Att sälja lägenhet utan att anlita en mäklare?
Hur bra är det? Har någon här gjort det? Erfarenhet? Hur ordnar man i så fall det praktiska kring juridik?
Hur bra är det? Har någon här gjort det? Erfarenhet? Hur ordnar man i så fall det praktiska kring juridik?
Ja, vi har gjort det. Vi använde oss enbart av bostadsrättsföreningens egna kontrakt (HSB-förening) och köparen hade in en besiktningsman och vi skaffade dolda fel-försäkring. Betalning gjordes via bankväxel.
Det är ju egentligen inga större knepigheter så länge ingenting blir fel i framtiden.
Tack för ditt svar! Det låter ju inte så komplicerat. Funderar också på det. Var skaffar man den försäkringen? Ursäkta om det är en dumm fråga, vad är bankväxel?
Jag har också sålt min hsb lägenhet utan mäklare! Kändes super enkelt och bäst av allt var alla pengar jag sparade! Det var inte lite heller. Mäklare är ju svindyra!
Hej Singoallaa,
Tack för ditt svar också. Kan du skriva lite mer om hur det hela går till, rent praktiskt, om det är ok? Det känns dummt att jag inte vet var jag ska börja :) Har i alla fall bokat in några visningar. En kille frågade om jag hade "fastighetsbeteckning" som han behövde för att få lönelöfte på banken? Vad är det för någonting och behövs det för lönelöften?
Folk verkar av nån anledning tro att mäklare är ett måste, när det mest betyder en rejäl förlust i rena pengar.., själv skulle jag aldrig anlita en mäklare, för det finns eg ingenting dom gör, som inte jag själv kan göra bättre å långt billigare..
Tack alla ni smarta människor :) nu känner jag mig mycket tryggare :)
Alltså för att förtydliga köparen betalar sin egen medlemskap på 500kr. Jag själv som valde att gå urfick sedan tillbaka mina egna pengar som jag betalade när jag köpte lägenheten. Mycket flyter på av sig själv ska du se. Köparen får ju göra sin egen del också! Lycka till! Glömde också skriva att jag efter vi varit på banken följde med hem till lägenheten där jag visade den tom på möbler och renstädad och förklarade ytterligare detaljer om lägenheten! Lycka till!
Tack singoallaa dig också! Hade inte förväntat mig att jag ska få så stor respons och förtydligande här. Känner mig ju redo och lite påläst nu i alla fall :)
Jag och min sambo bestämde oss för att sälja utan mäklare, men vi hade aldrig gjort det innan och hade hundra frågor. Men jag tyckte inte det fanns något bra forum för det. Så nu ett år efter har jag lanserat www.bodeal.se, tipsen på sidan är skrivna av en mäklare och avtalet är godkänt av jurist. Kolla gärna där!
Hej, jag har köpt bostadsrätt både inom Riksbyggen samt HSB och sålt inom HSB på egen hand. Inga problem alls. Bostadsrättsföreningen hjälpte till med blanketten som skulle fyllas i. Betalning skedde med direktöverföring mellan våra bankkonton.
Hur jag skulle göra om jag sålde min lägenhet idag är jag dock inte helt säker på. Den har ökat väldigt mycket i värde och är nu uppe i så stort belopp att jag nog inte vågat sälja annat än via mäklare då jag tror att jag på det sättet skulle kunna få ut ett högre försäljningspris.
Min man har sålt via mäklare och han förhandlade först ner arvodet rejält och fick dessutom ett försäljningspris som slutade på 150% mer än utgångsbudet då det blev en väldans budgivning. Den hade varit svår att klara av på egen hand.
Hej förlåt tsk att jag lånar tråden lite, men en fråga till alla er här? Är detta försäljningar i södra sverige? Jag köpte en HSB bostadsrätt för ca 11 år sen för ynka 20 000 kr och det gick till på så vis att jag såg en annons på lägenheten på blocket och ringde på den och fick komma och kolla och nappade på direkten. Det enda vi gjorde sen var att besöka HSB kontoret med säljaren där vi betalade kontant till ägaren och ja HSB tanten bevittna betalningen
Innan vi skrev på pappren var vi tvungna att få ett papper påskrivet av vise värden i föreningen att vi var godkända köpare (vet inte exakt vad dom kollar) men ja det jag undrar mest var , varför dessa försäkringar och besiktningar av lägenheten? Vi hade inget sånt och ja jag trodde ju att när man sålde själv att man själv avgjorde hur avtalet och hur köpet skulle vara (som sagt detta att köparen måste godkännas går ju inte att komma förbi) men ja jag tänkte mer på detta att ja kan sälja lägenheten i befintligt skick och ja att man kanske själv bestämmer hur pass lägenheten ska vara utstädad mm med köparen. Men ja åter till frågan måste man som säljare besikta lägenheten och ha dessa försäkringar mm eller är det upp till köparen att kräva detta? Sen förstår ja ju att det är lättare att sälja om man har dessa, och när man säljer eller köper i Stockholm och andra större städer så vill man nog ha vissa garantier då det handlar om miljonbelopp även för småa bostäder. Men här är det lite annorlunda, men ja vår lägenhet har ökat väldigt i värde (samt att när vi köpte så var säljaren i stort behov att bli av med den) där av priset. Nu har en lika dan lägenhet blivit såld för 300 000 ca Så få se vad vi får för våren då det blir dags att sälja för oss.
Ni kan sälja utan mäklarens förmedling och endast skriva papper hos mäklaren de brukar ta runt 1000kr.
Det går även att skriva med banken.
Folk verkar av nån anledning tro att mäklare är ett måste, när det mest betyder en rejäl förlust i rena pengar.., själv skulle jag aldrig anlita en mäklare, för det finns eg ingenting dom gör, som inte jag själv kan göra bättre å långt billigare..
Såg nu att detta är en gammal tråd, märkligt att den låg överst bland inläggen.