• tyskan

Ny stol till liten treåring.

i Tyskland som de flesta barn åker framåt (ja, det är ine bra) så finns det framåtvända bältestolar med "kuddar", så stolen fungerar även senare till bältestol,. Vi har ett sådant till vår 20 månaders: cybex-online.com/sk/carseats/pallas2-fix.html (annars åker han Hi-way, denna är bara till och fån dagis med mormor just nu, men den kommer ju hålla lämge, det tycker jag är ok)

• tyskan

och kan tillägga att han älskar stolen ... när vi hade övertygad honom att prova dvs ;)

• tyskan

jag ville bara informera om bälteskuddesstolar som är faktiskt rätt bra, ingen anledning att ta illa upp. Sedan använder jag heller en ny (dvs nyaste test och teknik) bälteskuddesstol än en 9 år gammal bakåtvänd, trodde det var max 5 år som gäller för styroform. men, inget ont menade, gör som du känner det är bäst :)

• tyskan

inte helt sant. framåtvända stolar med 5 punktsele är sämst. men bälteskudde har bra testvärden just i frontaltest eftersom barnet rullar av över kudden. och plasten blir faktiskt gammalt och porös, vad än producenten skriver. jag litar mer på ntf i just detta ;) Men såklart är det bra med båkatvänd!

• tyskan

dr mupp, de med bälteskudde är från 9 kg (men det skullejag aldrig göra). jag ville ju bara berätta att den typen finns (dock inte i Sverige). jag fattar inte heller varför barnen i tyskland inte sitter bakåtvänd längre, jag har även importerat en båkatvänd stol till mina föräldrar i tyskland. dock har jag även en bälteskuddesstoll i farmors bil i sverige, hon kör bara i stadstrafik, väldigt sällan, och det tycker jag är ok då, och stolen kommer håller längre, när barnet är gammal nog (och väger över 15 kg) så kan man ta väck bälteskudde och har en bältesstol!

• tyskan

tack sisisi, t är nog de jag menar ;) jag har ingenstans hävdad att balkstolar är bättre ur säkerhetssynpunkt än bakåtvänd. Men de kan vara ett alternativ just i övergångstiden, för sällananvändning (de håller längre) och som semesteralternativ. Men jag lämnar diskussionen nu, ville bara tipsar om den stolen och inte diskutera fram mot bakåtsvänd - där finns inget att diskutera eftersom bakåt är säkrare. dock finns det så många fler argument att tänka på, t ex valde jag den stolen åt farmor för den är lättare att montera och håller länge. bäte en rätt monterad stol än felmonterad bakåtvänd ... (jag kan inte alltid montera själv hos henne och det är ju en vetenskap för sig ;))

Svar på tråden Ny stol till liten treåring.