Inlägg från: Anonym (Jens) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Jens)

Hur gjorde ni som lyckats sluta snusa?

Jag började snusa som 11-åring och slutade vid 62 års ålder. Nu 3 år senare så har jag ingen som helst nikotinabstinens men en del lustiga vanor sitter kvar. När jag går ut exempelvis, kollar nycklar, telefon, plånbok och....snusdosa fast jag inte har någon. Eller när jag käkat frukost så kan hjärnan sända signaler att något saknas. En måltid var liksom aldrig komplett utan snus.

Jag slutade tvärt och bestämde mig helt enkelt att det fick vara nog! Jag trodde att abstinensen skulle vara värre än den var men tror att beslutsamheten styrde mer än något annat. Snusade enbart lössnus i 40 år men mixade upp med portionspåsar sedan dess. En dosa lössnus räckte i snitt 2 - 2 1/2 dag!

En annan bidragande sak till att sluta är nog att jag sparar de pengar jag normalt lade på snuset på ett räntebärande konto. Tänker belöna mig med en resa runt klotet om några år då beloppet närmar sig 100.000:-, har strax över 30.000:- just nu.

Jag har testat att ta en prilla från kompisar några gånger under det senaste året men det har inte påverkat mig speciellt. Ungefär som godis, gott men inte nödvändigt.

Lycka till TS!

Svar på tråden Hur gjorde ni som lyckats sluta snusa?