• saffran78

Fler lesbiska med barnlängtan som vill diskutera?

Finns det fler i samma situation som mig? 

Du som lever i ett lesbiskt förhållande, längtar efter barn, och du och din partner har bestämt er för att försöka (tror ni i alla fall, men en liten del tvekar kanske. Det är ju ett stort steg att sätta igång det hela.) 

Det är så många tankar som virvlar runt. Kring själva processen, kring det att ha barn i en annorlunda familj osv.

Och i tillägg kommer ju alla tankar vilken kvinna som helst kan ha, som funderar på barn. Hur blir jag som mamma eller vi som familj? Är jag/vi redo för detta stora steg? Graviditet och förlossning. Osv osv.

Hade varit fint med någon/några att bolla tankar med, stort som smått. Glad  (Oavsett om det är du eller din partner som ska - om det lyckas-  bära barnet). 

• Svar på tråden Fler lesbiska med barnlängtan som vill diskutera?
  • saffran78

Hej!

Jag är äldre, blir 35 till våren (och min sambo är äldre än mig, så det blir - om det blir - jag som i så fall skall bära barnet), så för mig finns liksom inte alternativet "vänta några år och se". Kanske lika bra? Känner man sig någonsin helt redo? Och vi har väl bestämt oss. Tror jag.

Jag skjuter det lite på framtiden, för jag vill gå ned i vikt först. Men till sommaren kanske? Det är så himla stort beslut, bara det att sätta igång processen känns läskigt, så jag märker att jag gärna vill klämma in ett "kanske" eller "tror jag", haha! 

Det är så skönt att du skriver att du också har osäkra tankar. Och det mesta handlar ju inte om att vi är lesbiska, utan är sådana där allmänna orostankar.  Som säkert alla går igenom!

Vi bor på en liten ort (ingen av oss kommer härifrån), så jag är väl lite rädd för bemötande. (Jag tror det är bättre i städer, där det ju också är mer vanligt). Inte så väldigt rädd, min sambo och jag har bägge bara blivit bemötta positivt, men vad vet man?

Jag tror nog båda mormödrarna kommer se ert barn som sitt barnbarn, men jag förstår hur du tänker. Har du och din sambo varit tillsammans länge?  

Hoppas vi kan följas åt genom detta!  

• saffran78

Mal på du bara! Vet inte om jag kan komma med så mycket tröst, de flesta tankarna har jag ju själv. Men jag tror det är bra att ventilera.

Jag kommer från en universitetsstad. Nästan ingen av mina vänner skaffade barn före 30. Man satsade på utbildning istället, och så ska man ju hitta någon att dela livet med också. Här, i den lilla staden dit vi flyttat, är det inte ovanligt att par som är... typ 21 har hus och bil och barn. Jag kan tycka att det är lite tidligt. What's the rush liksom? Och man hör också åsikter som att man är för gammal för barn efter 30 (och då kan du ju tänka dig hur jag känner mig, haha! Inser att vi inte bara kommer att vara de enda homosorna i föräldragruppen, vi kommer att var dinosaurierna också!).

Rent biologiskt är det väl bäst att inte vänta för länge. Du och din fru verkar ju ha allt det viktiga på plats. Ett relativt långt, stabilt förhållande, utbildning, jobb/studier, bostad, bil...   Kanske att du vill vara klar med utbildningen först? Fast många får ju barn medan de är studenter - skittufft säkert, men är det inte alltid det?

Ja, gud, vad jag är avundsjuk på heteropar som bara kan sluta med preventivmedel och se hur det går! För sådana som oss blir det ju en hel vetenskap, blanda in gynekologer, hormonbehandling, ordna med det juridiska... Jag skulle också bara vilja "låta livet välja"!

Du, den där läskiga känslan i magen, känner jag så väl igen. Det är en sak att ha bestämt sig för att "någon gång till sommaren kanske" eller ännu hellre "någon gång i framtiden - helt säkert!", men att faktiskt starta processen, ringa det där samtalet/kontakta kliniken (eller hur man nu väljer att gå tillväga rent praktiskt) - hjälp! Och dessvärre, jag tror inte den känslan kommer att försvinna. Inte för sådana som oss som tänker noga igenom allt. Jag räknar med att när den dagen väl kommer (om den kommer- är ju  inte 100% säker), så kommer jag vara skitskraj. Point of no return, du vet. 

