• agl

Orolig mamma.

I augusti 2011, föddes vår son i v 32+0, han är alltså nu snart 15 månader (13 månader korrigerat). Enda sedan innan 1års dagen har det kommit upp massa tankar i mitt huvud om att det skulle vara något "fel" på honom. Han går inte än, bara runt möbler, han äter inte själv, han kan bara säga mamama, papapa och något som låter som tack/kack/kaka. Vi försöker lära/hjälpa honom med att gå o våga släppa taget men han vägrar och sätter sig ner eller slingrar sig ur o kryper iväg. Jag vet att vi måste räkna bort två månader, men det känns som om han aldrig kommer ikapp sina jämnåriga (vet också att man inte ska jämföra o att alla är olika). Börjar bli tjatigt också att alla frågar om han inte ska börja gå snart. Dagisstart om 3 veckor, vill inte släppa iväg honom krypandes dit.
    För att inte låta detta bli alldeles för långt; är jag verkligen världens sämsta mamma?

• Svar på tråden Orolig mamma.
  • pluvdo

När min son var 13-15 månader så sade han inte ens mamma eller pappa, så vitt jag minns. Nu är han 2½ och pratar massor. Inte så tydligt för dem som inte känner honom, men han kan mååånga ord.

Äter er son med händerna eller inte alls själv? Sonen åt nog med händerna då, men det är knappast onormalt att inte göra det. Inte onormalt att inte gå vid den åldern heller.

Förstår om du är lite extra orolig eftersom han var prematur, men åtminstone på det du skriver att döma så tycker jag inte att det låter avvikande.

• agl
    pluvdo skrev 2013-01-03 01:16:38 följande:
    När min son var 13-15 månader så sade han inte ens mamma eller pappa, så vitt jag minns. Nu är han 2½ och pratar massor. Inte så tydligt för dem som inte känner honom, men han kan mååånga ord.

Äter er son med händerna eller inte alls själv? Sonen åt nog med händerna då, men det är knappast onormalt att inte göra det. Inte onormalt att inte gå vid den åldern heller.

Förstår om du är lite extra orolig eftersom han var prematur, men åtminstone på det du skriver att döma så tycker jag inte att det låter avvikande.

Folk verkar ju så förvånade när dom frågar vad han kan för ord för tydligen (enligt dom) så ska de kunna fler ord i denna ålder. ;s

Det varierar, vissa saker äter han med händerna, annars matar vi medans han får hålla i en sked o försöka själv.
  • pluvdo
    agl skrev 2013-01-03 01:22:03 följande:

Folk verkar ju så förvånade när dom frågar vad han kan för ord för tydligen (enligt dom) så ska de kunna fler ord i denna ålder. ;s
    Det varierar, vissa saker äter han med händerna, annars matar vi medans han får hålla i en sked o försöka själv.
    Men om han äter med händerna så äter han ju själv? :)

Alltså, barn "skall" kunna åtta-tio ord (tror jag) vid artonmånaderskontrollen. Så jag tycker inte att din son låter sen eller onormal. Han lär hinna lära sig några ord till på tre månader.
  • pluvdo
    pluvdo skrev 2013-01-03 02:08:15 följande:
    Men om han äter med händerna så äter han ju själv? :)

Alltså, barn "skall" kunna åtta-tio ord (tror jag) vid artonmånaderskontrollen. Så jag tycker inte att din son låter sen eller onormal. Han lär hinna lära sig några ord till på tre månader.
    Och OM han inte gör det så är det knappast någonting att stressa upp sig för ändå. En pojk på mitt sons förskola började i princip inte prata alls förrän han var 2½. Hans mamma var jätteorolig, men så plötsligt släppte det.
  • snappi81

Oroa dig inte i onödan!! Min äldsta va oxå sen med allt pratade lite, kröp inte förrens 14 mån, gick med hjälp vid 15 mån. Och att dom ska kunna ett visst antal ord vid 18 mån är lite överdrivet. Det behöver inte va "felfria"ord. Och om han äter med händerna så äter han faktiskt själv! har sett en uppsjö av små knattar på fsk som inte äter med bestick. Det kommer när det kommer så slappna av och mys av den utvecklingen som han gör istället för att oroa er för det han inte gör..

• Palma

Jag är förskollärare och skolar årligen in 12-14st 1,5 åringar. Din son låter helt normal!! De flesta säger några få ord, mamma, pappa, titta osv. En del har fler ord och en del har inga ord, utan olika ljud istället. En del kommer igång med pratet i treårsåldern. En del babblar oavbrutet redan vid två. En del har inte börjat gå, men det tar ofta inte lång tid innan de tar sina första steg.

Är han nöjd? Är han nyfiken på omvärlden? Smakar han på saker, undersöker, bankar, river? Hänger han med? Kollar vad ni gör? Försök att inte oroa dig, alla vi människor är olika! Njut av pojken!

• Floppan

Min lilla flicka ställde sig inte upp, inte ens mot möbler och liknande, förrän hon var 15 mån!!! Gick inte ens med stöd av händer eller föremål vare sig innan eller efter det! Jag var sååå orolig!!! Hon började gå först vid 17 månaders ålder!! Och då gick det, tro mig, över en natt!! :) Idag är hon snart 3 år, glad och pigg o pratar massor!!! Så oroa dig inte, det kommer!!! :) kram

• Ramborg

Min flicka (2v över tiden) började gå vid 15 månader och vid 16 månader säger hon bara WÄH! i olika tonfall beroende på vad hon vill. Ofta med en uppfordrande pekning. (Ge mig den, vad heter det där, jag är hungrig, titta där är en katt, jag vill leka med den leksaken, läs den här boken för mig osv osv.)

Det är inget fel på din son!

42.
  • Heidi

Min son föddes fem dagar över tiden
    och började på dagis när han var 1 år och 5 månader. Då kunde han inte säga så mycket mer än mamma och pappa och härma djur. Men det släppte efter ett par månader på dagis och nu ploppar det upp nya ord hela tiden! Jag tror inte att ni behöver vara oroliga, språket kommer med tiden ska ni se. Och samma med att lära sig gå - när ert barn ser de andra barnen gå så kommer det vilja göra detsamma :)

• LilaRos

Min stora började hos dagmamma vid 13-14 mån ålder. Då kröp han och reste sig mot grejer. Det var inga problem alls. Han lärde sig ganska snabbt att släppa taget och gå själv som de andra barnen. Han pratade i stort sätt ingenting förutom bebisord och typ mamma pappa.

Svar på tråden Orolig mamma.