Skriker vid bröstet
Hej. Jag har tvillingar på fyra månader (föddes sex veckor för tidigt). I början sondmatades de och därefter har jag helammat dem vilket fungerat bra. Problemen har främst bestått i ont i magen med mycket gaser osv. De har alltid varit glupska, ätit snabbt (5-15 min per barn), och alltid kräkts efter maten. De har varit svårrapade, börjar dock bli bättre nu. Trots att de är fyra månader nu så har de fortfarande ont i magen, framförallt dagtid, precis innan de ska äta (äter ca var ttredje timme), under amningen och precis efter amningen. De sträcker på hela kroppen så att de blir som en fiolsträng och skriker, och det kommer i intervaller. Sista veckorna har de fått allt större problem att amma. Framförallt dagtid så får de ofta så pass ont i magen under amningen att de inte kan äta något mer. Oftast hinner de äta några minuter innan det sker, men det händer också att det händer direkt de börjar suga. Jag brukar försöka lugna dem, ta upp dem och rapa dem och sedan försöka lägga tillbaka dem till bröstet. Men, så fort jag försöker läggga tillbaka dem så sträcker de på sig igen som en fiolsträng och skriker och försöker inte ens suga mer. Dtta börjar bli riktigt frustrerande och känslan är att de inte får i sig tillräckligt med mat. Bajset har blivit grönt. Jag tror att jag har en kraftig utdrivningsreflex, de börjar ofta hosta och sätta i halsen nästan direkt som de börjar suga. Och eftersom de i princip alltid kräks en hel del efter maten (när de inte fått ont och behövt avbryta) så är inte känslan att jag har för lite mjölk. Om jag klämmer ihop bröstet efter att de slutat suga så kommer det en stråle med mjölk. De sväljer säkert en hel del luft pga detta och det bidrar säkert till magontet. Men, nånting har ju förändrats de senaste veckorna vid själva amningen och jag begriper inte vad det är. Pånatten går det nästan alltid bra att amma och de äter tills de somnar vid bröstet. Kanske de äter långsammare då eftersom de är trötta? Jag börjar bli desperat och i morse gav jag den ena ersättning på flaska då han inte kunde (el ville?) ta bröstet, vilket gick bra. Är det någon som har liknande erfarenheter och kanske kan komma med några tips?