• Anonym (Jalle)

Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?

Hej!

Jag har blivit erbjuden ett jobb med sovande jour. När jag läser om det verkar det som att jourlönen är på 25 kr. Blir det då så att jag får min grundlön + 25 kr per arbetat jourtimme, eller får jag avdrag på månadslönen så att jag bara får 25 kr under jourtimmarna? I så fall får man ju väldigt mycket sämre lön av att arbeta natt än att arbeta dag...? Och natt är ju jobbigare än att jobba dag så det borde ju vara bättre betalt?

Någon som vet hur det fungerar? Det är månadslön på 75 % om det spelar nån roll.

• Svar på tråden Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?
  • Anonym

Nä,det är ju 25kr utöver vanliga lönen.

• deecember

Det brukar vara så att månadslönen räknas på vakna timmar. Den sovande jouren räknas inte in i arbetstiden på schemat, och de timmarna får man enbart 25:-/h för.

• Anonym (Jalle)

Okej så då finns två olika bud här..  Känns ju rätt B att jobba 110 timmar och bara få betalt för 72! Då kan man ju inte överleva på att jobba 75 % ju...

• deecember

Jobb inom vården?
    Sovande jour på arbetsstället räknas inte som arbetad tid, helt enkelt för att man sover.
    Däremot får man nattlön om man skulle tvingas vara vaken under jourtiden, pga brukarna mer än 30 min.

• deecember

Ring facket för yrket ifråga, så får du svar efter gällande avtal. Det kan skilja sig en del mellan privat, kommunalt, vård, omsorg etc..

• Dracarys

De nätter som du får sova får du då enbart 25 kr / timme. Sover du i 8 timmar så får du betalt 200 kronor för att sova.  =)

Om du blir väckt och måste utföra sysslor under natten så gäller oftast andra taxor. Då brukar man få någon slags högre jourersättning, samt att man oftast ska få kompensationsvila efteråt (googla om dygnsvila och veckovila).

• KaeJ

jag har jobbar journätter i nästan 10 år.

Har aldrig känns att jag jobbar gratis.
    I min komun så räknas hälften av jourtimmarna in i sysselsättningsgraden.

Jag jobbade pass som var 16-09 då var det 12.75 h som räknades in i min %
    Jag har alltid fått mer betalt än mina kollegor som jobbar dagpass då man får olika ersättningar på natten.

Om du är anställd på 75% så kommer du ju få timmar som motsvarar det och de drar inte bort några timmar på lönen.

Kändes lite virrigt men va fasiken! *hehe*

• Anonym (Jalle)
    deecember skrev 2012-12-14 10:38:40 följande:
    Jobb inom vården?
    Sovande jour på arbetsstället räknas inte som arbetad tid, helt enkelt för att man sover.
    Däremot får man nattlön om man skulle tvingas vara vaken under jourtiden, pga brukarna mer än 30 min.
    Japp, vårdjobb.. Tycker ändå att det är galet att jag ska få så mycket mindre lön än de som jobbar dagtid.
    deecember skrev 2012-12-14 10:40:42 följande:
    Ring facket för yrket ifråga, så får du svar efter gällande avtal. Det kan skilja sig en del mellan privat, kommunalt, vård, omsorg etc..
    Har ringt men de hade inte tid.
    Dracarys skrev 2012-12-14 10:42:06 följande:
    De nätter som du får sova får du då enbart 25 kr / timme. Sover du i 8 timmar så får du betalt 200 kronor för att sova.  =)

Om du blir väckt och måste utföra sysslor under natten så gäller oftast andra taxor. Då brukar man få någon slags högre jourersättning, samt att man oftast ska få kompensationsvila efteråt (googla om dygnsvila och veckovila).
    Ja, men det blir väldigt många timmar som man får sjukt lite betalt för. Hur ska man överleva på det? Nä, funderar på att tacka nej. det är inte värt att få ut så lite för så många timmar...

• Anonym (Jalle)
    KaeJ skrev 2012-12-14 10:50:11 följande:
    jag har jobbar journätter i nästan 10 år.

Har aldrig känns att jag jobbar gratis.
    I min komun så räknas hälften av jourtimmarna in i sysselsättningsgraden.

Jag jobbade pass som var 16-09 då var det 12.75 h som räknades in i min %
    Jag har alltid fått mer betalt än mina kollegor som jobbar dagpass då man får olika ersättningar på natten.

Om du är anställd på 75% så kommer du ju få timmar som motsvarar det och de drar inte bort några timmar på lönen.

Kändes lite virrigt men va fasiken! *hehe*

Är det så alltså? att jag får timmar på dag och kvällstid som motsvarar 75%? DÅ  är det ju en annan femma :)
  • LinneaJosie

Jour är ett jävla otyg. Jag skulle ha tackat nej, antingen så jobbar man - och då ska man ha full lön, eller så är man ledig - och då är man inte på jobbet.

Svar på tråden Nattjobb med jour - sämre lön än dagarbete?