Inlägg från: ELS |Visa alla inlägg
  • ELS

Duger jag som hästägare/fodervärd?

Vill så gärna ha en häst att pyssla om och rida på efter jobbet och på helgerna. Men vet inte om jag duger.

Gick på ridskola från 4 - 10 års ålder. Hopptävlade med ridskolans hästar vid 8-10 år på knattetävlingarna.
    Flyttade till en gård vid 9 års ålder och skaffade oss två sällskapshästar (fjording & nordsvensk)
    Tog hand om dessa hästar tillsammans med min familj och hade dom bara till skogsritter och ibland lite hoppning.

Sålde sen hästarna då de var för dyra. Så blev medryttare till två hästar som grannen hade. Red dessa ca 3 ggr i veckan och hoppade mycket på en fälttävlingsbana. Detta var under kanske 2 år.

Samtidigt började jag rida in/introducera 3 stycken b-ponnys (grannens) som skulle säljas. Men kom tyvärr inte så långt i träningen då jag började på ett internat. Så tillslut fanns inte tiden till längre.
    Fick ett stort uppehåll med ridningen därefter och har nu 6 år senare blivit medryttare till en islandshäst 1 gång i veckan. Men känner att det inte är tillräkligt.

Är min erfarenhet något att ha?

• Svar på tråden Duger jag som hästägare/fodervärd?
  • ELS

Hej cajsasmamma & siamesia!
    Jag vill tacka er för att ni har tagit ner mej till jorden igen.
    Har letat mig fram lite efter utbildningar på allmän skötsel på häst men hittar tyvärr ingenting här i närheten.
    Däremot så vet jag och vill bli duktigare i ämnet och bli en "värdig" hästägare eller fodervärd.

Hade först och främst tänkt i allafall att jag ska vara mer i stallet. Jag har en vän där som är jätteduktig på hästar och han kan nog lära mig mycket. Sen tänkte jag att jag i allafall kan skaffa lite böcker lära mig delvis på så sätt.
    Men som sagt prio 1 bli mer observationer, lyssna mycket och vara med mer överlag när min vän ska träna och sköta sina häsar. Typ som lärling.

Har dessutom fått ett erbjudande att låna en av hans hästar (hafflinger sto) under en kortare period så jag få känna av ansvaret och den tid det tar att ha häst. Och han har också erbjudit mig att han kan komma hem till mig lite titt som tätt och ge mig tips och sånt under vistelsen. Men det blir ett senare problem. Vill lära mig mer först, sen kommer ju ytterligare "hinder" om att fixa till en box, sätta upp stängsel till hage, snygga till ridbanan (som nu är en enda stor parkering för tillfället) osv.     

Svar på tråden Duger jag som hästägare/fodervärd?