• Anaya

Skriker vid bröstet

Hej. Jag har tvillingar på fyra månader (föddes sex veckor för tidigt). I början sondmatades de och därefter har jag helammat dem vilket fungerat bra. Problemen har främst bestått i ont i magen med mycket gaser osv. De har alltid varit glupska, ätit snabbt (5-15 min per barn), och alltid kräkts efter maten. De har varit svårrapade, börjar dock bli bättre nu. Trots att de är fyra månader nu så har de fortfarande ont i magen, framförallt dagtid, precis innan de ska äta (äter ca var ttredje timme), under amningen och precis efter amningen. De sträcker på hela kroppen så att de blir som en fiolsträng och skriker, och det kommer i intervaller. Sista veckorna har de fått allt större problem att amma. Framförallt dagtid så får de ofta så pass ont i magen under amningen att de inte kan äta något mer. Oftast hinner de äta några minuter innan det sker, men det händer också att det händer direkt de börjar suga. Jag brukar försöka lugna dem, ta upp dem och rapa dem och sedan försöka lägga tillbaka dem till bröstet. Men, så fort jag försöker läggga tillbaka dem så sträcker de på sig igen som en fiolsträng och skriker och försöker inte ens suga mer. Dtta börjar bli riktigt frustrerande och känslan är att de inte får i sig tillräckligt med mat. Bajset har blivit grönt. Jag tror att jag har en kraftig utdrivningsreflex, de börjar ofta hosta och sätta i halsen nästan direkt som de börjar suga. Och eftersom de i princip alltid kräks en hel del efter maten (när de inte fått ont och behövt avbryta) så är inte känslan att jag har för lite mjölk. Om jag klämmer ihop bröstet efter att de slutat suga så kommer det en stråle med mjölk. De sväljer säkert en hel del luft pga detta och det bidrar säkert till magontet. Men, nånting har ju förändrats de senaste veckorna vid själva amningen och jag begriper inte vad det är. Pånatten går det nästan alltid bra att amma och de äter tills de somnar vid bröstet. Kanske de äter långsammare då eftersom de är trötta? Jag börjar bli desperat och i morse gav jag den ena ersättning på flaska då han inte kunde (el ville?) ta bröstet, vilket gick bra. Är det någon som har liknande erfarenheter och kanske kan komma med några tips?

• Svar på tråden Skriker vid bröstet
  • Ena

Det hände samma sak med mon pojke när han föddes... Gick inte alls att amma han grät tills han inte kunde andas så jag gav honom ersättning... Det gick hur bra som helst.. Men ring 1177 o fråga dem har dem börjat gå ner i vikt??

• Flickan och kråkan

Det låter som du har mycket mjölk. Det som händer då är att små barn inte riktigt hinner med, vilket gör att de sväljer mycket luft när de ammar. Dessutom så får de inte i sig den feta mjölken på slutet och även om de dricker mycket så går den mindre feta mjölken snabbare genom mage = grönt bajs och dessutom kan de gå upp sämre i vikt.

Detta är inte ett ovanligt problem. Jag har haft överproduktion med båda. Det mest effektiva brukar vara att blockamma. Blockamma innebär att man ammar från samma bröst flera amningstillfällen på raken - 3-4 gånger - innan man byter bröst och gör likadant med det och så vidare. På det viset minskar produktionen och barnet får i sig den fetare mjölken de senare amningstillfällena på samma bröst.

Nätter går ofta bättre när man har överproduktion eftersom man oftast liggammar då. När man liggammar rinner mjölken långsammare. Har man mycket mjölk och/eller snabb utdrivningsreflex så är madonnapositionen (liggande barn i sittande mammas famn) väst ur svälja-luft-perspektiv. 

• Anaya

Tack för svaret. Ja, jag har också haft de funderingarna men känns som att alla man berättar åt (inkl bvc) tror att man har för lite mjölk. Man får liksom hela tiden försvara sig. Pjkarna har hela tien gått upp bra i vikt, ska vägas på bvc på måndag, ska bli spännande att se om det fortsatt så även efter att det börjat krångla. Blockamning låter intressant men blir nog svårt eftersom jag har tvillingar. Kanske möjligtvis att man skulle testa ge ersättning varannat mål för att minska produktionen. Är dock lite rädda att de ska börja föredra flaska då. Tror att jag ska börja försöka liggamma om möjligt, även dagtid. Som det är nu liggammar jag inte heller nattetid eftersom jag brukar somna då och missar ge den andra pojken mat. På nätterna brukar det ju inte vara några problem, men då är pojkarna så sömniga och äter lugnare då vilket jag tror är anledningen att de fungerar bättre... Fungerar inte det så kan jag ju testa ersättning. Börjar bli väldigt trött på magontet och sömnlösa nätter nu...

