• Anonym (Jalle)

Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?

Hej!

Jag har blivit erbjuden ett jobb med sovande jour. När jag läser om det verkar det som att jourlönen är på 25 kr. Blir det då så att jag får min grundlön + 25 kr per arbetat jourtimme, eller får jag avdrag på månadslönen så att jag bara får 25 kr under jourtimmarna? I så fall får man ju väldigt mycket sämre lön av att arbeta natt än att arbeta dag...? Och natt är ju jobbigare än att jobba dag så det borde ju vara bättre betalt?

Någon som vet hur det fungerar? Det är månadslön på 75 % om det spelar nån roll.

• Svar på tråden Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?
  • Anonym (Avtal)

Vad du får för ersättning beror på vilket avtal du tillhör. Jourtid räknas enligt ATL inte in i arbetstiden, men du får jourersättning för den tiden. Du kommer alltså att få lön för tiden du arbetar (och eventuellt OB, beroende när på dygnet du arbetar) samt jourersättning för den tiden du har jour. Ta reda på vad som gäller för just dig; hur många timmar som är jour, vad som händer om du får gå upp och arbeta under jouren (alltså vilken typ av ersättning du får - eller inte får), jouerersättning vardaga resp. helger osv osv.

• Allante

Tippar att TS talar om Personlig Assitent. Det är ett skitjobb där företat
    som Marcus Assistans, Humana f d Assistansia och Frösunda m fl,
    tar pengarna och ger de som jobbar SkitPengar.

Jobbar man dessutom på PariasAvtalet (PAN) har man inga rättigheter
    alls. Kommunal har sålit ut PariasFolket så Lagen om Anställningsskydd
    gäller inte.

Brödarna Marcus gör ca 20 miljoner per år i vinst - och den vinsten är
    ett profiterande  på  och utsugning av de anställda assistenterna. 

• Anonym (T)

Jag jobbar heltid med sovande jour. Arbetar aktiv tid och sen jourtid och då har jag också 25 kr / timmen. Men har ju även kvällsob och helg ob så får ut 16000 efter skatt.

• Anonym (T)

Bitter?! jag kan ju säga att det är så mycket bättre på många privata än att jobba för kommunen. Då kan man snacka om att jobba för ingenting.

Allante skrev 2012-12-15 10:33:08 följande:
    Tippar att TS talar om Personlig Assitent. Det är ett skitjobb där företat

som Marcus Assistans, Humana f d Assistansia och Frösunda m fl,

tar pengarna och ger de som jobbar SkitPengar.

Jobbar man dessutom på PariasAvtalet (PAN) har man inga rättigheter

alls. Kommunal har sålit ut PariasFolket så Lagen om Anställningsskydd

gäller inte.

Brödarna Marcus gör ca 20 miljoner per år i vinst - och den vinsten är

ett profiterande  på  och utsugning av de anställda assistenterna. 

• Allante

Men jämför med vad läkare tjänar på nattjobb och vad man tjänar om man
    jobbar i dygnet runt öppet ica - eller vad man tjänar på nätter på tidningar.
    processindustri typ pappersbruk, gasverk och kärnkraftverk så ser man
    snabbt att det är SkitPengar TS får.

Om vi nu inte skall ha Lika Lön för ALLT Arbete.

Borde inte tilläggspengarna för OB, Helg o ev övertid vara samma för alla
    oavsett jobb - de med högre lön tjänar ju i alla fall mer än de med läga löner 

• Anonym (Avtal)
    Allante skrev 2012-12-15 10:43:07 följande:
    Men jämför med vad läkare tjänar på nattjobb och vad man tjänar om man
    jobbar i dygnet runt öppet ica - eller vad man tjänar på nätter på tidningar.
    processindustri typ pappersbruk, gasverk och kärnkraftverk så ser man
    snabbt att det är SkitPengar TS får.

Om vi nu inte skall ha Lika Lön för ALLT Arbete.

