• Blingbling

Munkpeppar?

Tuvalina skrev 2013-03-07 19:59:02 följande:
    BlingBling, låter som en jättebra idé att använda progesteron. Hur mycket av krämen har du tagit? En så liten klick som är märkt som en gul prick på baksidan av tuben är 5 mg. Du måste ta minst  20 mg per dag för att det ska ha någon effekt. Be annars att få utskrivet lutinus vaginala tabletter. De är bioidentiska som krämen. Vissa behöver mer. I de vaginala tabletterna är det stor dos. Jag har vid tillfällen delat på vaginaltabletterna och då tyckt jag funnit en bra balans. Jag har känt det eftersom ömheten i brösten har gått ned. Tänkt att det blivit balans då. Jag har läst att man minst ska ha 50 - 60 i progesteronvärde för att det ska räknas som hållbart för en graviditet men enligt Sveriges refernsvärden så är det mindre. Har testat min progesteronhalt en gång och då hade jag 31 oh det var godkänt enligt referensvärde man som sagt... lite mer ska det nog vara för att man ska må bra. Jag har förmodad östrogendominans eftersom jag har för svag ägglossning och ömma bröst i början på menscykeln. Denna cykel har det dock vare bättre. Kanske munkpepparns förtjänst

Oj! 50-60 i värde!! Börjar fatta att det kan vara det som är felet för mig...det högsta värdet som jag haft uppmätt är 28! Känns faktiskt i underkant :-S Fram tills jag vet om jag har ett plus eller ej så kör jag med 20mg på krämen (typ kikärtas storlek). När jag plussar (om jag gör det) så ökar jag till den dubbla dosen/dag. Sedan hoppas jag ha de där vagiatorerna utskrivna så jag kan fortsätta med dem. Tack för tips om de bioidentiska - det känns tryggare med en sådan variant! Gott att höra att Munkpepparn gjort skillnad för dig
  • Blingbling

Måste bara korrigera lite....såg i mina provresultatspapper (långt ord det där * ler *) att mitt högsta värde under cykeln efter ÄL (då nivån är som högst) är 24...och de testerna togs för ett år sedan... Har insett att jag MÅSTE ha tillskott av progesteron när jag plussar igen.
    TACK snälla Tuvalina för infon om vad som rekomenderas i nivåer när man är gravid!  

• Blingbling

Jösses....det har jag ju inte ens tänkt på...att det är olika mätvärde/måttenheter! Det står nmol/l i testlistan, både på mitt värde och referensramen. Är det bättre/sämre?

• Blingbling

Oj vad du är insatt och kan mycket Tuvalina! Skitbra att få tips, info och guidning av dig! Känns bra att veta detta när jag ska prata med läkaren i telefon på måndag, då har jag liksom något att grunda mina önskningar om progesterontillskott på.

När har du BIM den här månaden? Har redan börjat hålla tummarna för dig att Munkpepparn gör verkan och att du plussar framöver! 

• Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-09 13:34:49 följande:
    Tack BlingBling, glad om jag kan hjälpa till lite Jag är bara på ägglossning +2 idag så än är det långt långt kvar! Min lutealfas är dessutom på 16 dagar ... Kram!!

Då fortsätter jag med tumhållningen ett bra tag till Kram
  • Blingbling
    ser91 skrev 2013-03-09 17:37:02 följande:
    Håller tummarna för er  Själv var jag på fertilitetskliniken igår och fick direkt börja med spray för ivf. De gjorde ett väldigt snabbt ul bara för att se så att "allt såg bra ut" inför spraystart, vilket det gjorde. Skulle jag mot förmodan vara gravid denna månad, så syns det väl inte på ul så tidigt? Är på dag 22 idag, alltså dag 21 igår.. (Planerad mens är 15/3) Fick också med mina journaler hem, som jag bett om. Dock fanns inga blodprover med, men det stod bl.a. att jag t.ex. producerar flera ägg med pergotime TROTS mina små äggstockar. De har aldrig sagt något om att mina små äggstockar skulle kunna vara orsaken till problemen. Men jag har hur som helst inga ägglossningsproblem iaf.  Så nu är vi igång igen med en ny ivf runda. Och denna gång kommer jag få en högre dos puregon i sprutorna redan från början. Förra gången höjdes dosen efter några dagar (då värdena var för låga). Om allt går enligt planeringen blir det äggplock och insättning vecka 15. Bara hoppas på att det denna gång kan bli något befruktat ägg också så att det blir någon insättning över huvud taget! 

