• Anonym (Jalle)

Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?

Hej!

Jag har blivit erbjuden ett jobb med sovande jour. När jag läser om det verkar det som att jourlönen är på 25 kr. Blir det då så att jag får min grundlön + 25 kr per arbetat jourtimme, eller får jag avdrag på månadslönen så att jag bara får 25 kr under jourtimmarna? I så fall får man ju väldigt mycket sämre lön av att arbeta natt än att arbeta dag...? Och natt är ju jobbigare än att jobba dag så det borde ju vara bättre betalt?

Någon som vet hur det fungerar? Det är månadslön på 75 % om det spelar nån roll.

• Svar på tråden Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?
  • KaeJ
    Anonym (Jalle) skrev 2012-12-14 10:51:54 följande:
    Är det så alltså? att jag får timmar på dag och kvällstid som motsvarar 75%? DÅ  är det ju en annan femma :)
    Precis så du kommer ju få timmar motsvarande 75%, men sen blir det ju så att du kommer jobba ganska mycket mer timmar men de får du 25:- för.

Så du kommer ju få 75%lön + journätternas 25:-

Så är det för mig, och kan inte tänka mig att det är på nåt annat sätt någonstans. 
  • KaeJ

Kan tillägga att jag har en 100% tjänst å jobbar på 6veckors schema.
    Då ska jag jobba 222h/6 veckor, men eftersom jag jobbar så mycket nätter så har jag fått en arbetstidsförkortning på 4h så en heltid för mig är 218h/6 veckor

Jag tycker du ska ta hjälp av facket och se vad som gäller i din kommun vad de har för avtal.  

• Anonym
    Anonym (Jalle) skrev 2012-12-14 10:51:54 följande:
    Är det så alltså? att jag får timmar på dag och kvällstid som motsvarar 75%? DÅ  är det ju en annan femma :)

Det bästa är väl att du frågar arbetsgivaren, säger att du inte riktigt förstår vad arbetsformen innebär och vilken ersättning du skulle få. Och de bör även ha en slags ungefärlig statistik på hur pass mycket man får jobba under nätterna. Vad är snittet, och vad är variationen? Kanske är i snitt 1,5 timma jobb per natt, med variationer från 0-4 h i normalfall...
  • Anonym (Jalle)

Tack för hjälpen! Känns mkt bättre nu. Men jag ska prata med facket och AG innan jag skriver på. Hoppas verkligen att det är så som du KaeJ skriver :)

• Anonym (Jalle)
    LinneaJosie skrev 2012-12-14 10:52:23 följande:
    Jour är ett jävla otyg. Jag skulle ha tackat nej, antingen så jobbar man - och då ska man ha full lön, eller så är man ledig - och då är man inte på jobbet.

Ja det vore ju det optimala, men det är inte alltid man kan välja och vraka bland jobben tyvärr :/
  • LunaLunatic

Så om du jobbar 75% + jour kan det bli väldans mycket tid hemifrån?

Don't argue with idiots - they'll drag you down to their level and beat you with experience
  • Anonym

Vilket skämt! Man jobbar kanske inte aktivt men det är ju inte som fritid heller. Barn måste eventuellt lämnas bort, kärlekslivet stryker med, upphackad sömn, inte sova i sin egen säng. Skulle aldrig jobba så för den struntsumman om jag slapp. Vanlig timlön utan ob skulle kännas mer rimligt för sovande jour.

• Dracarys
    Anonym (Jalle) skrev 2012-12-14 10:50:36 följande:
    Japp, vårdjobb.. Tycker ändå att det är galet att jag ska få så mycket mindre lön än de som jobbar dagtid.
    Har ringt men de hade inte tid.
    Ja, men det blir väldigt många timmar som man får sjukt lite betalt för. Hur ska man överleva på det? Nä, funderar på att tacka nej. det är inte värt att få ut så lite för så många timmar...

Jo, men du får nog 75% av heltid + ett antal journätter.

Journätterna brukar vara utöver procenten som man är garanterad. =)
  • carola 79

så e det för mej e på jobbet 100% får betalt för 32% resterande timmar ingen lön alls då vi inte ens har jourersättning på mitt jobb..... jag får heller inte jobba mer pga arbetstidslagen som reglerar att man bara får ha 48 jourtimmmar / 4 veckor rätt B

• Anonym (privatvård)
    Anonym (Jalle) skrev 2012-12-14 10:07:26 följande:
    Hej!

Jag har blivit erbjuden ett jobb med sovande jour. När jag läser om det verkar det som att jourlönen är på 25 kr. Blir det då så att jag får min grundlön + 25 kr per arbetat jourtimme, eller får jag avdrag på månadslönen så att jag bara får 25 kr under jourtimmarna? I så fall får man ju väldigt mycket sämre lön av att arbeta natt än att arbeta dag...? Och natt är ju jobbigare än att jobba dag så det borde ju vara bättre betalt?

Någon som vet hur det fungerar? Det är månadslön på 75 % om det spelar nån roll.

Jag jobbar 75% med sovande jour. Jag går på mitt pass 15.00 jobbar till 23.00 har sen sovande jour mellan 23.00-07.00 och jobbar sedan 07-15.30. man kan säga att jag jobbar dygnspass men med sovande jour. I och med dessa jourer så är man ju i gengäld ledig mycket. Jag jobbar på 6 veckors schema och vissa veckor är jag bara på jobbet ett jourpass. Tyvärr är jourersättningen usel men så är det inom den privata vårdsektorn . Kommunen har ett bättre avtal när det gäller sovande jour.
Svar på tråden Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?