• Flickan och kråkan
    Anaya skrev 2013-01-05 13:36:29 följande:
    Tack för svaret. Ja, jag har också haft de funderingarna men känns som att alla man berättar åt (inkl bvc) tror att man har för lite mjölk. Man får liksom hela tiden försvara sig. Pjkarna har hela tien gått upp bra i vikt, ska vägas på bvc på måndag, ska bli spännande att se om det fortsatt så även efter att det börjat krångla. Blockamning låter intressant men blir nog svårt eftersom jag har tvillingar. Kanske möjligtvis att man skulle testa ge ersättning varannat mål för att minska produktionen. Är dock lite rädda att de ska börja föredra flaska då. Tror att jag ska börja försöka liggamma om möjligt, även dagtid. Som det är nu liggammar jag inte heller nattetid eftersom jag brukar somna då och missar ge den andra pojken mat. På nätterna brukar det ju inte vara några problem, men då är pojkarna så sömniga och äter lugnare då vilket jag tror är anledningen att de fungerar bättre... Fungerar inte det så kan jag ju testa ersättning. Börjar bli väldigt trött på magontet och sömnlösa nätter nu...
    Tänkte inte på att du hade tvillingar. Hm. Nej, lite mjölk låter det inte som du har - tvärtom som sagt. Jag vände mig till amningscentrum på Karolinska när jag hade problem med första barnet som satte i halsen och blev gasig och hela baletten. Det var de som rekommenderade mig blockamningen och berättade hur jag skulle gå till väga. Om jag hade varit du och vill amma så skulle jag kontakta dem. Jag bor i en helt annan del av landet och fick jättefin hjälp.
  • Anaya

Jag har skrivit mail till amningshjälpen och de trodde precis som du att problemet är överproduktion och kraftig utdrivningsreflex. Rådet är att blockamma trots att det är två barn, tre timmar på varje sida. Får testa det då, känns dock väldigt osäkert om barn nr 2 får i sig tillräckligt m mat. Men isf får jag väl ge dem oftare...

• Anaya

Pumpade du ur brösten innan du började blockamma? Det står det att man ska göra i en artikel amningshjälpen länkade till...

• Flickan och kråkan
    Anaya skrev 2013-01-05 18:15:30 följande:
    Pumpade du ur brösten innan du började blockamma? Det står det att man ska göra i en artikel amningshjälpen länkade till...
    Nej
  • Flickan och kråkan
    Anaya skrev 2013-01-05 18:13:31 följande:
    Jag har skrivit mail till amningshjälpen och de trodde precis som du att problemet är överproduktion och kraftig utdrivningsreflex. Rådet är att blockamma trots att det är två barn, tre timmar på varje sida. Får testa det då, känns dock väldigt osäkert om barn nr 2 får i sig tillräckligt m mat. Men isf får jag väl ge dem oftare...
    Dina bröst är ju anpassade till två barn eftersom du helammat två barn så länge. Din kropp producerar ju därmed mer än någon med ett barn. Det borde inte (i teorin i alla fall) bli någon skillnad med två än ett. Eftersom de inte ammar så länge så kan du ju bara se till att byta ordning när du byter bröst.

Det jag grunnar på är dock att amningshjälpen sa 3 timmar till dig. Låter lite i mina öron. Amningscentrum på karolinska sa 3 helst 4 amningstillfällen på raken. Nu ammade jag fritt så gick på tid istället. Blev ungefär 6 timmar på ett bröst och bytte sedan. Du ammade ju redan så pass sällan som 3h.... 
  • Anaya

Hej igen. Tänkte bara berätta hur det gått. Blockamningen var riktigt jobbig (es barn nr två aldrig åt sig mätt och jag var tvungen att växla vem som fick först oavsett vem av dem som var hungrig först). Det resulterade i att pojkarna ville äta oftare men hade fortfarande lika ont i magen vid amning. Vi har kommit fram till att orsaken är reflux och inte för mycket mjölk. De har nu refluxbehandling och vi hoppas att det snart blir bättre...

Svar på tråden Skriker vid bröstet