• Nenna01

Att sälja lägenhet utan att anlita en mäklare?

Hur bra är det? Har någon här gjort det? Erfarenhet? Hur ordnar man i så fall det praktiska kring juridik?

• Svar på tråden Att sälja lägenhet utan att anlita en mäklare?
  • riboflavin

Ja, vi har gjort det. Vi använde oss enbart av bostadsrättsföreningens egna kontrakt (HSB-förening) och köparen hade in en besiktningsman och vi skaffade dolda fel-försäkring. Betalning gjordes via bankväxel.

Det är ju egentligen inga större knepigheter så länge ingenting blir fel i framtiden. 

Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2013-01-04 17:57:38 följande:
    Ja, vi har gjort det. Vi använde oss enbart av bostadsrättsföreningens egna kontrakt (HSB-förening) och köparen hade in en besiktningsman och vi skaffade dolda fel-försäkring. Betalning gjordes via bankväxel.

Det är ju egentligen inga större knepigheter så länge ingenting blir fel i framtiden. 
    Förtydligande, har både köpt och sålt privat utan inblandad mäklare. Köpt och sålt BR-radhus, och köpt BR-lägenhet.
  • Nenna01

Tack för ditt svar! Det låter ju inte så komplicerat. Funderar också på det. Var skaffar man den försäkringen? Ursäkta om det är en dumm fråga, vad är bankväxel?

• Singoallaa

Jag har också sålt min hsb lägenhet utan mäklare! Kändes super enkelt och bäst av allt var alla pengar jag sparade! Det var inte lite heller. Mäklare är ju svindyra!

• Nenna01

Hej Singoallaa,

Tack för ditt svar också. Kan du skriva lite mer om hur det hela går till, rent praktiskt, om det är ok? Det känns dummt att jag inte vet var jag ska börja :) Har i alla fall bokat in några visningar. En kille frågade om jag hade "fastighetsbeteckning" som han behövde för att få lönelöfte på banken? Vad är det för någonting och behövs det för lönelöften? 

• riboflavin
    Nenna01 skrev 2013-01-04 18:06:23 följande:
    Tack för ditt svar! Det låter ju inte så komplicerat. Funderar också på det. Var skaffar man den försäkringen? Ursäkta om det är en dumm fråga, vad är bankväxel?
    Föreningen skötte allt pappersarbete åt oss, vi anmälde på en blankett att vi vill sälja och till vem, och föreningen gjorde en kreditkoll på köparen och skickade sen ut kontrakten för påskrivning.

Vi har via vårt vanliga försäkringsbolag. Den heter säljar-ansvarsförsäkring och täcker kostnader som vi kan bli skyldiga att ersätta köparen med under de 10 år som vi är ansvariga för dolda fel i huset.

En bankväxel är lite som en check kopplad till ett konto som banken förfogar över. Om jag ska köpa en lägenhet så sätter jag över beloppet på bankens konto, och får en papperslapp. På denna skriver jag mottagarens namn och personuppgifter. Denne går till banken, legitimerar sig och får pengarna överförda till sig. Säkrar så att jag inte kan stoppa överföringen som jag skulle kunna gjort om jag betalat via intrenetbank.   
  • giftfri

Folk verkar av nån anledning tro att mäklare är ett måste, när det mest betyder en rejäl förlust i rena pengar.., själv skulle jag aldrig anlita en mäklare, för det finns eg ingenting dom gör, som inte jag själv kan göra bättre å långt billigare..

Vi män är aldrig otrogna.., vi bara övar på andra kvinnor för att vår partner ska få bättre sex...
  • Nenna01

Tack alla ni smarta människor :) nu känner jag mig mycket tryggare :)

• Singoallaa
    Nenna01 skrev 2013-01-04 18:13:35 följande:
    Hej Singoallaa, Tack för ditt svar också. Kan du skriva lite mer om hur det hela går till, rent praktiskt, om det är ok? Det känns dummt att jag inte vet var jag ska börja :) Har i alla fall bokat in några visningar. En kille frågade om jag hade "fastighetsbeteckning" som han behövde för att få lönelöfte på banken? Vad är det för någonting och behövs det för lönelöften? 

Ja jag kanske inte minns allt då jag sålde min lägenhet 2009. Det första jag gjorde var att jag ringde min hsb vice värd och frågade honom vad jag behövde. Skrev ner detta på en lapp. De hade inga förtryckta kontrakt att ge mig så jag köpte en på akademibokhandeln, dessa heter "avtal om överlåtelse av bostadsrätt". Detta gjorde jag sedan jag fått ett bud på min lägenhet. La ut den på blocket och ganska många hörde av sig, det blev en viss budgivning så jag fick ut lite mer än det satta priset! Tjejen som la budet kom hem till mig och skrev sedan på överlåtelse blanketterna! Tre sådana exemplar behöver du, alltså tre st "överlåtelse av bostadsrätt" avtal, en till dig själv, en till köparen och den tredje ska din hsb förening ha! Jag fyllde i alla uppgifter jag kunde på kontrakten som priset, handpenningen på 10% (som är viktig enlig mig ifall köparen backar så får jag ersättningen för besväret), mina adressuppgifter, personnummer, datum för överlåtelsen osv....så när hon kom så hade hon bara sin namnteckning att skriva under! Sedan ska köparen föra över handpenningen in till ditt konto. Ja du kan även ringa huvudkontoret för mer info, vilket jag också gjorde. HSB medlemmskap behöver köparen också få! Kostar typ 500kr. Sedan är det lugnt i ca tre månader, man brukar ha det som utflyttningsperiod. Ja och du bokar tid med din hsb värd en besiktningstid där han går igenom din lägenhet att den är i bra skick, typ alla elkontakter och golvbrunnen i toaletten tittar dom på och vi gick också ner till tvättstugan osv, köparen är med vid den besiktningen. Köparen bokar tid på sin bank det datumet köparen flyttar in, som ni bestämt, och då har du flyttat ut och städat grundligt i hela lägenheten. Ni möts upp på banken där banken sköter allt där, du tar med dig alla nycklarna och så för de över återstående pengar! Det ÄR lätt att sälja du måste bara ringa lite och så. Skriver från en Ipad, ursäkta att det saknas styckeindelningar!
  • Singoallaa

