• Malva05

Att sälja lägenhet utan att anlita en mäklare?

Hej förlåt tsk att jag lånar tråden lite, men en fråga till alla er här? Är detta försäljningar i södra sverige? Jag köpte en HSB bostadsrätt för ca 11 år sen för ynka 20 000 kr och det gick till på så vis att jag såg en annons på lägenheten på blocket och ringde på den och fick komma och kolla och nappade på direkten. Det enda vi gjorde sen var att besöka HSB kontoret med säljaren där vi betalade kontant till ägaren och ja HSB tanten bevittna betalningen

Innan vi skrev på pappren var vi tvungna att få ett papper påskrivet av vise värden i föreningen att vi var godkända köpare (vet inte exakt vad dom kollar) men ja det jag undrar mest var , varför dessa försäkringar och besiktningar av lägenheten? Vi hade inget sånt och ja jag trodde ju att när man sålde själv att man själv avgjorde hur avtalet och hur köpet skulle vara (som sagt detta att köparen måste godkännas går ju inte att komma förbi) men ja jag tänkte mer på detta att ja kan sälja lägenheten i befintligt skick och ja att man kanske själv bestämmer hur pass lägenheten ska vara utstädad mm med köparen. Men ja åter till frågan måste man som säljare besikta lägenheten och ha dessa försäkringar mm eller är det upp till köparen att kräva detta? Sen förstår ja ju att det är lättare att sälja om man har dessa, och när man säljer eller köper i Stockholm och andra större städer så vill man nog ha vissa garantier då det handlar om miljonbelopp även för småa bostäder. Men här är det lite annorlunda, men ja vår lägenhet har ökat väldigt i värde (samt att när vi köpte så var säljaren i stort behov att bli av med den) där av priset. Nu har en lika dan lägenhet blivit såld för 300 000 ca Så få se vad vi får för våren då det blir dags att sälja för oss.

Svar på tråden Att sälja lägenhet utan att anlita en mäklare?