• Helan76

    Hur gjorde ni som lyckats sluta snusa?

    Jag har varit nikotinberoende i flera år. Måste ha en prilla inne 24/7 även när jag sover. Känns inte alls nyttigt och det går mkt onödiga pengar varje månad. Har försökt sluta flera gånger på olika sätt men inte lyckats.
    Har nu ett mål att bli snusfri under 2013. Behöver tips, ideer och motivation. Hoppas det finns några som vill dela med sig och berätta hur ni gjorde. Har även startat en grupp för "Vi som vill sluta snusa" om det är fler som vill hjälpas åt med eländet :) 

  • Svar på tråden Hur gjorde ni som lyckats sluta snusa?
  • Bitchos

    Jag slutade rakt av - inget nikotinhjälpmedel och det var en ren avgiftning de 3 första dagarna. Sjukskrev mig från jobbet. Jag vände abstinensen mot ilska. Varje gång jag blev snussugen så blev jag förbannad på snuset - det skulle f*n inte bestämma över mig. JAG bestämmer! Det hjälpte för mig.
    Sedan måste du inse att du aldrig igen kan ta en endaste liten prilla för då är det kört.
    Det som är skillnaden mellan cigg och snus är att snus alltid kommer att lukta gott och man vinner inga fysiska hälsoeffekter jämfört med cigg. Därför är cigg mer tacksamt att sluta med.
    Märkte att pulsen saktade ner efter jag slutade snusa med ca 10-20 slag/minut.
    Inse också att det inte är den första tiden som är jobbigast utan det är att hålla sig snusfri efter 6 månader och framåt.
    Drick ingen alkohol i början för man har inte samma motståndskraft då. När du börjar dricka igen så gör det i små doser i början.
    Lycka till! Klarar du galant!

  • Helan76

    Tack för ditt svar! Ja din metod har jag varit lite inne på. Förstår mycket väl att du var hemma från jobbet...
     men som du säger så är det ju f-n inte nikotinet som ska bestämma ;)

  • Gizmo

    Har rökt i 25år och slutade röka för 6år sen. Första tre månaderna använde jag nikotugg. Sen ett "jävlar anamma" och mkt motion. 

    Du klarar det om du har bestämt dig till 100% att sluta snusa!! Glad
    Lycka till!

  • Trailer trash TT

    Jag snusar men har gått över till nikotinfritt och nu efter en månad så snusar jag bara en prilla sånt på morgonen

  • annanymt

    Snusade en dosa om dagen, sen trappade jag ner till tre snus en dag, sen en snus dagen efter, sen slutade jag helt. Har hållt upp i fem dagar nu. Har papper under läppen när värsta suget kommer, och det funkar faktiskt. Jag är förvånad öven att det funkar så himla bra! Jag kör också lite på den tanken som Bitchos beskrev, att snuset fan inte ska få kontrollera mig! Visserligen är fem dagar en fis i rymden, men nu ska jag klara detta! Börjar med provrörsbefruktning denna vecka, och oddsen för att bli gravid är större om man är fri från nikotin, så där har jag en stor morot. Ser även ett stort plus i ekonomin. Har hört och läst att västa kampen kommer efter ca tre veckor, så vi får väl se hur jag mår då. Just nu mår jag helt okej, förutom lite lätta svettningar, ruggig huvudvärk, ofantligt trött och bittsk. Men jag vet ju vad det beror på, så det känns helt okej ;)

  • Bitchos

    Annanymt: Jag måste säga att den värsta kampen kommer efter ca 6 månader och framåt. Det är då man slappnar av och släpper garden, det är då många trillar dit. Gäller bara att vara medveten att man ALDRIG kan ta en endaste prilla igen eller något annat nikotinrelaterat.
    Det här löser du galant! Lycka till!

  • annanymt

    Jasså så pass, bara att hålla stadigt i hatten en bra tid framöver då ;)

  • Ekosnygg

    Jag köpte nedtrappningssnus som hjälpte mig. Började på 75 tungt steg till 50 vacklade fram o tillbaka, steget från 50 till 25 samma sak sedan var det en ganska lätt match resten av biten


  • vincere

    Jag slutade snusa när stickan visade gravid! En befrielse.. Har provat flera gånger innan men det har aldrig gått, nu har jag varit snusfri i ca 7 månader :)

  • Anonym (MB)

    Mitt bästa tips är att använda Nonic.se. Ett nytt program för att sluta snusa och det enda i Sverige som använder sig av KBT, funkar verkligen toppen och man får så mycket pepp! 

  • Anonym (Jens)

    Jag började snusa som 11-åring och slutade vid 62 års ålder. Nu 3 år senare så har jag ingen som helst nikotinabstinens men en del lustiga vanor sitter kvar. När jag går ut exempelvis, kollar nycklar, telefon, plånbok och....snusdosa fast jag inte har någon. Eller när jag käkat frukost så kan hjärnan sända signaler att något saknas. En måltid var liksom aldrig komplett utan snus.

    Jag slutade tvärt och bestämde mig helt enkelt att det fick vara nog! Jag trodde att abstinensen skulle vara värre än den var men tror att beslutsamheten styrde mer än något annat. Snusade enbart lössnus i 40 år men mixade upp med portionspåsar sedan dess. En dosa lössnus räckte i snitt 2 - 2 1/2 dag!

    En annan bidragande sak till att sluta är nog att jag sparar de pengar jag normalt lade på snuset på ett räntebärande konto. Tänker belöna mig med en resa runt klotet om några år då beloppet närmar sig 100.000:-, har strax över 30.000:- just nu.

    Jag har testat att ta en prilla från kompisar några gånger under det senaste året men det har inte påverkat mig speciellt. Ungefär som godis, gott men inte nödvändigt.

    Lycka till TS!

Svar på tråden Hur gjorde ni som lyckats sluta snusa?