Alltså för att förtydliga köparen betalar sin egen medlemskap på 500kr. Jag själv som valde att gå urfick sedan tillbaka mina egna pengar som jag betalade när jag köpte lägenheten. Mycket flyter på av sig själv ska du se. Köparen får ju göra sin egen del också! Lycka till! Glömde också skriva att jag efter vi varit på banken följde med hem till lägenheten där jag visade den tom på möbler och renstädad och förklarade ytterligare detaljer om lägenheten! Lycka till!

• Nenna01

Tack singoallaa dig också! Hade inte förväntat mig att jag ska få så stor respons och förtydligande här. Känner mig ju redo och lite påläst nu i alla fall :)

• Camilla Östberg

Jag och min sambo bestämde oss för att sälja utan mäklare, men vi hade aldrig gjort det innan och hade hundra frågor. Men jag tyckte inte det fanns något bra forum för det. Så nu ett år efter har jag lanserat www.bodeal.se, tipsen på sidan är skrivna av en mäklare och avtalet är godkänt av jurist. Kolla gärna där!

• XEmmabus

Hej, jag har köpt bostadsrätt både inom Riksbyggen samt HSB och sålt inom HSB på egen hand. Inga problem alls. Bostadsrättsföreningen hjälpte till med blanketten som skulle fyllas i. Betalning skedde med direktöverföring mellan våra bankkonton.

Hur jag skulle göra om jag sålde min lägenhet idag är jag dock inte helt säker på. Den har ökat väldigt mycket i värde och är nu uppe i så stort belopp att jag nog inte vågat sälja annat än via mäklare då jag tror att jag på det sättet skulle kunna få ut ett högre försäljningspris.

Min man har sålt via mäklare och han förhandlade först ner arvodet rejält och fick dessutom ett försäljningspris som slutade på 150% mer än utgångsbudet då det blev en väldans budgivning. Den hade varit svår att klara av på egen hand.

• Malva05

Hej förlåt tsk att jag lånar tråden lite, men en fråga till alla er här? Är detta försäljningar i södra sverige? Jag köpte en HSB bostadsrätt för ca 11 år sen för ynka 20 000 kr och det gick till på så vis att jag såg en annons på lägenheten på blocket och ringde på den och fick komma och kolla och nappade på direkten. Det enda vi gjorde sen var att besöka HSB kontoret med säljaren där vi betalade kontant till ägaren och ja HSB tanten bevittna betalningen

Innan vi skrev på pappren var vi tvungna att få ett papper påskrivet av vise värden i föreningen att vi var godkända köpare (vet inte exakt vad dom kollar) men ja det jag undrar mest var , varför dessa försäkringar och besiktningar av lägenheten? Vi hade inget sånt och ja jag trodde ju att när man sålde själv att man själv avgjorde hur avtalet och hur köpet skulle vara (som sagt detta att köparen måste godkännas går ju inte att komma förbi) men ja jag tänkte mer på detta att ja kan sälja lägenheten i befintligt skick och ja att man kanske själv bestämmer hur pass lägenheten ska vara utstädad mm med köparen. Men ja åter till frågan måste man som säljare besikta lägenheten och ha dessa försäkringar mm eller är det upp till köparen att kräva detta? Sen förstår ja ju att det är lättare att sälja om man har dessa, och när man säljer eller köper i Stockholm och andra större städer så vill man nog ha vissa garantier då det handlar om miljonbelopp även för småa bostäder. Men här är det lite annorlunda, men ja vår lägenhet har ökat väldigt i värde (samt att när vi köpte så var säljaren i stort behov att bli av med den) där av priset. Nu har en lika dan lägenhet blivit såld för 300 000 ca Så få se vad vi får för våren då det blir dags att sälja för oss.

• Carl Zide
    De flesta mäklare är riktigt dyra och tillåter inte att du som säljare medverkar och svarar på frågor direkt från potentiella köpare, trots att 80% av alla bostadsköpare vill tala med den nuvarande ägaren.

Ett sätt är att sälja själv med hjälp av Mäklarsäkrat, HSB, BoDeal och andra leverantörer av avtalshjälp.

Ett alternativ för de som vill hitta så många potentella köpare som möjöigt och maximera fösäljningspriset är att använda mäklare med lågt fast pris som till exempel Hemverket för 10 000 kronor eller Privatmaklaren för 15000 kronor. Då ingår värdering, fotografering, objektbeskrivning, annonsering, budivning och juridisk hjälp från registrerade mäklare.
  • Noname00

Ni kan sälja utan mäklarens förmedling och endast skriva papper hos mäklaren de brukar ta runt 1000kr.
    Det går även att skriva med banken.

• Noname00
    giftfri skrev 2013-01-04 18:20:04 följande:

Folk verkar av nån anledning tro att mäklare är ett måste, när det mest betyder en rejäl förlust i rena pengar.., själv skulle jag aldrig anlita en mäklare, för det finns eg ingenting dom gör, som inte jag själv kan göra bättre å långt billigare..

Vad syftar du på när det är en rejäl förlust?
  • Noname00

Såg nu att detta är en gammal tråd, märkligt att den låg överst bland inläggen.

Svar på tråden Att sälja lägenhet utan att anlita en mäklare?