• pluvdo

Orolig mamma.

När min son var 13-15 månader så sade han inte ens mamma eller pappa, så vitt jag minns. Nu är han 2½ och pratar massor. Inte så tydligt för dem som inte känner honom, men han kan mååånga ord.

Äter er son med händerna eller inte alls själv? Sonen åt nog med händerna då, men det är knappast onormalt att inte göra det. Inte onormalt att inte gå vid den åldern heller.

Förstår om du är lite extra orolig eftersom han var prematur, men åtminstone på det du skriver att döma så tycker jag inte att det låter avvikande.

• pluvdo
    agl skrev 2013-01-03 01:22:03 följande:

Folk verkar ju så förvånade när dom frågar vad han kan för ord för tydligen (enligt dom) så ska de kunna fler ord i denna ålder. ;s
    Det varierar, vissa saker äter han med händerna, annars matar vi medans han får hålla i en sked o försöka själv.
    Men om han äter med händerna så äter han ju själv? :)

Alltså, barn "skall" kunna åtta-tio ord (tror jag) vid artonmånaderskontrollen. Så jag tycker inte att din son låter sen eller onormal. Han lär hinna lära sig några ord till på tre månader.
  • pluvdo
    pluvdo skrev 2013-01-03 02:08:15 följande:
    Men om han äter med händerna så äter han ju själv? :)

Alltså, barn "skall" kunna åtta-tio ord (tror jag) vid artonmånaderskontrollen. Så jag tycker inte att din son låter sen eller onormal. Han lär hinna lära sig några ord till på tre månader.
    Och OM han inte gör det så är det knappast någonting att stressa upp sig för ändå. En pojk på mitt sons förskola började i princip inte prata alls förrän han var 2½. Hans mamma var jätteorolig, men så plötsligt släppte det.
Svar på tråden Orolig mamma.