Inlägg från: ummabdilleh |Visa alla inlägg
  • ummabdilleh

Religion - islam, adoptera?

macci skrev 2012-12-15 10:03:15 följande:
    Adoption är inte tillåtet i Islam enl den mening att man inte får ändra barnets identitet, t.ex. efternamn eller ljuga för barnet om dess rötter. Man får däremot adoptera om man uppfyller dessa villkor, vara en fosterfamilj livet ut så att säga, tror muslimernas profet själv tog hand om och "adopterade" barn på det här sättet (correct me if I'm wrong).

Vet dock inte hur detta med efternamn funkar i praktiken?
    detta stammer, man far alltsa inte andra efternamnet eller pasta att man ar barnets foralder, alltsa inte kalla den min dotter, min son eller den kallar dig mamma eller pappa. annars far man adoptera, om man som muslim adopterar ett barn sa ar inte jag mahram till det barnet sen eller min man, sa ar det en pojke man adopterar, nar han kommer till puberteten maste jag ha sloja framfor han, ar det en flicka och hon kommer till puberteten maste senare ens man behandla flickan att han tex inte kan vara ensam med henne o.sv..men om du som icke muslim adopterar ett muslimskt barn sa kommer de inte folja dessa regler, detta ar muslimska regler
  • ummabdilleh
    Coccolina skrev 2012-12-18 20:01:41 följande:

Oj det var intressant att höra:-O har en kompis från marocko som upptäckte vid vuxen ålder att han var adopterad... Tydligen hade hans föräldrar dött i en olycka, fanns ingen familj så grannfamiljen hade tydligen tagit in honom... trotts att han var typ nästan 20 år yngre än sina syskon... Detta fick han veta som vuxen... men förstod det som om hans familj gick obeslöjad inför honom... och han kallar fortfarande sin mamma för "mamma"

De bor fortfarande i Marocko så är inte att de är "försvenskade" (lärde känna honom utomlands

jo men det ar inte alla muslimer som har kunskap om manga saker, aven nar det galler att adoptera, tyvarr tillhor marocko ett land som lever mkt efter tradition inte efter religion sa de gor som de vill Flört
  • ummabdilleh
    Coccolina skrev 2012-12-19 13:40:48 följande:

Aha Ok Det förklarar det hela

glomde skriva att i marocko ar det tradition att inte bara kalla mamman for mamma utan aven mormor och farmor, fast da med ett gammalt ord moui. Skrattande
Svar på tråden Religion - islam, adoptera?