Katariina skrev 2012-12-14 22:24:39 följande:
Vet någon av er hur olika adoptions byråer ställer sig till olika religioner? I detta fall islam.
Jag vet att vissa länder vill att adoptivföräldrarna ska ha en kristen bakgrund etc, men jag har aldrig hört något om islamsk bakgrund även fast många i Afrika är muslimer.
Kan man bli nekad på grund av sin religion?
Adoptionsorganisationerna i Sverige varken kan eller ska ha några synpunkter på de sökande. De har förmedlingsplikt. Det ingår i deras uppdrag. Om de har någon kontakt som accepterar sökande ska de hjälpa til.
Det är socialnämnden i respektive kommun som beslutar om medgivande om adoption. Religion
kan ha betydelse för om ett par blir beviljade medgivande eller inte. Om ett par blir nekade av religionsskäl brukar det bero på att paret tillhör någon
extrem sekt. Dit räknas inte islam.
Barnets företrädare kan ha synpunkter på religion. Det finns några kontakter utomlands som specifikt kräver att de som ska få adoptera genom deras försorg ska vara aktivt troende kristna. I övrigt känner jag inte till om det finns några restriktioner mot andra religioner.
Adoption förekommer inte inom islam. Koranen har andra lösningar för de "faderlösa" som det så vackert heter. Uttalat muslimska länder lämnar av den anledningen inte barn för adoption. För många år sedan, innan den islamska revolutionen i Iran, kom det ett antal barn därifrån. Det har också adopterats från "islamska" länder som Pakistan, och Indonesien, men det var länge sedan.