• Kroken

Hamster till 11-åring?

Min dotter fyller 11 år i slutet på december. Hon önskar sig hemskt gärna en hamster. Hon och hennes storasyster hade varsin hamster för 4 år sedan men då var det ju jag som tog det största ansvaret med mat, vatten, byta i burar, kela och gosa m.m även om de själva var med. Nu vill hon då ha en hamster igen. Hon säger själv att hon absolut klarar att ta ansvar för mat, vatten och byte av buren. Och det betvivlar jag inte alls. Däremot kan hon vara lite småskraj när det gäller att hålla i djuren.

Men om jag nu skulle ge henne en hamster, fungerar det med en från djuraffären? De vi hade förut var därifrån och det tog ett tag innan de blev tama, de bet lite i början osv. Skulle vilja ha en hamster som är van att bli hanterad så att dottern vet det och inte blir skraj att den ska bita henne.

Sen har vi en katt här hemma som jag misstänker kommer tycka att hamstern är hur rolig som helst, eller så skiter han i den totalt Hade katter (annan än den vi har nu) när vi hade hamster förut och de brydde sig knappt. Men det borde ju fixa sig om hon endast har hamstern ute ur buren när dörren är stängd och att det är stängt till hennes rum när vi inte är hemma. Vad tycker ni? Ska jag ge henne det och visa att jag litar på att hon fixar det?

Det sista är att övertala mannen i huset Men det ska nog gå bra med lite kvinnlig list!

• Svar på tråden Hamster till 11-åring?
  • Birgitta2

Nu är det ju så att DU måste inse att ansvaret är ditt. Bara ditt. Du kan förvänta dig att ditt barn tar ansvaret. Men du kan också förvänta dig att hon kommer tröttna om några månader. Och då är det DU som kommer byta i buren och sköta om allt. Vill du inte ta det ansvaret så ska du inte skaffa en hamster. Man kan inte kräva av en 11-åring att sköta om hamstern själv. För risken finns att det blir källan till bråk hemma, och det är inte värt det. Var beredd på att du själv får sköta om allt så småningom.

Det finns privata uppfödare för hamstrar. Jag skulle nog köpa av dom istället. Finns säkert nån hamster-hemsida nånstans där det tipsas om hamsterungar.

• Kroken
    Birgitta2 skrev 2012-12-21 13:27:19 följande:
    Nu är det ju så att DU måste inse att ansvaret är ditt. Bara ditt. Du kan förvänta dig att ditt barn tar ansvaret. Men du kan också förvänta dig att hon kommer tröttna om några månader. Och då är det DU som kommer byta i buren och sköta om allt. Vill du inte ta det ansvaret så ska du inte skaffa en hamster. Man kan inte kräva av en 11-åring att sköta om hamstern själv. För risken finns att det blir källan till bråk hemma, och det är inte värt det. Var beredd på att du själv får sköta om allt så småningom.

Det finns privata uppfödare för hamstrar. Jag skulle nog köpa av dom istället. Finns säkert nån hamster-hemsida nånstans där det tipsas om hamsterungar.
    Ja jag är väl medveten om att jag kan få ta över ansvaret helt och fullt Menade bara att hon kanske är stor nog att försöka få ta ansvaret. Givetvis är det jag som vuxen som har det största ansvaret, det gäller alla djur!

Har letat efter hamsteruppfödare men hittar inga alls i det område vi bor i (en area på 8 mil ungefär).
  • Birgitta2
    Kroken skrev 2012-12-21 13:31:58 följande:
    Ja jag är väl medveten om att jag kan få ta över ansvaret helt och fullt Menade bara att hon kanske är stor nog att försöka få ta ansvaret. Givetvis är det jag som vuxen som har det största ansvaret, det gäller alla djur!

Har letat efter hamsteruppfödare men hittar inga alls i det område vi bor i (en area på 8 mil ungefär).
    Då får du kika i djuraffärer. Försök att få tag på en unge som är så ung som möjligt. Det fixar sig säkert. Bra att du är medveten att det är ditt ansvar. Alla begriper inte det. Lycka till.
  • orpan

vart bor du? jag har köpt av en väninna som under en period fick en hel drös;) och de är väldigt sociala och biter inte osv...men då snackar vi enköpingstrakten:)

• Maravilla

Hej! Nu har det varit både julafton och födelsedag men jag tycker absolut hon ska ha en hamster. Du verkar ju veta vad det innebär och det är super att barn får träna ansvar =)

Vi är inne på vår fjärde hamster, första var en vuxen Guldhamster (tog en 8 mån hona från en uppfödare då vi ville ha en riktigt tam hamster och som dessutom var äldre då jag inte visste hur intresset skulle hålla i sig. ) Killarna då  7 och 9 år skötte den exemplariskt. Visst fick jag påminna ibland och hjälpa till med burstädet (mest för att minimera utspridandet av spånet ;) ) men de knotade aldrig. 

Sen skaffade vi dvärghamstrar (vintervita) av en storuppfödare så de var inte så tama när de kom tyvärr.
    Sen var vi hamsterlösa över sommaren men nu har vi en ny liten Guldhamsterpojke som reste 85 mil för att komma hit =) . Han är köpt av en uppfödare och var handtam när han kom. Supergo kille! Om än ung och aktiv =)
    Om ni inte hittat någon ännu rekommenderar jag Hamster i fokus på nätet där det finns många uppfödare, men där är supermycket att lära sig också så den sidan är alltid bra. Men annars finns det ju Hamster och gerbil och Dvärg & Guldhamstrar på fb =)

Lycka till!! 

• Kroken

Dottern fick en hamster Vi hämtade en liten hamsterhona på fem veckor som numera heter Cookie hos en uppfödare. Hon är fortfarande en livlig krabat men handtam och vi pysslar med henne varje dag, tar upp henne osv.
    Både dottern och jag läser böcker och googlar på nätet om allt som rör hamstrar nu, riktigt roligt med en ny familjemedlem Mannen i huset suckar mest, fast han tycker nog att hon är väldigt söt

Svar på tråden Hamster till 11-åring?