Är så inne i de här tankarna nu att jag läst igenom våra inlägg flera gånger idag. Hade långt samtal med syrran igår om samma saker. Verkar vara en sån period då jag behöver mala :)
Man kan ju tycka det ena eller det andra efter sina egna preferenser, men det är så konstigt ändå hur många som gärna försöker påverka människor att skaffa eller inte skaffa barn på grund av vad de själva hade velat göra/gjort. Min mor var 38 när jag föddes, och 21 när min äldsta syster föddes. För mig är det mesta "normalt" så att säga.
Jag vill inte "behöva" ha tätt mellan barnen, det är nog mest det som gör att jag vill börja tidigt, förutom längtan då. Så skulle jag börja vid 32 och vill ha tre barn ja då jäklar blir det tätt... ;) Men jag vet inte ens hur många barn jag vill ha. Kanske får vi ett och känner att det räcker. Kanske vill vi ha två och sen tre? Min fru är också några år äldre än vad jag är.
Min fru vill absolut inte vara 30 eller äldre när första barnet kommer, för henne handlar det om någon föreställning om att orka mer till viss del, men främst att hennes egen mamma hade mycket svårt för att få barn, en halv äggstock och i princip utdömd. Ren tur att hon finns alltså. Hon är livrädd för att inte kunna få uppleva graviditet själv, vilket hon gärna vill. Jag tänker lite annorlunda - bra att börja i tid, absolut, men det är också så vansinnigt individuellt att det är svårt att egentligen dra slutsatser från. Klart man ska ha respekt för biologin här, men kanske inte in i absurdum heller.
Tycker det är tråkigt att ni ska få höra att ni är gamla eller det är försent eller liknande. Sådant är upp till var och en och även om man kan ha sina egna preferenser så ska man inte pracka på dem på andra... Å andra sidan vore det inte lite roligt att vara homodinosarna? ;) Jag skrattar gott åt det där! Själva kommer vi nog inte besöka så många mammagrupper. Det är inte min grej i varje fall.
Angående studierna - självklart vore det bra om jag var klar. Men jag har studerat i 5 år hittills, har minst tre år kvar och möjligen 5. Ska inte bli läkare, men har dubbel utbildning. För mig är det alltså otroligt lång tid att låta studierna styra. Att vänta till jag blir 30 är inte ett alternativ och då blir det mindre viktigt när det är så att säga. Men nu är jag iaf inne på en utbildning varefter vilken jag kan få arbete om tre år. Om jag vill ha master på det är osäkert ännu, min skoltrötthet kan ju slå i taket innan dess...
Vi har två nära vänner med två små barn (också homosexuella kvinnor) där den ena började studera sent och harstuderat under småbarnsåren. Det har visat sig underlätta mycket för familjen med så flexibla tider, även om pengarna inte alltid räcker till londonweekends precis. Men jag ska inte ljuga om att jag såklart känner mig orolig. Kommer jag fortsätta få höga betyg när jag har barn? Hur känns det att komma igen efter en föräldraledighet? Hur känns det att bli "ännu äldre" innan jag examineras? Ibland osäkert och jobbigt!
Min fru har en sådan utbildning att det är helt säkert att hon får jobb och dessutom att hon kommer att börja tjäna rätt bra relativt snabbt. Hon är också toppstudent. Detta har spelat in i modet att våga köra, så klart. Det är så säkert att hon får arbete att vi inte behöver oroa oss för det. Efter min utbildning är det lite mer osäkert. Att jag får jobb är nog troligt, men det kanske inte blir exakt det jag vill med en gång utan kan kräva lite omvägar.
Det är alltså inte så att vi har allt "klart" som man ska ha. Helst ska man ju ha det som ni, två fasta jobb :) Kanske ett hus. En finare bil än vi. Större inkomster framför allt. Kanske ännu större buffert. Men som sagt, vi har buffert, extrajobb som ökar den, och bil och rum för barnet, billig hyra, bor inne i stan så vi har det bra liksom. Platt-tv och diskmaskin och allt annat onödigt tjafs som ska vara fixat ;)
Känner du dig osäker på hennes vilja? Ibland blir jag ledsen när frun tvekar, fastän jag kan tveka på precis samma sätt själv. Ibland får jag också orationella rädslor, tänk om hon lämnar mig. Ska jag vara ensamstående morsa?
Tanken att vara ensamstående morsa, skild, innan 30 är ibland så lamslående att jag vill gå och gömma mig!
Som du säger, man vet inte ens om man kan. Har du läst regnbågsmammans blogg? regnbagsmamman.wordpress.com
Att inte kunna när man är två kvinnor är ju skräckfyllt. Vi får ju inte adoptera en gång. När jag tänker på sånt, och när jag t.ex. läser en blogg där en kvinna plötsligt fått dödlig cancer, då vill jag inte vänta en minut till.
Men så närmar sig april med stormsteg och shit alltså.. klarar vi det här? Om vi nu vill och ska våga hoppa - hur står man ut med känslorna av rädsla under tiden? Kanske genom t.ex. en sån här tråd? :)