnys (grannens) som skulle säljas. Men kom tyvärr inte så långt i träningen då jag började på ett internat. Så tillslut fanns inte tiden till längre.
    Fick ett stort uppehåll med ridningen därefter och har nu 6 år senare blivit medryttare till en islandshäst 1 gång i veckan. Men känner att det inte är tillräkligt.

Är min erfarenhet något att ha?

• Svar på tråden Duger jag som hästägare/fodervärd?
  • Grandmother

OM? Jag skulle låna ut min häst (som jag inte har) till dig på foder el bedöma  din duglighet som hästägare.Ja då ville jag isf träffa dig  personligen.Se vad du går för sas

• cajsasmamma

Att ha häst är så mycket mer än bara ridning.
    Vet du hur man lägger ett galoppbandage? Våtvarmtomslag? Bandagera en häst?
    Vad är symtomen på fång? Korsförlamning? Kvarka? Kolik? mm? Utan att googla?
    Vad ska du göra om din häst har något akut sjukdom och veterinären håller på och förlösa en ko 10 mil ifrån på nyårsafton?
    Hur görs den dagliga visiteringen?  Kan du lägga upp en kort och långsiktig träningsplan för en välmående och frisk häst?
    Detta är bara en bråkdel av vad som man behöver veta när man skaffa häst. Nu kommer säkert många att skriva att detta inte alls behövs och man lär sig allt eftersom. Men jag som har jobbat med problemhästar, långtids skadade hästar vet att det är okunskapen hos hästägarna som orsakar mycket lidande för hästen.

• siamesia

Jag instämmer i vad cajsasmamma skrivit. Jag har också jobbat massor med olika slags "problemhästar" som så gott som alltid har problem orsakade av okunniga ägare.

Jag tycker att du bör friska upp dina ridkunskaper ordentligt först och främst, för när du har en egen häst är det på dig ansvaret för att motionera och träna hästen så att den håller och mår bra vilar, och det är inte så lätt som man kan tro. Det krävs mycket fingertoppskänsla för att kunna känna in när din häst kommit till ett konstruktivt arbete eller när den är trött, stel, sliten eller kanske rent av halt (de flesta hältor är faktiskt inte tydligt synliga för ett okunnigt öga. När hästen väl linkar tydligt är hältan ganska svår), när den har obehag av sadeln eller om den fungerar bättre på ett visst bett.

Leta upp en bra ridskola i din närhet och börja där. De flesta moderna ridskolor arrangerar även en hel del kurser utöver ridlektionerna där du kan få mer kunskap i sådant som rör den praktiska skötseln av hästen och på ridskolan finns också erfarna och utbildade hästmänniskor som kan hjälpa dig att göra bedömningen av när du är redo att skaffa en egen häst.

Att rida på ridskola är även bra ur det perspektivet att du får rida olika sorters hästar, vilket är viktigt för att du ska kunna bilda dig en uppfattning om vad du i framtiden vill ha för någon häst. Den hästtyp du just nu tror dig passa bäst ihop med är kanske en typ av häst som du efter ett år, när du kommit igång med ridningen mer, inte längre tycker räcker till.

En vanlig åsikt som jag mött hos många nybörjare är att de tror sig gilla antingen "pigga och heta hästar" (för att de kommer ihåg att de gillade ponnyer med fart då de red som barn) eller "trygga, snälla, lugna hästar, helst islandshästar" (för att de känner sig osäkra och tror att den ridning de främst kommer vara intresserade av är lugna skogsturer). Väl uppe i sadeln är dock en "pigg, het" häst oftast alldeles för krävande för en nybörjare, och den "trygga, lugna" kan å sin sida vara för svår att få fart och styrning på när man inte har tekniken.

När nybörjaren har ridit ett tag börjar det utkristallisera sig mer tydligt vilken typ av ryttare man själv egentligen är och vad som egentligen roar en mest inom ridningen. I början tror många att hoppning och galopp är de roligaste grejerna med ridning (för så ser det ju ut från marken...), men så småningom kanske man istället upptäcker att man tycker dressyren är roligast.

Detta är också en finess med ridskolan, där får man prova på lite av varje, både hopp och dressyr och uteritt, och får många tillfällen att känna in vad man själv har mest intresse och talang för.

Att vara medryttare är toppen för "mängdträningen"- ju mer tid i sadeln desto bättre såklart!- men jag är ändå av den fasta övertygelsen att du i din sits behöver ordentliga lektioner också.

Visst är det så att det (tyvärr- jag hör till dem som efterfrågar ett hästkörkort, inte så mycket för oerfarna hästköpares som för hästarnas skull!) inte finns några hinder för vem som helst som har pengarna att köpa sig en häst idag, men skulle du envisas med att vilja hoppa direkt från ruta 0 till 100 och gå från relativ nybörjare till att själv vara hästägare, så är min bestämda rekommendation att du stallar upp hästen på ett stall där du kan få kontinuerlig hjälp med såväl skötsel som ridning, där det finns tränare du kan rida för minst ett par gånger i veckan och där någon mer kompetent hjälper dig att se till att din häst får det foder den behöver och hjälper dig att checka av hästens dagliga hälsostatus tex.

Ja, du ser att jag kallar dig "nybörjare", och det kan kanske kännas hårt eftersom du ändå red som barn och så vidare, men tyvärr är ridning färskvara och även om du kan ha nytta av att du kommer ihåg ett och annat sedan förr och av att rida islandshästen, så är dina kunskaper utifrån det du berättar i din trådstart på den nivån att jag hade placerat dig i en nybörjargrupp med max någon termins riderfarenhet om du kommit till min forna ridskola.
    Känslan och blicken för hästar mattas av ganska snabbt när man inte har kontinuerlig kontakt med hästvärlden också, och den är oerhört viktig både för att komma framåt i sin ridning och för att kunna handskas med och sköta en häst på rätt sätt.

Så: friska upp dina kunskaper rejält och se drömmen om en egen häst som ett mål att arbeta mot:)! Det är härligt att ha sin egen häst, men samtidigt ett enormt, enormt ansvar, eftersom hästar inte kan prata människospråk och tala om för dig hur något känns eller om de behöver mer eller mindre av något. De är utlämnade åt oss, och vi måste förvalta vår möjlighet att ha häst med stor respekt!

• ELS

Hej cajsasmamma & siamesia!
    Jag vill tacka er för att ni har tagit ner mej till jorden igen.
    Har letat mig fram lite efter utbildningar på allmän skötsel på häst men hittar tyvärr ingenting här i närheten.
    Däremot så vet jag och vill bli duktigare i ämnet och bli en "värdig" hästägare eller fodervärd.

Hade först och främst tänkt i allafall att jag ska vara mer i stallet. Jag har en vän där som är jätteduktig på hästar och han kan nog lära mig mycket. Sen tänkte jag att jag i allafall kan skaffa lite böcker lära mig delvis på så sätt.
    Men som sagt prio 1 bli mer observationer, lyssna mycket och vara med mer överlag när min vän ska träna och sköta sina häsar. Typ som lärling.

Har dessutom fått ett erbjudande att låna en av hans hästar (hafflinger sto) under en kortare period så jag få känna av ansvaret och den tid det tar att ha häst. Och han har också erbjudit mig att han kan komma hem till mig lite titt som tätt och ge mig tips och sånt under vistelsen. Men det blir ett senare problem. Vill lära mig mer först, sen kommer ju ytterligare "hinder" om att fixa till en box, sätta upp stängsel till hage, snygga till ridbanan (som nu är en enda stor parkering för tillfället) osv.     

Svar på tråden Duger jag som hästägare/fodervärd?