Borde inte tilläggspengarna för OB, Helg o ev övertid vara samma för alla
    oavsett jobb - de med högre lön tjänar ju i alla fall mer än de med läga löner 

Schablonersättning är för år 2013 275kr. De pengarna ska räcka till löner (inkl semesterlöner, sociala avgifter, OB osv), omkostnader (t ex personliga assistentens fika då personliga assistenten fikar tillsammans med brukaren), administration (löneutbetalning, bokföring osv). För en jourtimme betalar beställaren (t ex FK) ut 0,25 av en personlig assistanstimme. Det finns helt enkelt inte pengar till högre jourersättning. Vill du ge dig på någon - ta fighten med de som bestämmer hur hög schablonersättningen ska vara! Sedan finns det givetvis företag som är mer eller mindre seriösa, men så är det i alla branscher.  

OT: Sen undrar jag också var det finns ett dygnet-runt-öppet ICA?
  • Anonym (Avtal)
    Anonym (T) skrev 2012-12-15 10:37:49 följande:
    Bitter?! jag kan ju säga att det är så mycket bättre på många privata än att jobba för kommunen. Då kan man snacka om att jobba för ingenting.

Vad är bättre i privata företag än i kommunen. Utveckla gärna
  • Anonym (privatvård)

Jag arbetar för Carema på ett särskilt boende inom psykiatri

• Allante

Till avtal - om ersättningen är så dålig - HUR KAN DÅ BRÖDERNA MARCUS BLI MÅNGMILJONÄRER
    OCH ASSISTANSIAÄGARNA MILJARDÄRER

jo - genom att från de du kallar låga ersättningar betala skitlöner och skära emellan
    så mycket som möjligt.

Varför skall inte bröderna marcus tjäna som kommunhandläggarna + 100,000 i
    vinst på företaget att dela på (per år) 

• Anonym (Avtal)
    Allante skrev 2012-12-15 12:18:15 följande:
    Till avtal - om ersättningen är så dålig - HUR KAN DÅ BRÖDERNA MARCUS BLI MÅNGMILJONÄRER
    OCH ASSISTANSIAÄGARNA MILJARDÄRER

jo - genom att från de du kallar låga ersättningar betala skitlöner och skära emellan
    så mycket som möjligt.

Varför skall inte bröderna marcus tjäna som kommunhandläggarna + 100,000 i
    vinst på företaget att dela på (per år) 
    Vilka menar du är "kommunhandläggarna"? Menar du LSS-handläggarna (som beställer) eller enhetscheferna (som utför) ?

Jag tänker att privata företag inte har det som kommuner har (som kostar pengar): omplaceringsskyldighet, kommunövergripande saker som chefer måste vara med på (i ett privat företag kan de styra mer själva över sin tid) osv. Det är där pengarna finns, inte i lönerna.

Men nu blev det visst lite OT
  • Indianica

Kolla med din arbetsgivare. Nu är min man läkare, men när han har sovande jour så har han en viss ersättning, tror dock den snarare ligger på 250 kr per timme....men så fort han måste upp och jobba (t ex göra något akut med en patient) så får han påökning på jourersättningen för resten av natten. Vissa nätter får han sova hela natten, men andra nätter får han alltså mer i lön och den lönen är så pass bra att han snarare ser det som positivt att bli väckt

• Anonym (Avtal)
    Indianica skrev 2012-12-15 23:11:01 följande:
    Kolla med din arbetsgivare. Nu är min man läkare, men när han har sovande jour så har han en viss ersättning, tror dock den snarare ligger på 250 kr per timme....men så fort han måste upp och jobba (t ex göra något akut med en patient) så får han påökning på jourersättningen för resten av natten. Vissa nätter får han sova hela natten, men andra nätter får han alltså mer i lön och den lönen är så pass bra att han snarare ser det som positivt att bli väckt

Nu har förvisso ts inte skrivit vad det är för typ av jobb - mer än att det är vårdjobb - men jag har aldrig hört om någon annan yrkeskategori inom vården (läkarna undantagna) som har så generösa jouravtal. Vem vet, det kanske är läkare ts sökt arbete som
Svar på tråden Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?