Nenna01 skrev 2013-01-04 18:13:35 följande:
Hej Singoallaa, Tack för ditt svar också. Kan du skriva lite mer om hur det hela går till, rent praktiskt, om det är ok? Det känns dummt att jag inte vet var jag ska börja :) Har i alla fall bokat in några visningar. En kille frågade om jag hade "fastighetsbeteckning" som han behövde för att få lönelöfte på banken? Vad är det för någonting och behövs det för lönelöften?
Ja jag kanske inte minns allt då jag sålde min lägenhet 2009. Det första jag gjorde var att jag ringde min hsb vice värd och frågade honom vad jag behövde. Skrev ner detta på en lapp. De hade inga förtryckta kontrakt att ge mig så jag köpte en på akademibokhandeln, dessa heter "avtal om överlåtelse av bostadsrätt". Detta gjorde jag sedan jag fått ett bud på min lägenhet. La ut den på blocket och ganska många hörde av sig, det blev en viss budgivning så jag fick ut lite mer än det satta priset! Tjejen som la budet kom hem till mig och skrev sedan på överlåtelse blanketterna! Tre sådana exemplar behöver du, alltså tre st "överlåtelse av bostadsrätt" avtal, en till dig själv, en till köparen och den tredje ska din hsb förening ha! Jag fyllde i alla uppgifter jag kunde på kontrakten som priset, handpenningen på 10% (som är viktig enlig mig ifall köparen backar så får jag ersättningen för besväret), mina adressuppgifter, personnummer, datum för överlåtelsen osv....så när hon kom så hade hon bara sin namnteckning att skriva under! Sedan ska köparen föra över handpenningen in till ditt konto. Ja du kan även ringa huvudkontoret för mer info, vilket jag också gjorde. HSB medlemmskap behöver köparen också få! Kostar typ 500kr. Sedan är det lugnt i ca tre månader, man brukar ha det som utflyttningsperiod. Ja och du bokar tid med din hsb värd en besiktningstid där han går igenom din lägenhet att den är i bra skick, typ alla elkontakter och golvbrunnen i toaletten tittar dom på och vi gick också ner till tvättstugan osv, köparen är med vid den besiktningen. Köparen bokar tid på sin bank det datumet köparen flyttar in, som ni bestämt, och då har du flyttat ut och städat grundligt i hela lägenheten. Ni möts upp på banken där banken sköter allt där, du tar med dig alla nycklarna och så för de över återstående pengar! Det ÄR lätt att sälja du måste bara ringa lite och så. Skriver från en Ipad, ursäkta att det saknas styckeindelningar!