Inlägg från: OLilly |Visa alla inlägg
  • OLilly

Religion - islam, adoptera?

Inte alla muslimska kvinnor beslöjar sig och därför beslöjar de sig inte inför sitt adoptivbarn alltså.  Dessutom är det låååångt ifrån alla muslimer som tänker och lever så som du skrev UMMABDILLEH; att flickor och kvinnor inte får vara ensamma med män som inte är deras make. Det betyder såklart INTE att de då är mindre troende muslimer för det.

• OLilly
    macci skrev 2012-12-23 07:52:51 följande:
    OLilly: självklart.

Skulle man adoptera ett barn som är så litet att det behöver ammas och man ammar barnet (kvinnor kan få igång mjölkproduktionen utan att ha fött själva) skulle väl däremot barnet räknas nästan som ett eget? Två barn som blir ammade av samma kvinna räknas iaf som biologiska syskon och får tex inte gifta sig med varandra i framtiden, då måste ju pojken vara "mahrem" till flickan fastän de inte har samma föräldrar.
    Var den första en fråga? Vad jag vet så är det så att den man ammar kan räknas som ens egna barn. När jag var bebis så fick en annan (bekant) kvinna amma mig ibland eftersom min mamma inte hade tillräckligt med mjölk och då "ansåg" man att den andra kvinnan delvis kunde räknas som min mamma. Tex att om min mamma skulle avlida när jag var barn så skulle den andra kvinnan ta över mammarollen. Det är väl olika för olika kulturer skulle jag tro. 
    Därför så anses det att två barn, oavsätt om de är biologiska syskon eller ej, som ammas av en kvinna ses som syskon, ja. Men att tex. en adopterad flicka inte skulle kunna vistas ensam med sin adoptivfar är inget som gäller och efterlevs av alla muslimer. Det ser jag som tolkningsfråga och att det praktiseras i vissa kulturer.   
Svar på tråden Religion - islam, adoptera?