Vi har varit tillsammans i 5 år, bott ihop i 1,5 (stora problem att hitta jobb inom det vi är utbildade till på samma ort! Och det var också därför vi hamnade här.). Men det känns stabilt och tryggt. Har hus och jobb, god ekonomi. Hade kanske önskat att hon hade lika stark barnlängtan som mig. Hon säger att hon vill, men att det är upp till mig. Som det ju är, eftersom det är min kropp, och det är ju fint att hon inte vill stressa mig till något- bortsett från att det känns som jag ensam bestämmer detta.  Och hon får inte, som jag, en drömmande blick när det är en bäbis på tv, om man säger som så. Jag tror inte hon är den typen som får inte det där barnsuget som jag kan känna.  Men vi har pratat massa om det, och hon är med på det, och hon säger (när jag frågar henne) att hon skulle tycka det var trevligt med barn. Och hon har spontant börjat prata om t ex namn hon gillar eller tankar kring barnuppfostran, så kanske behöver hon också lite tid på att vänja sig vid tanken.

Man vet ju inte om man ens kan få barn. Speciellt med assisterad befruktning. Har vänner som varit inne i IVF-svängen i många år. Men jag tror att jag lättare skulle acceptera min barnlöshet om vi åtminstone har försökt. Då blir det "Okej, vi testade några gånger. Det blev inget. Då blir det inga barn (eller barnbarn heller), men vi får skapa ett gott liv ändå". Men om jag aldrig ens vågar pröva... Jag skulle bara gå runt och undra. Tänk om... Om vi bara...         

• saffran78

En sak till: apropå det där med att inte ha något val:

Jag skulle gärna "slippa" graviditet och förlossning (Samtidigt som jag gärna vill uppleva det. Komplicerat det där!). Jag hade varit öppen för att min sambo skulle föda barnet, och jag hade varit öppen för adoption. Men nu går ju inte det. Enda sättet för oss att få barn är att jag blir gravid via klinik. På något sätt är det lite skönt. Ett val mindre att grubbla över liksom. 

Hur har du och din fru tänkt? Är det du som skall bära barnet? Klinik? Danmark eller Sverige? 

• saffran78
    heid skrev 2013-01-05 16:49:33 följande:
    Läser igenom er tråd, blir lättad och glad över att fler funderar. Vi har (förhoppningsvis) en privat donator på gång, och kommer försöka bli med barn nu under våren. Vi har försökt förr utan att det har velat ta sig, så för vår del handlar tankarna mycket om att orka fortsätta försöka, att inte tappa hoppet. 

Önskar er alla lycka till, både i funderingarna och i det faktiska genomförandet! 

Lycka till, du med!
  • saffran78

Jag har lite tankar kring det där. Jag tror att det, just för att barn i vår situation, är så minutiöst planerade, så känns det som om verkligen allt måste vara på plats. Vi kan liksom inte "råka" bli gravida. Och därför grubblar man, vänder på varenda sten i livssituationen. (Inte alla så klart, men jag tror det att man grubblar, visar att man tar det på allvar.)

Samtidigt tror jag ingen familj är helt perfekt, och man får tänka "Vad är viktigast för ett barn?" Är inte allt på plats? Nej, men kanske det viktigaste sakerna? Men det är inte lätt! Grattis till er som fattat beslutet!

• saffran78

Måste säga att jag tycker det låter konstigt med ännu ett samtal... Ni är ju samma par, eller hur? Det är ju inte som att ni inte fattar vad byte av bärare innebär. (Känns lite som "Regler är regler...") Men men, bara att göra bort det där samtalet, så är ni på väg!

Låter superklokt med små delbeslut. En sak i taget liksom. Kan tänka mig att det är bra att tänka så också när graviditeten (förhoppningsvis) är ett faktum. En vecka/månad i taget.     

• saffran78

Så modiga ni är som tagit första stegen! Varmaste lycka till med allt! Solig

Själv väntar jag lite. Dels av praktiska skäl (vill gå ned i vikt först), men också att jag är nervös att ta det stora skälvande första steget.

Vi bor utomlands (i stort sett samma regler som i Sverige), men hur är det där ni bor? Hur länge får man stå i kö?

Svar på tråden Fler lesbiska med barnlängtan som vill diskutera?