Åh, så kul att höra att ni är på gång med ett nytt IVF-försök! Hoppas det lyckas finfint! Själv har jag inte koll på hur turerna går inom det området, men har förstått att det tar ett tag och kan bli mycket biverkningar av sprayer och annat...men att nå målet med att få en liten så står man nog ut med mycket Kul att få reda på saker som man inte tidigare fått veta bara sådär...man är ju i den sitsen att man vill ha reda på mer än ALLT för att själv på något sätt kunna ställa sin egen diagnos...vilket jag nu har gjort på mig själv. På måndag ska jag tigga till mig progesterontabletter av en läkare. Har haft ett värde på 24, fast rekommendationen för att kunna behålla en graviditet sägs att värdet ska ligga på ca 60-65 i värde... Den ekvationen går inte ihop för mig. Bra att de höjer sputdosen för dig den här gången! Men jag tror inte att de på ett UL kan se så tidigt om man är gravid eller ej...vet inte, men gissar att det inte går.
  • Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-10 09:45:37 följande:
    Ser91, önskar dig lycka till med IVF behandlingen. Jag har gjort fyra IVF försök och nu står vi i kö för att göra äggdonation. Det hände mig något konstigt igår. Jag hade ju positivt utslag på ÄL testet den 5 mars - det är många dagar sedan nu... Den 10 idag. Igår hade jag väldiga smärtor vid min äggstock. Höll på hela dagen tills det släppte på kvällen... det var ju isf fyra dagar efter det positiva ÄL-testet! Det kan väl inte vara ägglossning. Det är ju omöjligt... Tempen steg idag tydligt dessutom.

Nu kan jag inget om tempning eftersom jag aldrig använt den metoden, men ska inte tempen stiga kraftigt direkt efter ÄL skett? Kan ju berätta att jag aldrig känt av ÄL-smärtor tidigare, inte förrän jag började med min första kur MP i mitten av nov (se min presentation). Sedan har jag exakt på dagen kunnat säga när den varit dessa två efterföljande månaderna också...så pepparn stärker ju ÄL såpass att man märker av den. Det som MP också gör är att räta upp hormonnivåerna. Jag har alltid haft en cykel som en klocka, men när jag började med pepparn kom ÄL 2-3 dagar senare än vanligt. För mig var det bara bra...då fick ägget lite längre tid på sig att växa till sig. Så...något positivt måste ju pepparn ha gjort med mig när jag enligt sjukvården skulle behöva ta hormoner för att bli gravid, men nu har blivit gravid 2 ggr på 2 månader! Visst kan det vara en senare ÄL du haft, du kände ju tydligen av den igår. Brukar du känna den annars?
  • Blingbling
    ser91 skrev 2013-03-10 10:19:15 följande:
    Tuvalina: Vad har de sagt är "problemet" för er? Tråkigt att ivf inte fungerat för er! Vid vårt första försök fick de ut 6 ägg, men inget befruktades normalt, därav inget insatt. Jag ägglossar varje månad och de ser inget egentligt fel. Dag 3 med sprayen idag. Förra gången minns jag att jag fick värmevallningar och svettades mycket (jag fryser typ jämt annars). Har sedan i fredags ont i brösten, och igår tilltog det mycket. Sprang lite igår, och trots en bra sport-bh gjorde det ont av att de "skumpade". Hoppas att det avtar snarast!   Använde munkpeppar denna månad iaf fram till ca 2 dagar efter jag tror att äl inträffade. Skulle jag mot förmodan vara gravid så hoppas jag att detta upptäcks innan det blir sprutstart. Man vill ju egentligen inte gå igenom alla dessa hormonbehandlingar, men vad gör man inte för en liten 

Åhå...intressant iakttagelse du gjort...hoppas dina onda bröst betyder ett plus!
  • Blingbling
    Tuvalina skrev 2013-03-10 12:11:32 följande:
    Tack Blingbling. När har du nästa ÄL?

Ja...jag har ju faktiskt BIM just idag 10/3.. Ärligt talat så känns tant röd väldigt avlägsen just nu...istället har jag haft molvärk i tjejmagen sedan i måndags, en svullen mage ibland och allmänt slö och lat har jag också varit. Finns även några ytterligare små symptom som kan tyda på graviditet, men jag vet att kroppen kan luras...så jag tror inget förrän jag testat och det gör jag tidigast i morgon
  • Blingbling
    ser91 skrev 2013-03-10 19:05:40 följande:
    Blingbling: Hoppas på tredje gången gillt för er! Att det är graviditet och att det håller i sig hela vägen! 

Svar på tråden Munkpeppar?