• Anonym (smygis)

Munkpeppar?

Hej alla, kan man hänga med på ett hörn?

Först - Vill lyckas: förstår besvikelsen. Vill också vara en sån som plussar på äl-8 typ - men faktum är att det är få som gör det. Vilket test hade du? Tittar man på cb testa tidigt (25 mIU) så har de bara 56% (vill jag minnas) tillförlitlighet att ge äkta plus på bim-4. Det där med att plussa innan bim får man nog en liten skev bild av när man hänger här på fl. Egentligen tror jag inte det är så jättevanligt.

Själv har jag inte så superregelbunden cykel, varierar ca 8 dagar över senaste månaderna. Så jag tänkte ge AC en chans för att se om jag kan boosta våra chanser. Har ätit en vecka nu och börjat med äl-testandet. Borde ha äl till helgen eller under nästa vecka men vill inte riskera att "missa att mäta den". Tar 1000mg/dag tablett (motsvarar 100mg extrakt). Har läst att vissa som börjar ta AC men inte har jättelånga cykler kan få lite förlängd cykel. Har ni erfarenhet eller läst om det? Vet ni om det brukar bli äl som kommer senare eller förlängd lutealfas?

Känner ni av någon effekt eller så? Själv tycker jag att det stramar och drar lite i äggstockarna sedan jag började ta tabletterna, och att jag får lite blossande kinder emellanåt. Blev lite försenad leverans så började ta dem ca 4 dagar efter mensen kommit men hoppas ändå att det hinner ha effekt. Förväntar mig inte så mycket denna första månad, hoppas mest att det inte vänder upp&ner på min cykel för mycket - men tänker i alla fall ge det några månader för det verkar som att det kan ta ett tag innan AC har riktig effekt.

• Anonym (smygis)
    Anonym (Munkpepparbebis?) skrev 2013-01-21 09:49:49 följande:
    Jag känner också att det kan dra ordentligt i nedre delen av magen. Undra vad det är som händer därnere? ;)
    eller hur! Liksom stramar/kniper kring äggstockarna. Man vill ju gärna hoppas att det är fibril aktivitet där nere och att det man känner är äggblåsor som växer så det knakar

Tar ni AC till äl eller till bim? Har förstått att det är lite olika bud Obestämd Själv tänkte jag ta till äl (bara den nu kommer som den ska!!!)
  • Anonym (smygis)

Så spännande att vi är flera som upplever samma effekt, hoppas det innebär att vi levererar riktiga guldägg

Har lyckats: Men jo, det låter helt ok! Har ingenting emot om kroppen tar några dagar extra på sig, vill bara att alla moment ska få en chans att bli välfungerande.

Har liksom inte riktigt koll på hur jag ska tyda min cykel nu för tiden. Innan jag fick mitt barn (3,5 år nu) så hade jag mens som en klocka och inga besvär på något sätt. Nu oroar jag mig för än det ena än det andra. Tror att jag kan ha lite för lite progesteron för jag har en hel del pms-bekymmer av den typ som AC sägs vara effektiv mot. Samtidigt tycker jag att jag har himla snåla menstruationer, så undrar om slemhinnan inte blir så frodig. Har rätt otydlig äl också. Vet inte hur allt hänger ihop riktigt, men det känns som att AC passar in på det jag skulle vilja ge en extra skjuts till (eller hur?).

Man läser ju lite för mycket och tvekar ibland, men jag har ändå bestämt mig för att ge det en ärlig chans. Vi har bara försökt ett halvår ännu, så det är ingen stress även om det tar ett tag till. Hittar ibland jobbiga historier om de som bara fått mer bekymmer av AC - men på det stora hela tycker jag nätet mestadels innehåller positiva bud om AC i fertilitets-syfte. Inte bara för pcos eller mycket långa cykler, utan också för sådana som mig med lite mildare krångel.

Vilka AC-informations-sidor tycker ni är bra?

• Anonym (smygis)
    Anonym (Har lyckats) skrev 2013-01-21 11:29:02 följande:

Japp, det verkar som det är en smart väg av dig att gå att börja med AC då dropparna ska räta ut cykeln, men jag har också läst att när man äter AC så kan slemhinnan bli lite tunnare. Vet inte om detta stämmer, men för att boosta slemhinnan så kombinerade jag AC med EPA-glandin (gurkfröolja, Omega-3, fiskolja) för att stärka den. Ett tips bara :- )    
    Okej, ska kolla det mer ingående! Tack för GLA-tips! (har faktiskt blandat ihop det med apiforce och rosenrot som jag är lite skeptisk till, men det är ju en total miss!). Knaprar multivitamin med extra högt B (alla), D och E-innehåll. Men glandinet skulle ju kunna bli ett bra komplement till nästa cykel, läste att man kör det också mellan mens-äl. Fast å andra sidan kanske det inte spelar någon större roll om man börjar knapra det mitt emellan heller, är ju liksom bara fettsyror
  • Anonym (smygis)

Hur går det Vill lyckas? Själv har jag megacrazy känningar i äggstockarna och lite lite äl-sekret men ännu neg på LH-stickorna..

• Anonym (smygis)

Åhå men kul att höra, hoppas hoppas

• Anonym (smygis)

Grattis till plus Zora, härligt med inspirerande berättelse Håller tummarna för er och att allt löper fint denna gång

Har lyckats: Jag försöker också köra low carb och hoppas det hjälper på traven.

Vill lyckas: Hur går det?? Håller sig mensen borta? *hoppas!*

Anonym (Har lyckats) skrev 2013-01-21 11:29:02 följande:

Japp, det verkar som det är en smart väg av dig att gå att börja med AC då dropparna ska räta ut cykeln, men jag har också läst att när man äter AC så kan slemhinnan bli lite tunnare. Vet inte om detta stämmer, men för att boosta slemhinnan så kombinerade jag AC med EPA-glandin (gurkfröolja, Omega-3, fiskolja) för att stärka den. Ett tips bara :- )   
    Jo - tänkte bara kolla ang EPA-glandinet: Har du någon aning om hur det står sig i förhållande till fiskleverolja?

För egen del börjar äl-flytningarna komma lite mer nu, hoppas på utslag på stickorna framåt helgen
  • Anonym (smygis)
    Anonym (smygis) skrev 2013-01-23 11:02:12 följande:
    ...
    Jo - tänkte bara kolla ang EPA-glandinet: Har du någon aning om hur det står sig i förhållande till fiskleverolja?

...menar såklart fiskolja och inget annat (leverolja vet jag man ska hålla sig ifrån pga för högt vit-A om man blir på smällen ) Men inser ju själv nu att det är gla som är skillnaden..

Härligt Vill lyckas!! hoppas den håller sig långt borta!
  • Anonym (smygis)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-01-24 09:18:21 följande:
    Hej halkade in här & blev nyfiken =)

Kan man äta munkpeppar om man har regelbunden mens osv eller rubbar det systemet på någe vis ?

Svårt för att bli gravid, inte använt skydd med varken min nuvarande eller mitt ex ( som var ett långvarigt förhållande )
    29 år så känner att det börjar bli dags...men är så rädd att man aldrig kommer lyckas :(

Hej

Jag har på diverse munkpeppar-trådar i diverse forum läst påde ris och ros kring detta. De flesta tror jag är överrens om att har man regelbunden äl och regelbunden mens, så kan vitex/agnus cactus/munkpeppar snarare stjälpa än hjälpa. De flesta som blivit hjälpta har haft problem med utebliven mens, lågt progesteron, pcos och/eller väldigt ojämna, långa eller korta cykler. Vissa som testat för att boosta en redan normal cykel har upplevt att det rubbat deras cykel istället, och då har dessa personer i regel avbrutit sitt AC-intag. Eftersom AC verkar behöva 2-3-flera månader innan det börjar balansera hormonerna så vet jag inte riktigt vad detta innebär. Hade dessa personer fortsatt så hade de kanske faktiskt fått en "trimmad" fertilitet efter några månader - vem vet?

Har du försökt i ett antal år så tänker jag att du lika gärna kan börja med att begära en utredning för att se om någonting konkret är på tok. Sedan har du ett annat utgångsläge att veta om AC faktiskt passar er problematik eller inte.

//läs - skrivet av en som kanske egentligen inte borde köra AC eftersom mina cykler är hyffsat regelbundna men som vill testa ändå pga självdiagnostiserad östrogendominans och mesig ägglossning
  • Anonym (smygis)
    Anonym (nyfiken) skrev 2013-01-24 09:57:05 följande:
    Tack för svar =)
    Ok kanske ska avvakta lite granna & läsa på lite mer... för rubba min mens känns inge vidare ( om nu det kan börja rubbas med intag av AC ).. min kommer mer eller mindre exakt på dagen +- 1 dag  

Mitt ex & jag försökte faktiskt få barn & gick t.om på utredning men de hittade inget fel.. I dags läget är jag glad av detta ( att vi ej fick barn ) eftersom jag nu hittat mannen i mitt liv ;)
    Vi har dock inte varit tillsammans allt för länge men man börjar ju fundera varför en annan inte kan bli gravid.. ( nuvarande killen har inga problem med sina simmare ;)

Hur långt kom du och ditt ex i utredningen? Kanske vore värt att kolla upp med den gamla läkaren om ni kan gå vidare eftersom problemet kvarstår? Det är ju många många många led av saker att testa inom ramen för en utredning menar jag.
Svar på tråden Munkpeppar?